Már megírtuk, hogy nincs utánpótlás-nevelés a magyar raliban, de ez nem azt jelenti, hogy nincs is utánpótlás. Két fiatal tehetségről beszélhetünk, aki 25 éven aluli, az ORB-ben (is) versenyzik, és valamilyen szinten felépített programmal rendelkezik: Lukács Kornél és Matók Ádám.
Matók Ádám 1989-ben született Székesfehérváron. Pályafutását egy Peugeot 205-tel kezdte. 2010-ben egy A6-os Honda Civicre váltott, amivel két szezont teljesített amatőr bajnokságokban. Mind a két évben kategóriájának bajnoka lett, emellett 2011-ben megszerezte az abszolút 3. helyet is. Pályafutása elején nagyon sok segítséget kapott Vinoczai Attilától és Tobak Zoltántól, aki a csapatot most is aktívan segíti. Idén Szabó K.Tiánnal az Országos Rallye Bajnokságban indulnak egy újabb, 8-as kategóriás (vagyis N3-as) Hondával. Az autót a Tobak Team Hungary biztosítja, a szervizhátteret Lévai Ferkó csapata adja. Idén eddig száz százalékos a teljesítményük: ahol elindultak onnan maximális ponttal tértek haza. Toronymagasan vezetik kategóriájuk bajnokságát és a kétkerekes kupában is az előkelő harmadik helyen állnak.
Amatőr verseny Nagyszékelyen
Múlt héten, pénteken a csapat vendége lehettem egy napra, részt vehettem egy teszten, amivel Kassa rallyra készültek. Különösen fontos a gyakorlás, mert régen volt már a Veszprém Rallye és az autó is kapott egy kis fejlesztést. 10 óra körül kezdődött az autózás. Ádám bemelegítette a féket és a gumit, majd jött az első éles kör. Nagyon érdekes volt, hogy Tián azonnal átadta a helyét a vendégeknek és kívülről figyelte, hogyan viselkedik az autó. Azt mondta, hogy azért csinálják így, mert egyrészt ezen a rövid szakaszon nincs szükség a navigációra, másrészt a kintről látottakkal tudja segíteni a tökéletes beállítás megtalálását.
Két gyors kör, kis állítás, majd megint két gyors kör. Aztán jött a csere a navigátori székben: rám került a sor. Gyorsan felkaptam a maszkot és a sisakot, aztán jött az utasítás: bal láb, test, jobb láb. Öv becsatol, átbeszélő bedugva és jött a jel: mehetünk. Ádám egyesbe tette a váltót - nincs szebb hang, mint amikor a tolókerekes váltót sebességbe rakják! Aztán szépen elindultunk. Hatezres fordulat körül megjött az erő, és elkezdett üvölteni a Honda.
Mecseki kalandok
Az első balosban Ádám tőre rakta a kocsit, aztán jött az első komolyabb féktáv. Hihetetlen, hogy a széria fékekkel is milyen komolyan megáll a kocsi, szépen lógtam az övön:) Aztán következett egy gyorsabb kanyar: folyamatosan csúszáshatáron mentünk, leírhatatlanul jó érzés volt, ahogy éreztem, ahogy sodródott a kocsi. Fülig érő szájjal csak ültem, és meg sem tudtam szólalni. Kézifékes megfordulás után jött a pálya visszafelé. Kezdtem megszokni a tempót, de még mindig hihetetlen volt, amikor 5-ben, a kanyartól néhány méterre beleállt a
fékbe, ráfordította a balosra a kocsit, folyamatosan csúszáshatáron voltunk és a következő pillanatban már kint is voltunk a kanyarból.
Második körben már nagyon felhordásos volt az út. Kicsit jobban megcsúszott az autó. Azt hittem, hogy Ádám elkezd kapkodni, de semmi ilyesmi nem történt. Olyan higgadtan vezetett, mint amikor boltba megy az ember. Sehol egy felesleges mozdulat. Teljesen biztonságban éreztem magam, pedig nem egy helyen mentünk 160 felett. Két kör után megálltunk, remegett kezem-lábam, amikor kiszálltam gyorsan leültem, és csak mosolyogtam. Egyszerűen nem találtam a szavakat, annyira jó érzés volt az autóban. Két dologra rájöttem: 1. soha nem tudnám megtanulni azt, amit a srác készség szinten tud. 2. soha nem lesz belőlem navigátor,
mert a sok erőhatás mellett nem tudnám az itinert olvasni.
Mecsek Rallye teszt (fotó: Soós Attila)
Kis pihenő után kaptam egy kis elméleti oktatást Tiántól, arról hogyan is működik ez náluk. Ha megvan az összhang pilóta és navigátor között, akkor a világon bárhol eredményesek lehetnek. Ez nem megy egyik napról a másikra, megtanulni igen hosszú folyamat. A legfontosabb a lépcsőzetesség, ezért választották az N3-as Hondát az első évre.
Összességében elmondhatom, hogy nagyon jól éreztem magam, köszönöm a lehetőséget. Ha Ádám és Tián ilyen kitartással és odaadással folytatják, pár év múlva nemcsak álom lesz az abszolút magyar bajnoki cím.