Kérdés, hogy egy olyan bajnokság, ahol 7 (azaz hét) darab autó ér célba, érdemel-e egyáltalán annyi figyelmet, amennyit szentelünk neki, és ezekkel a posztokkal generálunk. Már-már hajlok arra, hogy úgy véljem: egyszerűen szánalmas az ORB. Talán mégsem akkora kár koptatni a billentyűzetet. A mai poszt arról szól, hogy megpróbáljuk értékelni azt a helyzetet, amiért Kazárékat kizárták. Szerintem arról mindenképp írni kell, hogy milyen szabályok vonatkoznak az ilyen helyzetekről, és arról is, hogy miről szól ez a sport. Ha a szabályok betartását a sprinteken és azok szervezőin (itt, itt és itt) is számon kérjük, akkor úgy kerek, ha ezt a nagyokkal szemben is megtesszük.
Sajnos nem kaptuk meg a GPS track-fájlokat, így nem tudunk színes-szagos bemutatót készíteni arról, hogy melyik autó pontosan merre járt, ezért alapvetően Kazár Miki nyílt levelében írtak, a Botka-Mihalik páros előadása, és az interneten meglévő képek, videók alapján rekonstruáljuk a történteket. Ahol eltérő állításokkal találkoztunk, azokat nem ismertként tekintettük. (pl.: mit mondott Mihalik Peti Kazáréknak, amikor visszament hozzájuk.)
Lássuk, mit is tudunk:
A Botka Dávid - Mihalik Péter páros elrajtolt a 6., 22,4 km hosszú gyorsaságin, majd mintegy 500 méterrel a rajt után defektet kaptak. A bal hátsó defekttel nem értek ki a gyorsasági szakaszról, ugyanis az szétverte az autó futóművét. Megálltak, Mihalik Péter elindult vissza, hogy jelezze a mögöttük érkező Kazár - Ferencz kettősnek az akadályt. azt mondta, hogy „az út közepén áll a kocsink, nem tudtok elmenni mellette”, majd futva távozott. Ezt követően nem sokkal Kazárék megálltak, és kiszálltak az autóból. A videofelvételen látható, hogy mintegy három perc múlva Mihalik Péter visszasétál, de az nem hallható, hogy mit mondott. A felvétel még további két és fél percig megy, de semmi sem történik, majd Ferencz Ramón behajol az autóba, és véget ér a felvétel.
Kazárék után - Turánék kiesése miatt - 6 percre rajtolt Delecour. Nem derül ki a felvételből, hogy annak végéig odaért-e a francia, annyi látszik, hogy valaki 5 perc 45 másodperccel azután, hogy Mihalik Péter először feltűnt a képen, elkezdett szöszmötölni a jobb oldali ülésnél.
Egy hosszabb várakozás után Kazárék elindultak (ez azonban már nincs felvételen). Amikor Delecourék odaértek Botkáék autójához, azt és annak elhelyezkedését lefényképezték.
Az is egyértelműen megállapítható, hogy Mihalik Péter nem tartott SOS-táblát, és nem állt Kazárék előtt keresztben Botkáék autója. (Ezt azért kell leszögezni, mert ilyen pletykákat is lehetett hallani.)
Amit viszont nem tudunk:
Pontosan az úton hol állt meg Botkáék autója?
Mikor szűnt meg az akadály? (Érdektelen, hogy ez saját erőből, vagy idegen segítséggel történt-e.)
Erről mikor szerezett tudomást a többi versenyző?
Miért ott álltak meg Kazárék?
Miért nem győződtek meg tényleges helyzetről?
Mit csináltak 12 és fél percen keresztül?
Miért indultak el végül mégis?
Most pedig nézzük meg, hogy mit is kell ilyen helyzetben tennünk:
Ha egy huszonpár kilométeres gyors elején defektet kapunk:
Az első megfelelő helyen álljunk ki, és cseréljük le a kereket. Ez begyakorolt párosnál, jó szerszámokkal nemigen tarthat tovább két percnél. Ha három percre indítják mögöttünk az ellenfelet, akkor bőven elé tudunk visszajönni. Senki se találja ki, hogy ő majd egy off-road pályán 20 kilométert sietve le tud tolni egy defekttel!
Ha megáll alattunk a technika:
Megpróbálunk félreállni olyan gyorsan, ahogyan csak lehet, és olyan helyre, ahol a legkevésbé sem zavarjuk versenytársaink gyors haladását. A szabályzat szerint, ha a gépjármű egy gyorsasági szakasz során leáll, a versenyzőpáros egyik tagjának 50 méterrel az autó előtt, egy jól látható helyre kell kitenni az elakadásjelző háromszöget. A háromszöget még akkor is ki kell helyezni, ha a gépjármű nincs az úton. Ha orvosi beavatkozást nem igényel a baleset, a versenyzőpáros egyik tagjának jól látható módon a zöld "OK" jelzést kell felmutatni az őket követő versenyautóknak (ha pedig otthagyják az autót, azon kell elhelyezni az "OK" táblát).
A versenyt feladó versenyzők - vis major esetét kivéve - kötelesek a rendezőt erről a lehető leghamarabb értesíteni.
Az, hogy Mihalik Péter visszament előrejelezni az akadályt az adott esetben szükséges, de nem elégséges magatartás volt. Botkáék csak később tették ki az OK-táblát, és az elakadásjelző háromszöget, de mindezt nem tudhatjuk, ugyanis 50 méternél biztosan messzebb álltak meg Kazárék, így az ő felvételükből ezek nem derülnek ki.
Mit kell tennie az elsőként érkező versenyzőknek?
E tekintetben sokkal szűkszavúbb a szabályzat, de kis logikával és szabályértelmezéssel össze lehet sakkozni. Az értelmező szótár szerint baleset: "fn Sérülést v. halált, ill. anyagi kárt okozó véletlen szerencsétlenség".
Egy egyszerű példával élve ha valaki személyi sérülés nélkül tetőre tesz egy autót, akkor ott annak a műszaki hibája miatt nem megy tovább, nem azért, mert megsérült. Hasonló következtetésre jutunk, ha a szabályozás célja alapján próbáljuk meg a vonatkozó szabályokat megfejteni, ugyanis nyilvánvaló, azokat azért alkották meg, hogy a bajba jutott versenyzők a lehető leggyorsabban segítséghez juthassanak. A nyelvtani értelmezés szerint tehát Botkáékat baleset érte.
Mivel Kazárék értesültek arról, hogy ellenfelüket baleset érte, ugyanakkor OK táblát nem láthatták, elsőként érkező autóként oda kell menniük (mégcsak nem is látótávolságra, hanem oda) a sérült autóhoz, félrehúzódni, majd meggyőződni arról, hogy egyik versenyző sem szorul orvosi segítségre, és segíteni az útból eltávolítani.
Ha a továbbhaladást gátló akadály van a pályán, akkor sem az út közepén állunk meg, hanem lehúzódunk, mert a technikai mentés csak a menetirányból érkezhet - ha nincs néző, akkor pedig mindenképpen rescue kell, ugye.
A videón elvileg látunk egy kiesett párost. A videón 4:24-nél a farakásnál megcsillan valami, na ők voltak Herczigék. Kazár Miki azt írja, hogy a megállításkor már tudta, hogy minden ellenfele kiesett, vagyis látniuk kellett az autót. Kizárt azonban, hogy egy versenyző menet közben ebből a villanásból meg tudta állapítani, hogy ellenfelei kiszálltak-e az autójukból, az autón kint van-e az OK tábla. (Elakadásjelzőnek nyoma sem látszik a videón.) Az ilyen esetben az érkező versenyzőnek meg kell állnia, és meg kell győződnie arról, hogy ellenfelei nem szorulnak segítségre. Ezt kívánja a sportszerűség is.
És végül a sportszerűségről
A sportszerűség egyfelől kötelezően követendő magatartási szabály, másfelől pedig értelmezési keret. A versenyzőpárosoknak minden körülmények között sportszerű viselkedést kell tanúsítaniuk. A sportszerűség nem egyszerű szabálykövetést jelent, a sport érdekeinek és erkölcseinek megfelelő viselkedést értjük alatta. Ennek a nevezőknek és a versenyzőknek minden megnyilvánulását át kell hatnia. Ugyanígy a szabályokat erre figyelemmel kell mindenkinek értelmeznie és alkalmaznia. Az FIA Sportkódex szerint kizárhatják a találkozó egészéből vagy annak egy részét képező sporteseményből azt a nevezőt vagy versenyzőt, akinek [...] eljárását sportszerűtlennek ítélik meg.
Tisztában vagyok azzal, hogy "gentleman-like" sportszerűséget számon kérni a mezőny nagy részén, igencsak szélmalomharc. Tudom, hogy mondjuk A7-től fölfelé - már csak a költségeket tekintve sem - nem azért mennek oda a népek, hogy örök barátságokat kössenek a szervizparkban töltött pacsizásokkal, meg, hogy "te, adj már egy 10-es csillagvillást kölcsibe". Ezen a szinten, amikor pontért hajtanak (és amikor nem mellékesen alsó hangon is egy jobb helyen lévő pesti garzon árát költik el egy hétvége alatt) minden honnan azt hallani, hogy ha meg kell állni, akkor álljon meg a gyors is - az a biztos, mert nem kell küzdeni az időjóváírás miatt.
A fair-play olyan, mint a pornográfia: nehezen tudjuk szabályokban meghatározni a fogalmát, de ha látjuk, akkor könnyűszerrel felismerhetjük.
A helyes megfejtés tehát a hasonló esetekben a következő
Navigátor - kezében az OK-táblával - elszalad jelezni a következőként érkező párosnak, akik szép lassan elgurulnak az akadályig. Nem állnak meg, nem szállnak ki, és leginkább nem ők állítgatják meg a többieket, mert akkor egy véget nem érő kígyót hoznak létre. Eközben - ha már nem próbálkozik tovább a félreállással - a pórul járt autó vezetője kiteheti a háromszöget, - ha a navigátor még nem mutatja az érkezőknek - az OK-táblát, és megpróbálhatja felhívni a verseny tisztségviselőit, akiknek a telefonszáma az útvonalitinerben szerepel. Miután meggyőződtek róla, hogy szabad a pálya, és nincs szükség mentőre tovább sietnek, és a STOP-ban elmondják, hogy mi történt. Ha van orvosi ellátását igénylő sérülés, akkor ők ottmaradnak, majd az utánuk érkező autó személyzete siet a helyzetet jelenteni (rádiós ponton, vagy a STOP-ban).