Időnként egy-egy Volvo feltűnik a hazai ralipályákon. Bükfürdőre, Veszprémbe, és a Mikulás Ralira jönnek az osztrák volvósok. Bevallom, ezeket a doboz-formájú öreg romokat nem igazán tartottam sokra, és különben sem alkotott a Volvo ezekkel semmi maradandót a ralisportban. A 240-es villantott ugyan a DTM-ben, de ralizni ezekkel a böszme, nehéz, ámbár támolygó izékkel? Na ugye. (A Gr. A-s 240 próbálkozásait a B-Csoport idején inkább tekintsük kalandnak, és ne hányjuk svéd barátaink szemére.)

Rallyaction_VOC.jpg-for-web-xlarge[1].jpg

A Volvo ralis sikereit még a doboz korszaka előtt, Gunnar Anderssonnal, és Tom Tranával élte, akik PV444-gyel és PV544-gyel versenyeztek. Az újabb modellekkel azonban már csak gyári támogatás nélkül versenyeztek a bátrak - hasonló sikerek nélkül.

Gunnar_1[1].jpg

Mintegy húsz évvel ezelőtt azonban Svédországban megszületett a Volvo Original Cup. Az alapötlet az volt, hogy egy erős és biztonságos szériaautóval az olcsó, szórakoztató, és bárki számára elérhető raliversenyzés lehetőségét teremtsék meg. Hogy ki is a bárki? Lehet egy fiatal kezdő, aki el akar kezdeni versenyezni, vagy éppen egy régi versenyző, aki szeretne olcsón jól szórakozni. Függetlenül attól, hogy csak helyi "libakergetőkön" akar versenyezni, vagy esetleg külföldön is szeretne versenyezni. Ebből azóta egy európai család lett, de hozzánk csak látogatóba járnak. A rokonság Skandinávián kívül Hollandiában, Németországban és Ausztriában lakik. 

19_2080294361_xl[1].jpg

A VOC alapautói a hátsókerék meghajtású Volvo modellek: a 200-as sorozatból két és négyajtósak, a 700-as és a 900-as sorozatból pedig a négyajtósak játszanak, így sajnos a kombikkal nem lehet versenyezni. (Ez azt jelenti, hogy a legrégebbi autók 1975-es évjáratúak!) A 2.3 literes szívó motorok elvileg csont szériák, nem nagyon lehet faragni rajtuk. A blokkot és a hengerfejet lehet síkolni, lehet túlméretes dugókat használni, de a a csatornákat nem szabad megmunkálni. A régi autókban a B23 E-motor, az újabb modellekben pedig a B230 FB-motor használható.

volvo[1].jpg

Az autókat gyakorlatilag a régi N-es szabályok szerint kell megépíteni. A teljes kárpitozásnak, de még a hátsó ülésnek is a helyén kell lennie. (A csomagtartó viszont kipucolható, és az utastérben nem látható szigetelések is eltávolíthatók, ahogyan az alvázvédőt is le lehet szedni). A lényeg, hogy az összbenyomás szerint egy utcai autónak tűnjön.) Csak a széria - de nem csak típusazonos, hanem cikkszám szerint meghatározott - végáttételt és difit lehet használni, így nem csak a sperr beépítése tilos, hanem még csak szorosra sem lehet azt illeszteni. Németországban 2009 óta szabadon választhatóak a fékbetétek, de a Scandix betéteinek használata továbbra is ajánlott. A bódét nem lehet erősíteni, így nem csak a lapolások tiltottak, de még csak végig sem lehet varrni az illesztéseket. Hogy akkor mitől lesz egy Volvo Original Cup-os autó raliautó? Biztonsági bukóketrec (mászóka), verseny ülések és övek, valamint verseny rugók és gátlók vannak benne. 2010 óta lehet már elektromosra cserélni az alapból mechanikus hűtőventilátort. Egyébként pedig bármely alkatrész csak akkor és csak olyan cikkszámúra cserélhető, amilyenre azt a technikai szabályzat kifejezetten megengedi. Így lesz az utcaiból versenyautó.

Mára megszerettem ezeket a nagy téglákat. Azt mondják a VOC-osok, hogy könnyű vezetni és nagyon gyors. A fenti videó szerint roppant strapabíró is, mert a srácok tökön-paszulyon át sietnek egy 940-essel. Az biztos, hogy látványos, ahogy ezekkel a nagy dögökkel lapjával közlekednek. Nem kellene nekünk is egy ilyen olcsó kategóriát összehozni? A következő videó több szempontból is tanulságos. Nekem a kedvencem, amikor az egyik versenyző majdnem felborította a nézők grillsütőjét, mert kicsit sokat közlekedett az út mellett.

Figyelem: a skandináv ralipályákon nem csak VOC-os Volvókkal, hanem szénné faragott, nagyturbós, sperres dögökkel is lehet találkozni.

Címkék: video volvo svédország Volvo Original Cup VOC

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr124706098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pipi 2012.08.12. 16:25:48

Ladával, Swifttel, Astrával itthon is viszonylag olcsón megoldható lenne. De itthon a viszonylag olcsó is nagyon drága az átlagnak :( Nekünk se nagyon halad az autónék építése, pedig mindent magunknak csinálunk, csak alkatrészekre kell költenünk, de még így is horror, pedig egy kis N-es kis motoros akármi csak :(

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.12. 16:54:43

@Pipi: az alap autó 4-9.000 svéd korona (140-300 ezer forint) között mozog. A cső 150-200 ezer között. Ezen kívül már csak apróságok jöhetnek, mondjuk 200 ezerért, plusz ülés, öv, és tűzoltókészülék. Szóval ez Lada árban van.

bono92 2012.08.12. 16:58:11

Én ugyanígy vagyok a GT-s autókkal, hogy Ferrarival, Porschéval, az új Lotussal, esetleg a Nissan 350Z-vel rallyzni? Na ugye. Azok pályaversenyzésre valók, nem rallyzásra!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.12. 17:04:39

@bono92: Az árszínvonalban van azért némi különbség. :) És persze a GT autók rohadtul jól mutatnak a ralipályákon. A személyes kedvencem a Ferrari 308.

bono92 2012.08.12. 17:19:53

@B. Capelluti: persze, hogy van az árban különbség, csak nekem annyira idegenek az ilyen autók a rallyban, mint az elefánt a porcelán boltban...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.12. 17:29:57

@bono92: ebben egyetértünk, de lássuk be, működnek :)

Házas motoros 2012.08.12. 17:38:29

Ezer évvel ezelőtt amikor bejöttek a nemzetközi adások (tudjátok szkájcsenel, szupercsenel, felejcsenel... :) ) láttem egy svéd rallyet. Az etap a város főterén vezetett keresztül. 2 egymás utáni 90'-os kanyarral. Rendes aszfaltozott út két oldalán járdával, ahogy kell. Jön barátunk egy ilyen kocka döggel. Bal kanyar előtt belóbál, a kanyarba már kilincsel érkezik, de egy kicsit sok lesz. Jobb hátsó (lemez) felnivel telibe veri a járdát. Felni enged és a futó része gumistól leszakad. Barátunk pedig mintha mi sem történt volna GÁZELVÉTEL NÉLKÜL!!! megy tovább szikrázó dobfék és felni maradványokkal. Azóta értem mit jelent a: "hiányzó lóerőket nagy bátorsággal pótoljuk" mondat. Döbbenetes volt. Vagy ugyan ezekkel egy sima felületű murvás pályán bukkanókkal és kanyarokkal teli, amikor keresztben "úsztak" a levegőben, úgy hogy két oldalt fák álltak. Hihetetlen volt.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.12. 17:41:45

@Házas motoros: nézd végig azt a belsőkamerás felvételt, amit betettem. Belóg a csávónak egy gerenda, az biztos.

Katana750 2012.08.12. 17:48:51

Milyen lehetett szafarizni a 450 sl mercikkel? Vagy slc? Már nem emlékszem,csak ilyen nevekre,hogy Hannu Mikkola,Björn Waldegard. Ferrarival ralizni úri huncutság. Valami francia név jön a távolból. Andruet-Monhaux,páros. Hogy irigyeltem őket.

merida001 2012.08.12. 18:35:18

Jó a cikk, jó a mellékelt videó is. De ez az autó nem az ami... Ez nem rally autónak való. Amúgy meg a Volvo alapból nem egy erő autó kategória. Konzervatív vonalat képviselte a gyár világ életében.Valahol ezért is sajnálom a Saabot, mert a Svéd vonalon, azok legalább jobban néztek ki...

aFx 2012.08.12. 18:53:28

a videon is látható kis murva utak svédeknél elterjedtek. két autó kb elfér egymás mellett, sebességhatár egy ideig nem volt(!), jelenleg 70. namost, svédeknél kanyarokat nem jelölik, tehát a nem belátható kanyar simán lehet 120 fokosak, amit 50el épp be lehet venni egy V40essel. az meg kisebb a 850/24X/950 kombónál.

a betonvariáns szintén jelöletlen éppkétsávos más ténszta, tükörsima út, döntött kanyarok (úgy folyik le a víz), 70el is eszméletlenül élvezetes íveket keresgélni rajtuk, 90el főleg.

namost: lehet hogy nem annyira erősek ezek az autók, de ezekre az utakra kezdőknek pont elég gyorsak. murván nagyon könnyű megcsúszni (felfüggesztés egy dolog, de utcai gumin nagyon sok múlik), mindkét oldalt árok, utánna meg fák.

Balázska19 2012.08.12. 19:43:07

Öreg volvo kb olyan mint itt egy öreg swift, nem azért használják mert az fasza a rallira hanem mert ez az olcsó. Hátsó kerekes gyárilag is van bennük kraft. Egyébként engem szórakoztat ahogy beesnek egy szűk kanyarba egy olyan kocsival ami beteríti az egész utat. Nem árt ügyesnek lenni az egyszer biztos.

The Great Destroyer 2012.08.12. 20:04:20

A régi nagykocka volvo-k alapjaiban alkalmatlanok rallizni, viszont jó móka, nagyon jó móka :)) ... Nagy vágyam egy 26x TIC(turbo intercooler) és egy 245(kombi) összeházasítása hobbicélra.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.12. 20:18:34

@Balázska19: A Swifttel újkorában is versenyeztek. A Volvo viszont tényleg olcsó.

pedaz 2012.08.12. 22:55:29

Mikor megláttam, hogy 20 perc a videó, akkor biztos voltam benne, hogy nem nézem végig...nem vagyok nagy volvo fan.
De ez "itatta magát", sajnáltam, hogy vége. Jó a hangjuk, a srácok-lányok is jókat mennek.

Mondjuk a 700-900 széria elég rusnya, de a 200asok egészen szépségesek. :)

srank 2012.08.13. 06:17:57

valaki árulja már el nekem, hogy északeurópában és skandináviában mitől ilyen szép egyenes , kátyúmentes egy szaros erdei út mert nekem már csak ez az egy dolog izgat ezeken a videókon, rendszeresen egyengetik vagy nem lóg fölé faág amitől a víz kátyut mos ki és sehol egy vízátfolyás által kivályt grandkanyon mit a mi erdeinkben ???
ezeket komolyan kérdeztem ...

eszkütyü 2012.08.13. 06:18:27

Néhány éve egy osztrák ralin értetlenül bámultam a sok csicsás gép között a VOC Volvókat, nem értettem mit keresnek ezek itt. Utánanéztem, ez náluk tényleg a filléres-játszós kategória. Olyan szinten korlátozva van minden átalakítás (pl. nyomtávszélesítő, széles felni is tilos), hogy ebben a kategóriában tényleg az ügyesebb/bátrabb nyer, nem a lóvésabb. A kocsi tömeg/teljesítmény aránya elég rossz, 136LE a közel 1.4tonnás kaszniban nem egy Ariel Atom, ezért lendületből és bevállalósan kell közlekedni vele. A volvós csávók ezért ott elég népszerűek, néha nagyobb éljenzést kapnak a szervizparkba érkezve, mint a nagymenők.

Sam8888 2012.08.13. 09:57:45

@B. Capelluti:
+ fék-futómű felújítás: 150 (és akkor ez még a gyári futómű)
lakatolás: 100
motorfelújítás: 200
gumik: 80
trailer: 300
üzemanyag/verseny: 20

Bőven milla felett van a végösszeg, itthon a pórnépnek nincs erre pénze...

barumka 2012.08.13. 10:05:11

olyan, még mindig azt hisziotek hogy egy jón rallyzáshoz fontos hogy milyen kocsival rallyzol? Na ne már. Nem a kocsi, a pilóta számít. Építhet itt bárki ladát 4-5 milláért, ha fosik a koccsiban, akkor nem lesz abból rally. De egy ennes szuzival is lehet úgy menni, hogy a nézők elájulnak, és komoly technikákat utasítasz magad mögé. Na nem az olléra gondolok. Sarlósra, a Hidvégire, az Aradira, Kellerre, és a többi jó kezű emberre. Ezek a volvók nagyon jó autók, és mint a mellékelt videó mutatja, megfelelnek rallyra. Csak nálunk leragadtak a több millás ladáknál azért, mert a csajok erre buknak rá a falusi kocsma előtt. Egy 1 millió ft ba lévő lada rally kocsival semmit nem érsz el, ellenben egy ilyen volvóval, vagy bömbivel. A számok magukért beszélne....

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.13. 10:10:20

@Sam8888: Ebben az autó árát és fenntartás költségeit kevered. Ha a trélert beleírtad, miért nem számoltál hozzá szervizautót, meg szerszámokat is?
Hidd el, bármikor versenyképes a végösszeg a ladázással, vagy az utóbbi időben itthon is egyre népszerűbb béemvézéssel. (A fenntartási költségekről pedig mindenhol azt lehet olvasni, hogy a mi fogalmaink szerint is gombokból mennek, és a nevezés/szállás a legnagyobb kiadási tételek.)
Ezzel együtt nem mondom, hogy olcsó. Csak azt, hogy az egyik legolcsóbb alternatíva.

bandika57 2012.08.13. 10:52:15

@merida001: Az alapvető különbség a két autó között a hajtás helye.
Van/volt mindkettőből bőven, mindegyik nagyszerű a maga módján.
Ha azt mondod nem erősek, akkor próbálj ki néhányat. A katalógus adat nem mond semmit.
Most egy S60-nal járok, de ez már nem az a ,,bad boy''.

merida001 2012.08.13. 11:01:46

@bandika57:

Itt az erősség alatt az összesített karaktert értettem. Szóval az inkább egy visszafogott stílusú doboz elegancia, visszafogott tulajoknak. Nem egy BMW vonal, nem is akart az lenni. :)

TurboRudi 2012.08.13. 11:13:23

Nekem volt sokáig egy 240-esem. Imádtam vele télen, hóban veretni. :) Elég strapabíró gépek.

GiXXXer 2012.08.13. 12:51:13

Svédországban a forgalomban sokkal több régi Volvo van, mint itthon Swift. És az ottani fizetésekhez mérten bagatell az ára. Egy szabadon választott Bilthema-ban meg a bukócsövön kívül mindent meg tudsz venni hozzá.
Most jöttem onnan haza, ezért hiteles az információ. Rallyra sajnos nem tudtam elmenni, mert most hétvégén lesz... :S
De azért meg kell hagyni, nyugodt emberek a svédek. Annyi Impreza meg Evo volt a városban, mint itthon tuning Golf, és mind betartotta a széles utakon a 70-et, pályán a 110-et... :) Napi átlag több Imprezát előztem, mint eddig életemben. :D Egy fekete békalámpásat szinte minden reggel.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.08.13. 13:38:35

@GiXXXer: Alapvetően igazad van, egy hét Svédország maga a relaxáció. (Viszont ültem ott jeges autópályán taxiban 170-nel, miután a sofőr az utastársaimmal folytatott beszélgetésből megtudta, hogy két nappal korábban Mikulás Ralin navigáltam.)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.08.13. 16:47:07

Az megvan hogy a belsőkamerás videón egy _automata_ verdával tolják? :D
Egyébként imádom az öreg Volvómat, marad ha beledöglök is. Az utolsó hátsókerekes dinoszaurusz volt...
28 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása