Ha olyasvalakit akarunk megfertőzni ralival, aki legfeljebb a tv-ben látott azelőtt nagyon gyorsan közlekedő "matricás" autót, akkor - szerintem - egyszerűen csak ki kell állítani őt a gyorsasági szakaszra, szakszerűen a szalag mögé és figyelni a reakcióit. Nézni, ahogy a rali az emberi érzékszervekre gyakorolt hatásával milyen élettani folyamatokat indít el benne. Ha a hangok, az illatok és maga a látvány egyvelege nem teszi őt tetőtől talpig lúdbőrössé, akkor sajnos felesleges minden további próbálkozás: a jelölt sosem lesz igazi fan.
A valódi rali-atmoszféra annyira összetett dolog, hogy azt leírni néhány mondatban lehetetlen küldetés volna és nem is szerencsés vállalkozás, hiszen azért az is bizonyos fokig eltérő, hogy kinek-kinek melyik összetevő okozza azt az orgazmus közeli állapotot, amit mindannyian átéltünk a pálya szélén állva. Rám - a látványos jeleneteket persze most nem számítva - a rali hangjai tudtak az első pillanattól fogva olyan hatással lenni, amit nagyjából a lúdbőrzés és azt kiegészítő egyéb, a férfiakra csak speciális szituációkban jellemző reakciókkal írható csak le. A motorok bőgése, az egyenesfogas, "Á-s váltó" visítása, a bemelegedett slick sírása egyszerűen fantasztikus szimfónia, amit persze általában kiegészít a vadon csendjébe markoló, már-már eksztatikus "WHÁÁÁ.. Jön a Lada!"-kiáltás is, mintegy megkoronázandó a zajszennyezést. Íme egy híres videó a Panizzi testvérek emlékezetes momentumáról. Ezen ott van minden.
És természetesen ott van a durrogás. Teljesen mindegy, hogy a rajtnál állva hallgatjuk, vagy a hegyoldalban fülelve már több kilométer távolságból jelzi nekünk egy-egy gép közeledtét, mindig elképesztő élmény. Pláne, ha még kiegészül egy kipufogó végén megjelenő méretes lángcsóva látványával is. A jelenség technikai hátterének elemzésével nagyon nem is kell foglalkoznom, hiszen ezt nálam szakavatottabbak bármikor örömmel megteszik. A témát a Totalcar szakértőinek is felvetettük.
Motordoktor alapos áttekintést adott: "A rali az ALS-es durrogás. Eltolják a gyújtás időpontot a kipufogószelep nyitás idejére, majd fojtószelepzárás ellenére a befecskendezett többlet tüzelőanyag elég a kipufogócsatornában és a nyomásnövekedés (durrogás) forgásban tartja a turbót, nem lesz turbólyuk, stb. Ez motorféken szól, mint a géppisztoly. Imádom ezt a hangot. Mindig lúdbőrözök tőle, többek között ezért nem járok raliversenyre, mert kibaszottul visszaszeretnék bele. Meg ahogy sziszeg a blow off.
A szívó motorok durrogása a kipufogóba kerülő elégetlen tüzelőanyag forróság miatti begyulladása, illetve a késleltetett (szegény) keverékes égés motorféküzemben belenyúlik a kipufogószelep nyitásába és nyomáshullámot (durrogás) kelt a kipufogó rendszerben."
A szívó motorok durrogásával kapcsolatban még bőbeszédűbb volt a társaság. streetsta rávilágított, hogy ezért a durrogásért a fordulatszám-határoló a hunyó. Ilyent az utcai autó is tud, meg minden jármű, amiben van elektronika, ami bizonyos fordulatszám elérésekor "letilt", elveszi a gyújtást/üzemanyagot, stb. Ha csak a gyújtást veszi el, a motor még kapja az üzemanyagot, ami nem ég el, de amikor visszaesik a fordulatszám az engedélyezett érték alá, megint gyújt, de itt már van sok elégetlen üa. a rendszerben, az is bedurranhat, lángolhat.
Ki lehet próbálni a családi autóval is: trepni, és ott tartod. Miután elérte a gyárilag beállított értéket, elkezdi az elektronika a letiltást (hogy ne tudd széjjelforgatni a motrot), és majd fogod hallani a drá-drá-drát. Kicsit halkabban, hiszen a kipufogód jóval fojtottabb, mint a versenyautóké, ezért a durrogásból-lángból is kevesebb jut el hozzád.
Természetesen "a régen minden jobb volt" ideológia is követőre lelt. ommm szerint ugyanis "mai motorok olyan kelletlenül verik alimitert, mint Ron Jeremy a saját pöcsét... hallgatni is rossz."
Ez a technikai része a dolognak, viszont rajongóként a befogadói oldalról nekem elég, ha megbabonázva ott lehetek a közelben és hallgathatom ezt az elképesztő hangzást.