Tudom, személynevek elé főszabályként csak Tuskó Hopkins ír határozott névelőt, de amikor valaki valamiben emberesen leteszi a névjegyét, már kijár neki a névelő.
Van egy "öregember", akit egy közép-európai ország turisztikai hivatala az ország reklámarcának szerződtetett. Nem kimondottan sok külföldi autóversenyzőből lesz az ország arca, a turisztikai hivatal "cégére". (Most a cégér, és a "cégéres" szavak jelentéstartalma közötti különbségre inkább nem térnék ki.) Azért írunk most róla, mert ő nyerte meg a közös román-magyar bajnoki futamot Aradon.
François Delecour augusztus 29-én (más források szerint 30-án) lesz ötven éves, és igazán komoly pályafutás áll mögötte. Álljanak itt a makacs tények:
1984-ben indult először VB futamon, egy N-es Talbot Sambával, és csoportjában a 17, az N/1-es géposztály 3. helyét szerezte meg. 1990-ben állt össze először igazán komoly háttere, és a Peugeot France támogatásával indult a Montén (A/7 géposztályt megnyerte) és Korzikán (kiesett). 1991-ben pedig a Fordnál profi lett: Malcolm Wilson csapattársaként Ford Sierra RS Cosworth 4x4-gyel, Q8-as színekben első teljes VB-szezonját verekedte végig, és 40 pontot gyűjtött. Egy évvel később az autó maradt, de már teljesen gyári színekben, és 5 ponttal többet gyűjtött.
És jött 1993, amikor a harmincegy éves francia rendesen odatette magát: megnyerte a portugál, a korzikai és a katalán futamot, emellett második lett a Montén és Új-Zélandon, de a dobogóra Sanremóban is odafért. Év végére 112 pontot szerzett, ami KKK mögött az év végi második helyre volt elég. Messze ez volt a legjobb szezonja. 1994-ben megnyerte ugyan a Montét, de emellett alig szerzett pontot.
A fordos kaland 1996-ig tartott, de mintha balszerencse üldözte volna Delecourt. 1997-98-ban újra jött a Peugeot, és az elsőkerék hajtás. Ugyan nem volt annyira átütő, mint Bugalski, de 98-ban Korzikán két prodrive-os Subaru között, McRae mögött második lett.
1999 és 2000 a Peugeot 206 WRC vezetőülésében telt, de az áttörés elmaradt.
2001-ben újra a Ford gyári pilótája lett, különösebb sikerek nélkül.
2002-ben pedig ismét egy új WRC-ben láthattuk. A Mitsubishi Lancer WRC a világbajnokságon nem alkotott maradandót, és Delecournak a pontszerzés sem jött össze. Talán csak az évad utolsó futamán az új navigátorával folytatott párbeszédére emlékezhetünk.
François Delecour tehát 1993-ban VB második volt, 97 VB futamon indult, 4 futamot megnyert, 19 alkalommal állt dobogón, 214 szakaszt nyert, és összesen 322 pontot gyűjtött. (Más sportsikereit hely hiányában nem sorolnám fel.)
Hogy miért is írunk erről? A hírek szerint a hétvégi aradi verseny 6. gyorsasági szakaszán Botka Dávid - Mihalik Péter páros műszaki hiba miatt megállt. Miközben ezt a navigátor jelezte a mögöttük érkező Kazár Miklós - Ferencz Ramón párosnak, a vezető félreállt. Ennek ellenére Kazárék mintegy 15 percen keresztül nem haladtak tovább, de el is állták az utat, ezért a gyorsasági szakaszt törölték. Ezt a magatartását a mögötte érkező Delecour és navigátora, Dominique Savignioni olyannyira nehezményezte, hogy készítettek egy fényképet és - az autorally.ro-val meg is osztották -, amelyen úgy látszik, hogy a kiesett autó mellett egy másik versenyautó könnyűszerrel elfér. A Kazár - Ferencz párost a Felügyelő Testület a célba érkezést követően kizárta. A hivatalos indoklás szerint a kettős akadályozta a verseny lebonyolítását. (Kazárék verziója a történtekről itt olvasható)Több forrásból úgy értesültünk, hogy az Arad Rallye 6. gyorsasági szakaszát követő szervizparkban Kazár Miklós a sportszerűtlen magatartást számon kérő François Delecourral kiabált, és nem éppen barátságos hangnemben azt "tanácsolta" neki, hogy menjen vissza Franciaországba, és tanuljon meg vezetni!
Kinek és hová is kellene mennie, és mit kellene megtanulnia?