Rendszeres olvasóinkkal tét nélkül szoktunk ki, mikor, hol mivel-t játszani. Ma egy sárban tocsogó Toyota Celica képét dobtunk fel. Jött is a facebook oldalunkra egy megfejtés, hogy a kép az Markku Alén 1993-as Safari Rali előtti tesztjén készült. Le akartam csekkolni, és belenéztem a verseny összefoglalójába. Hamar feltűnt a ralivébék történetének egyik legfurcsább autója.
A Subaru 1993-ban még mindig csak kereste a fonalat a ralisportban, lelkes, de VB futamot nem nyert alakulatként küzdöttek a Legacyval - a túlélésért. Ilyen helyzetben legalábbis nehezen érthető az a döntés, hogy a vébé legkeményebb versenyére egy miniatóval neveztek.
Subarunak Subaru, összkerekesnek összkerekes. De kinek jut eszébe egy 660 köbcentis (az 1,7-es turbószorzóval is csak 1122 köbcentisnek számított) 3295 mm hosszú, 1395 mm széles, 1385 mm magas dobókockával egy autógyilkos versenyre nevezni? (Az összehasonlítás kedvéért a Legacy 4510x1705x1420 méretekkel óriás volt a VIVIO-hoz képest)
Az őrületet egyébként nem a Subaru Technica International önálló ötlete volt: 1992-ben a Párizs-Pekingen elindult egy privát versenyző egy VIVIO-val. A sikeren felbuzdulva rögtön három versenyzővel, köztük a Kenyában először rajthoz álló fiatal skóttal, Colin McRae-vel.
Az biztos, hogy sajátos racionalitás van abban a csapatban, amelyik egy 85 lóerős autóval áll ki 300 lovas Toyoták, Mitsubishik, Audik, Nissan Pulsar GTI-R és nagy Subaruk ellen.
Sajnos a három gyári VIVIO közül csak egy helyi menő, Patrick Njiru ért célba, Colin a 15. időellenőrzőnél - a fenti képekből is látható - a felfüggesztés hibája miatt állt ki, a japán Masashi Ishida auatója pedig a 44. időellenőrzőnél a hengerfejes lett. (Célba ért egy privát VIVIO is, a mexikói Francisco Villasenorral a nyergében. (Ugyan nem HD és csak japán szöveggel készült a subarusokra koncentráló összefoglaló, de meg kell nézni.)
Egészen rákívántam egyre. Japánban még a kétezres években is indultak VIVIO-kkal nem csak a nemeztei bajnokságban, hanem a vébéfutamon is.
Ha megnézzük az alábbi reklám-videót, láthatjuk, hogy ezt az autót játékra találták ki,