Tavaly megírtuk, mit megírtuk, Fekete Kálmán megírta itt a blogon, hogy milyen is a Lada-érzés. Ezt irodalmi alkotással überelni nem tudjuk, nem is akarjuk.
A keleti blokk leghíresebb raliversenyzője Stasys Brundza 1973-1985 között 19 világbajnoki futamon indult, és ért el számunkra kedves sikereket. Így 1976-ban az Akropolisz Ralin hatodik lett Ladájával. Itt jegyezném meg, hogy legtöbbször rossz képpel, illetve nem a jó autóval illusztrálják a sikeres versenyt. (A 20-as rajtszámú 21011-gyel két évvel később, 1978-ban 10. lett.)
Omm írta róla a belsőségen, hogy ő volt mindenki Markku Allénje és Walter Röhrl-je.
Kétségtelen, hogy zseni az apánk-korabeli ember, de nálunk valahogy alábbhagyott, vagy ki sem alakult a jól megérdemelt kultusza, pedig ő is gyári versenyző volt. Na, de hol volt az ő 412-es Moszkvicsa Timo Mäkinen Ford Escort RS1600-ától az 1973-as Finn ralin? Kategóriája 16, és abszolút 27. helyre volt elég.
Sajnos neki csak a mérsékelten versenyképes szovjet technika jutott. Nem tudhatjuk milyen karriert futhatott volna be egy komolyabb csapattal a háta mögött. Lássuk be, ahogy a Moszkva vicc volt az Asconák és Escortok ellen, a Lada is meglehetősen komoly technikai hátrányban volt a kortársakhoz képest. Ezzel a nem kimondottan győzelemre termett, de mégis csak a szívünkhöz nőtt technikával vébéfutamon harmadik helyet elérni olyan teljesítmény, mint egy kortárs top autóval nyerni.
Egyébként Brundza neve egybeforrt a Ladával: a litván srác az ezerötös után ment VFTS-sel, de a Samara ralis pályafutásánál is fel-felbukkan a neve. Sőt, Finnországban bemutatózott is az S-csoportos Csacsival.
Hogy miért is írunk mi is a bajuszos litvánról? Mert a hétvégén jön Magyarországra, és két autóját is (egy B csoportos VFTS-t 82-ből, és a GR II-est 21011/1600-ost 77-ből) meg lehet majd nézni az Oldtimer Expón. És talán mi is beszélgetünk majd vele. (De legalább igyekszünk odaérni, amikor a tréleren meghozzák a versenyautókat.)
Brundza úr egyébként figyelemreméltó autógyűjteménnyel rendelkezik, egészen pontosan egy közlekedési múzeumnyi 1907 és 1987 között gyártott old- és youngtimere van.
Végül egy kis bénácskának tűnő film arról, hogy Brundza már aktív versenyző korában legenda volt.
Keresztül-kasul közlekedő Zsigulik a tavalyi posztban egy egész estés videóban.