A Kassa Rali nem először szerepelt az ORB programjában, de korábban közös futamként szervezték a szlovákokkal - csakúgy mint néhányszor az Eger Ralit. Emellett a szurkolók is, és többnyire a versenyzők is szerették - leszámítva, hogy néha úgy érezhették, hogy a két ország felhőtlennek ritkán nevezhető viszonya azért időnként tapintható. A verseny közel van az idén bajnoki futam nélkül maradt, és mindenképp rali-fellegvárként ismert észak-kelet magyarországi megyékhez, így egyfajta kárpótlásnak tekinthető az ott élők számára (sokkal inkább, mint egy - és erről is volt szó - ausztriai Waldviertel Rali jelenthetett volna ezeknek a szurkolóknak.
Mindenképp a verseny mellett szólt, hogy a szlovák mellett a lengyel bajnokságnak is futama, vagyis van mezőny, a magyarok így kicsit össze tudják mérni magukat a környező országok versenyzőivel. A pályák újak voltak, így nem lehetett fejből lemenni ezeken a gyorsaságikon.
Az amúgy létszámát tekintve mostanában vérszegény ORB-hez képest tehát többen neveztek, bár ahhoz képest, hogy három ország bajnoki futama, sovány a 84 nevező (bár ehhez 33 ralikupás is jött), ami messze elmarad a korábbi évek mezőnyétől. Az ORB-be 25 páros nevezett, végül ennél kevesebben indultak - Kakusziék végül el sem jöttek. Ha már korábbi évek: idén már csak 2 Fabia WRC volt a mezőnyben, így gyakorlatilag a 2. kategória lett a csúcs -9 S2000-es, és és hét R4-es autó szerepelt a nevezési listán.
A kassai verseny egy "beugró" futam volt, amibe az ORB csak "becsatlakozott". Ennek köszönhetően a szlovák szervezőknek nem volt feladatuk a magyarokat (és a magyar sajtót) külön kezelni - ebből adódott egy ksi akkreditációs nehézség, de az MNASZ-nak köszönhetően ez a verseny előtt még megoldódott. A verseny nem közös rendezésű, ezért nem volt külön magyar nyelvű tájékoztatás, illetve bármi más, ami a magyar médiának szólt volna. Ha végletekig le kellene egyszerűsíteni, úgy kell elképzelni, mint amikor bármelyik magyar elmegy egy külföldi versenyre, és ott a helyi szabályok érvényesek. (Még akkor is, ha a mi bajnokságunk része ez a verseny.) Tovább egyszerűsítve: az MNASZ csak kiosztja a magyar helyezetteknek a kupákat, és kész. Nem tudom, hogy ezt a versenyzők mennyire tudták a verseny előtt, illetve mennyit éreztek ebből.
A pénteki első gyors (Izra1 - 14,9 km) rosszul kezdődött: Herczig Norbi lekukázta a Fabiát. Nagyon nagyot estek, meg is állították a gyorsot, amíg félre nem pakolták az autót. A képeket elnézve nagyon megijedtünk, de közben jött a srácoktól a hír, hogy a hátukat fájlalják, de különben megvannak. A gyorsasági megtizedelte a mezőnyt, csak 73-an maradtak, ebből vagy ötvenen megállapított időt kaptak. Ha így fogy a mezőny, nem lesz célba érő gondoltam - majd kiderült, hogy a gyors után kiszálltak Turán Friciék is. „Nem tudom, talán a rajtnál történt valami, mert Herczig Norbi balesete miatt álltunk huszonöt percet, utána pedig természetesen nem tudtuk megmelegíteni a kocsit. Elrajtoltunk, s akadt egy elég meleg helyzet, amikor drasztikusabban kellett visszaváltani, hogy ne csússzunk le az útról, talán akkor történt a baj. A reccsenés után visszavettünk a tempóból, de tetézte a bajt, hogy egy kő valószínűleg megütötte a jobb hátsó féknyerget, elfolyt a fékolaj és attól kezdve már fékezni sem tudtunk” – mondta Frici, akinek ezek után nem volt más választása (mivel csak a harmadik szakasz után következett volna a szervizpark), visszagurult a csapatához.Az autót viszonylag hamar újra versenyképes állapotba hozták, úgyhogy a páros élt a szuperrali szabály adta lehetőséggel és szombaton - a megszerezhető pontszám feléért - folytatta a versenyt.
Egy lengyel pilóta (Koltun), aki egy héttel ezelőtt a Barum Ralit megelőző tesztjén egy Fiestát semmisített meg, most pedig ezt a Fabiát. Mögötte pedig egyébként Lapdavsky Peugeotja látható, Herczig egy pár méterrel odébb esett.
Az a pálya ette az a autókat, mintha valami autógyilkos veszprémi pálya lett volna. Három S2000-est törtek rommá egy százméteres szakaszon.
Fogyott a mezőny a másodikon is, itt már csak 67-en értek célba, de legalább nem kellett a gyorsaságit megállítani, így már mindenki mért idővel küzdhetett. Ugyan Kazárék mentek egy abszolút második időt, összetettben - legjobb magyarként - csak hatodikak voltak. Őket követték lőtávolból Hadikék és Botkáék.
És akkor hoppá, Hadik felszívta magát és a harmadikat megnyerte! Az összetettben élen állók, Kajetanowicz és Grzyb szorosan mögötte. A különbség hajszálnyi (4 tizedmásodperc) volt ugyan, de megvan. Ember, itthon is villanj már ilyeneket! (Az ORB eleje változatlan maradt, csak a különbségek változtak.)
Szervizpark után következett a 4., a reggeli elsővel azonos gyorsasági. A legjobb magyar ismét Hadik volt, de Kajetanowicz közel egyet adott neki kilométerenként. Kazár 8., Botka 9. Bútor Robi 10. időt autózott. A magyar különítmény tovább fogyott: Ollé el sem rajtolt ezen, Bessenyei pedig műszaki hiba miatt kiesett. Összetettben az ORB-s mezőnyt Hadik vezette, Kazár és Botka előtt, mögöttük egy percre Balogh (abszolút 12. helyen), majd Bútor, Pethő, Matics és Trencsényi volt a sorrend. Látszott, hogy a mieink a lengyelekkel nem tudják felvenni a versenyt, de kibontakozott egy kemény hármas csata.
Úgy tűnt, hogy Kajetanowicz és Grzyb játékához nem lesz közünk, legfeljebb a magyar srácok közelről tudják ezt nézni. Az 5. gyorsaságit ismét a lengyelek nyerték, Hadik a nyomukban, őt pedig Kazár üldözte. Ezzel a magyar Subarus feljött az összetett 4. helyre. A Hadik, Kazár, Botka trió 14 másodpercen belül volt egymáshoz, Balogék már percen kívülről követték őket. A végén még lesz izgalom is ezen a versenyen.
A Gy6 tisztán a magyaroké lett! Kazár megnyerte, 8 tizeddel mögötte Hadik, majd újabb két tizedre a lengyel Gryzb, akit Botka követett. Jó reggelt, srácok, ez a nap utolsó előtti gyorsaságija, kicsit lassan lendültök bele, nem? A napi hosszú gyorsot, az immár harmadszor teljesített Izrát, ismét a lengyelek nyerték: Kajetanowicz és Grzyb sajnos majdnem egy másodperccel volt jobb a leggyorsabb magyarnál, Hadiknál. Béres Joskó 4. idejének is örülnünk kell, mert a kalandos nap folyamán az 1-es rajtszámot viselő közönség kedvencnek ez volt a legjobb eredménye. Összetettben Hadik a dobogóról várta a vasárnapot, Kazár (+5,3) az ötödikről, Botka (+17,5) volt a hetedik.
Szombaton ismét három pálya várt a versenyzőkre, amelyeket kétszer kellett teljesíteni. Az első, ötkilométeres gyors a várakozásoknak megfelelően nem borította fel az erőviszonyokat. Kajetanowicz - már már szokás szerint - ezt is megnyerte. Izgalmakat ígért, hogy Kazár és Hadik között ismét szorosabbá vált az összetett. A második gyorsasági viszont 24,35 km hosszával akár egy alaposabb átrendeződést is okozhatott volna. Ismét Kajetanowicz volt a leggyorsabb, mögötte 14,8 másodperces hátránnyal érkezett Hadik, majd 1 tizedmásodperce Kazár. (Ezen a gyorsaságin Ondrej balesete miatt Bútorék idejét kapta a mezőny nagy része.) A Gy10-en viszont jött a meglepetés: Kazár 10 másodpercet adott Hadiknak, így átvette tőle az összetett 3. helyet és az ORB-s vezetést.
A második kör Hadiknak kezdődött a legjobban, Kuchar előtt megnyerte a rövid gyorsaságit - Kajetanowicz pedig talán visszavett, mert bő két másodperccel ment gyengébbet, mint az első körben. Évekkel vezetett, nyilván nyerni akart. Az összetett állása változatlan maradt. A szuperrali szabályai szerint versenybe visszaállt Turánék - az ugyancsak szuperralizó Hideg Krisztiánhoz hasonlóan - ORB elejébe való időket autóztak, de esélyük sem maradt a pontszerzésre.
A hosszú gyorson kiderült, hogy Kajetanowicz mást ért spóroláson, és biztos, ami biztos, megnyerte Kazár és Hadik előtt. A végén viszont tényleg nem sietett a lengyel srác. A dobogó harmadik fokáért volt még nyitott a küzdelem, amit végül Kazár Miki nyert. Az ORB értékelésben a sorrend Kazár, Hadik, Botka lett. A versenyen egyébként 45 páros ér csak célba.
A külföldieket is felvonultató kategóriákban nem sok babér termett a magyaroknak: 3. kategóriát Balogh Jani, a 8.-at Matók Ádám nyerte meg.
Végeredmény:
ORB: