10 éve, hogy Jari - Matti Latvala elindult élete első rali világbajnoki futamán, a 2002-es Brit Ralin!
(Amit akkor nem szeptemberben, hanem novemberben tartottak).
Az akkor még csak 17 éves finn, egy Evo VI-os Mitsubishivel állt rajthoz az 58. Network Q Rallyn, ahol az egyik legkeményebb 54,69 km-es szakaszt tulajdonképpen fék nélkül teljesítette. Akkoriban Latvala olyan fiatal volt, hogy hazájában is csak ralisprint futamokon indulhatott. Jogosítványát is a briteknél szerezte pár hónappal élete első vb futama előtt, ahol egyébként 32(!) WRC indult (régi szép idők...) és az igen előkelő összetett 17. helyen végzett.
Következő évében, 2003-ban (18 évesen!) már egy Ford Focus WRC kormánya mögött teljesített 4 vb futamot: az Akropolisz és Wales Ralin 10., Finnországban 14., míg Németországban 17. lett.
2004-2005-ben több futamon, többféle típusú autóval is rajthoz állt: két év alatt 7 féle versenyautóban próbálhatta ki magát (Ford Puma S1600, Ford Fiesta S1600, Suzuki Ignis S1600, Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evo VIII, Toyota Corolla és Ford Focus WRC).
2006-ban 11 vb futamon indult, PWRC kategóriában többször nyert is, és bekerült a Stobart Ford csapatba is, melynek színeiben az év végi Wales Ralin abszolút 4. lett, amivel az éves ponttáblázat 13. helyére került.
2007 újra a Stobart Focussal, immáron teljes szezont jelentett számára. Kétszer is megismételte addig legjobb eredményét (argentin és francia ralikon lett 4.), év végén pedig végre a dobogó legalsó fokára is felállhatott az ír ralin! Ebben az évben szerezte élete első abszolút szakaszgyőzelmét is, a norvég verseny 5. gyorsaságiján.
2008 óta a gyári Ford csapat tagja. Ebben az évben megszerezte élete első futamgyőzelmét is a havas svéd versenyen és ezzel Ő lett minden idők legfiatalabb WRC-futam győztese (mindössze 22 évesen)!
Ezt az elsőségét még további 5 győzelem követte: 2009 Szardínia, 2010 Új-Zéland és Finnország, 2011 Wales és 2012 Svédország. Legsikeresebb éve a 2010-es volt, amikor is 171 pontjával 2. lett az éves összesítésben.
Latvala gyorsaságát senki nem vonhatja kétségbe, viszont óriási bukásait sem hagyhatjuk szó nélkül.
Élete talán legnagyobb esését a 2009-es portugál versenyen produkálta, melyet szinte csodával határos módon karcolások nélkül úszott meg:
Mondhatni legbutább hibájára is biztos nagyon sokan emlékeztek még. Szintén 2009-ben, a lengyel vb futam utolsó, Mikolajki szuperspeciális szakasz az abszolút második helyről esett ki.
Kétségtelen, hogy a rali világbajnokság egyik legnagyobb alakja, tehetsége a finn pilóta. 113 világbajnoki futamából 92-t fejezett be, 6 futamgyőzelme mellett 243 szakaszgyőzelemmel és 568 megszerzett ponttal büszkélkedhet.
S, hogy mit hoz számára a jövő? Sokan szinte már tényként kezelik azt a hírt, hogy jövőre elhagyja a Ford csapatát és a Volkswagen pilótája lesz. Biztosat még nem tudhatunk, egy azonban tuti: mindegy milyen autóban ül majd, abban biztosak lehetünk, hogy megpróbálja majd kihozni belőle a maximumot!