Azt hiszem, nem vagyok egyedül azzal, hogy szeretem az IRC-t, vagyis az Intercontinental Rally Challenge-t. Van, aki a WRC megszállottja, van, aki cseh bajnokikért lelkendezik, még olyan is akad, aki az Országos Rali Bajnokság futamait várja epekedve. Sőt, megvannak a rajongói a Rali Túra Egylet versenyeinek, de például edelénybéres a BAZ Rallysprint bajnokságot isteníti. Mindenkinek megvan a maga keresztje.
Engem azért érdekel az IRC, mert ezt a bajnokságot a hazai háztartások jelentős részében látni lehet a televízióban, ellentétben a feljebb felsoroltakkal. Mivel a sorozat promótere és jogtulajdonosa is az Eurosport Events (övék még többek között a WTCC is), valószínűleg sokáig nézhetjük még. A csatorna egyébként azok után hozta létre a saját bajnokságát, miután az FIA-val hosszú ideig nem sikerült olyan megállapodást tető alá hozniuk, hogy világbajnoki futamokról tudjanak gyorsaságikat közvetíteni élőben. Próbálkozások voltak ugyan, de rendre elhaltak.
Az idei év egyértelműen halványabb, mint az előzőek, ami az IRC-t illeti. Ennek egyfelől oka, hogy a Peugeot szünetelteti részvételét a 208-as fejlesztése miatt, a másik pedig, hogy a Skodán kívül senki nem veszi komolyan a sorozatot. Idén már a csehek is „csak” Mikkelsen-t küldik el minden versenyre, Hanninen és Kopecky pedig akkor jönnek, ha épp úgy követeli a marketing. Szeptembert írunk, úgyhogy ideje elkezdeni az előretekintést, hiszen gyakorlatilag mindkét bajnoki cím sorsa eldőlt, már csak a matek kavarhatna be egy kicsit, de úgysem fog.
Sok helyről lehetett hallani és sok helyen lehetett olvasni, hogy 2013-tól az IRC-t átkeresztelik ERC-re (European Rally Championship), ami egyfelől jobban hangzik, másfelől meg épp ideje, hiszen az IRC már rég nem interkontinentális. Nos, úgy tűnik, hogy a tárgyalások elakadtak és a dologból nem lesz semmi, de szerintem ez minket nem nagyon fog érdekelni, ha továbbra is képernyőn marad a sorozat. Mivel az ERC, amit innentől emlegessünk Európa Bajnokságként, egy létező sorozat és sok IRC futam egyben EB futam is, logikus lenne, hogy a két sorozat összeolvadjon. Az IRC közvetítések okán nagy nyilvánosságot kapnak ezek a futamok is, azonban ha az Eurosport és az FIA illetékesei nem tudnak megállapodni, akkor könnyen lehet, hogy ezek a közös versenyek megszűnnek és EB futam nem szerepelhet az IRC naptárában. Ilyen közös futamok voltak idén az Ypres Rally és a Barum Rally.
Egy mértékadó honlapon nemrég megjelent cikk szerint a jövő szezonban már mindhárom talajtípuson rendeznek futamot és csökkeni fog az aszfaltos futamok dominanciája a naptárban. Nem nevezték meg, hogy melyik havas versenyt tervezik bevenni a naptárba, de találgatni olcsó, ezért megengedhetjük magunknak. A Monte nyilván nem jön szóba, mert a idéntől visszakerült a világbajnokság programjába és valószínűleg sokáig ott is marad majd. Hosszú ideje jó kapcsolatban áll az IRC és az Arctic Lapland Rally rendezője, így ez a verseny az egyik nagy esélyes. A havas-jeges útviszonyok 99,9%-ig garantáltak, mert a pályák Finnországban, az Északi-sarkkörön túl találhatóak és a versenyt január harmadik hetében rendezik. A nagy baj, hogy mindenhonnan nagyon messze van, a csapatoknak hatalmas logisztikai teher még egy Azori szigeteki versenyhez képest is. A másik lehetséges havas verseny a Jänner-Rallye lehet, amelyet a szomszédos Ausztriában rendeznek. Általában Ausztriában sincs gond a hóval januárban, de ez inkább lenne egy Montéhoz hasonló verseny, ahol főleg a változó időjárás jelentené a nagy kihívást. Nekem mindkettő nagyon tetszene, de ha tippelnem kell, akkor mindenképpen az osztrák versenyre tennék, amely egyébként idén az EB nyitó futama volt. Ezeken kívül még a Litván bajnokság idénynyitója, a Winter Rally is a kalapban lehet, ezt a versenyt Utena központtal rendezik január végén vagy február elején és a rendezők komoly tárgyalásokat folytatnak az IRC illetékeseivel.
Közel húsz perc az idei Jänner Rallyeról
Sokan lehetnek kíváncsiak arra is, hogy hazai futamon is lehet-e majd IRC pontokat szerezni, vagy ha úgy jobban tetszik, láthatjuk-e a sorozat legjobbjait ismét idehaza. Egyelőre ezzel kapcsolatban sincs konkrét információ, de a Mecsek Rallye mellett szóba került a Veszprém Rallye is, minden azon múlik, hogy a rendezők elő tudják-e teremteni a szükséges költségvetést.
A rövidke cikkben szó esik még új autókról is, amelyek minden bizonnyal R5 specifikációjú versenyautók lehetnek. A Peugeot épp egy ilyen 208 R5 fejlesztése miatt hagyta ki az idei szezont, de aggasztó, hogy semmilyen hír nem érkezik az autóról, míg az R2-es változatról szinte naponta kapunk friss infót.
A jövő évi naptár megjelenése októberben vagy novemberben várható.