Egyelőre még csak a felénél jár a világbajnokság, de eljött az az időszak, amikor már illik elkezdeni a találgatásokat a jövőt illetően. Vannak persze konkrétunok is, de a legizgalmasabb dolgokra még nem derült fény, ezért vagyunk kénytelenek találgatni.
Tuti, hogy jön a Volkswagen, méghozzá nagyon jön. Mindenki azt hiszi, hogy majd csak 2013-ban állnak neki az első teljes szezonjuknak, de ez nem így van. Az idei esztendőben eddig Új-Zéland kivételével valamennyi WRC futamon ott voltak és a verseny után még a helyszínen maradtak néhány napot tesztelni. Szerény véleményem szerint az, hogy a versenyeken indítottak is autókat, annak volt köszönhető, hogy ha már úgy is odamentek, akkor miért ne.
Polo is, Fabia is... Biztos, ami tuti!
Természetesen nem a Polo R WRC-vel neveztek, hanem a cseh leányvállalat által kreált és roppant sikeres Fabia S2000-es technikával. Kétautós felállás volt a jellemző, az egyik autót mindig a Citroentől első számú pilótának vásárolt Sebastien Ogier terelgette, a másikban pedig a gyár pilóta-utánpótlás programjának valamelyik tejfelesszájúja próbálkozhatott. A soron következő finn versenytől kezdve megszűnik a rotálás, a háziverseny ugyanis befejeződött, Andreas Mikkelsen nyert, így a hátralévő összes futamon lehetőséget kap a gyártól és ha az FIA engedélyezi, hogy a gyári csapatok ismét három autót indíthassanak, akkor jövőre Mikkelsen is vébézik. Legtöbbünket az érdekelheti leginkább, hogy ki vezeti majd a második autót. A VW azt ígérte, hogy a Német Ralin megnevezik Ogier csapattársát, addig viszont kötelező találgatnia minden ralival foglalkozó újságírónak. A szekundánsi poszt legnagyobb esélyese Jari Matti Latvala, aki az utóbbi években az idiotizmus határát súroló produkcióval rukkolt elő a Fordnál. Iszonyú gyors, de a kiélezett helyzetekben szinte mindig hibázik és ezeknek a hibáknak általában karosszéria csere a végeredménye. A Ford jövője csak 2013 végéig tűnik biztosnak a WRC-ben, Latvala viszont ennél nyilván sokkal tovább szeretne munkát adni az aktuális csapatánál szorgoskodó karosszéria-lakatosoknak. A váltás mellett szól még, hogy finoman szólva sincs agyonfizetve a kékeknél, állítólag egymillió euró alatti összeget utalnak neki évente, ami persze valamivel magasabb mint a finn minimálbér, de eltörpül Mikko Hirvonen három vagy Ogier öt millája mellett, hogy Loeb nyolcát már ne is emlegessük. A jónevű finn Helsingin Sanomat napilap kész tényként beszél az átigazolásról, egy interjújukban maga JML is megerősítette, hogy menedzsere komoly tárgyalásokat folytat a németekkel.
Jari-Matti lehet Ogier segítője?
Sebastien Ogier-t is megkérdezték, hogy kit szeretne csapattársnak és miután lefutotta az ilyenkor kötelező nemazéndolgoménmindenkiveljólkijövöknekemmindegy köröket véletlenül kicsúszott a száján Dani Sordo neve. Ezután már nem volt visszaút, indokolnia kellett. Szerinte Sordo azért lenne jó választás, mert bár főállású alkalmazottja annak a Prodrivenak, amelyik a szezon elején még a gyári Mini csapatnak számított – azóta már egy másik csapat számít gyárinak de ez egy hosszú és igen vicces sztori, amit lehet, hogy majd máskor megírok, de nem most -, nincs exkluzív szerződése csapatával és már most elkezdhetné a teszteket a Polo-val. Praktikus gondolatmenet. Sordo tényleg jó lehet, a Mini és a Prodrive bohóckodása miatt csak csonka szezont megy idén és kapva-kapna egy olyan lehetőségen, aminek köszönhetően teljes szezont mehetne. Majdnem olyan gyors, mint JML de sokkal megbízhatóbb nála. A Loeb mögött eltöltött évek biztosan megedzették a lelkét, nem tudom, hogy vállalna-e még egyszer másodhegedűsi posztot, de biztos van az a pénz, amiért neki is korpásodik a haja.
Sordo búcsúzhat a Prodrive-tól
Vannak egyéb opciók is, de szerintem 99%, hogy a fenti két név közül fogjuk hallani az egyiket a bejelentés során, úgyhogy lépjünk tovább. Hová jön a VW, kérdeztem a címben. A WRC-be felelitek egyszerre, nagyon helyesen. De kik közé kérdezem most és ti nem tudjátok, de én elmondom tinéktek.
Jövőre három csapat tűnik biztosnak, de lehet, hogy jön a Hyundai és akár a Toyota is. Ha a realitás talaján próbálunk imbolyogni, akkor maradjunk a Citroen, Ford, VW trojkánál, legfeljebb kellemesen csalódunk, annál jobb dolog úgyis kevés van. Egymagadban harcolni a bajnokságért roppant unalmas, ezt éppen saját bőrömön tapasztalom egy másik bajnokságban, a VW biztosan aggódik a világbajnokság jövőjéért. A Ford már a tavalyi szezon végén is csak nyögvenyelősen kötelezte el magát újabb két esztendőre, de hogy mi lesz velük 2014-ben, azt nem nagyon tudni. A Ford Motorsport tótumfaktuma, bizonyos Gerard Quinn a múltkoriban úgy berágott az FIA-ra, hogy már az IRC-t emlegette, mint nagy lehetőséget a Fordnak, ami kábé annyira reális, mintha azt pedzegette volna, hogy az Arad és a Veszprém Rallye kivételével az összes 2014-es ORB futamon ott lesznek három autóval és reméli, hogy sikerül megnyerniük a magyar bajnokságot. Sokkal valószínűbb, hogy ha a Ford kiszáll, akkor szép magyarosan fogalmazva ki lesz szállva és a maradék autókat meg alaktrészeket az M-Sport értékesíti majd, hadd dagadjon Malcolm Wilson bankszámlája.
Mi lesz a Forddal Mr. Wilson?
A Citroen anyacége a PSA egyelőre még bírja, de már ropognak a tartóoszlopok. A napokban be kellett zárniuk egy gyárukat és 8000(!) embernek szűnt meg a munkahelye azonnali hatállyal. Ehhez a cégcsoporthoz tartozik a Peugeot is, amely az év elején egyik pillanatról a másikra jelentette be, hogy befejezi a Le Mans-i projektjét, pedig nagyon rajta voltak az ügyön. Annak ellenére, hogy az Audi rendszeresen kifújta az orrukat, hosszú évekig tűzoltóslaggal locsolták a lóvét az endurance-ba. Ráadásul az idei autóik már készen voltak, így a munka legköltségesebb részét már letudták, csak versenyezni kellett volna. Szintén mostanában nyilatkozott Loeb, hogy a kislánya egy vasárnapi ebéd után megkérte, hogy a 2012-es szezon végén hagyja abba a versenyzést és a nyolcszoros világbajnok szeretné teljesíteni a kis Valentine kérését. Ekkora hülyeségre nehéz bármit is mondani, de remélem, hogy a többiek rendesen húzgálják a kisasszony haját az oviban. Ha tényleg visszavonul a tornász, akkor biztosan könnyebb szívvel csukja be a Citroenes boltját is a PSA.
Még mindig nagy gond a promóter hiánya, mert ez szintén nem kedvez az újonc csapatnak. Az FIA elnöke Jean Todt még januárban megígérte, hogy a Portugál Rally idején - márciusban - már ismerni fogjuk azt, aki a sorozat televíziós megjelenéseit intézi. Most július vége van és semmi. Illetve annyi, hogy a legújabb pletykák szerint megint három jelentkező van a kalapban: a Red Bull, az Eurosport és egy meg nem nevezett Dél-Afrikai cég. A közös bennük, hogy mindannyian komoly fizetséget és szabad kezet kérnek az FIA-tól. Todt ezt nem tudja elfogadni, hiszen ő a Forma 1-ben ahhoz volt szokva, hogy a promóter fizet, nem pedig neki fizetnek. Ennél messzebb nem is lehetne a két álláspont egymástól. Márpedig hiába van tele a net ralival meg WRC-vel, mert egy sport csak akkor tekinthető komolynak, ha benne van a tévében, a WRC meg csak fizetős csatornákon látható. David Richards, a Prodrive tulaja szerint a WRC összefoglalókat és a Power Stage-ek élő közvetítéseit csak olyan csatorna közvetíthetné, amelyik ingyenesen nézhető az adott országban. Meglátjuk, mi lesz ezzel a dologgal és őszintén mondom, hogy nem vagyok derülátó. Todt eddigi elnöksége alatt annyit tett a raliért, hogy a navigátorok neve ismét ki van írva az oldalsó ablakokra, alighanem Vatanennel jobban jártunk volna annak idején, de igazából már tökmindegy.
Van baj bőven...
Szóval ide jön a VW. Állítólag az idei Katalán Rally-n már láthatjuk a Polo R WRC-t, addigra minden adminisztrációs akadály elhárul az indulásuk elől, ráadásul vegyes talajon rendezik a ralit, úgyhogy két legyet ütnek egy csapással, mindkét talajon kipróbálhatják a Polo R-t. Eredetileg Szardínián is szerettek volna elindulni, de azt nem engedték nekik, mert még nem zárul le az autó homologizációja, ezért oda is csak tesztelni mennek.
Abban biztosak lehettek, hogy gyár még ilyen felkészülten nem érkezett a vébére, mint jövőre a Volkswagen!