Az aszfaltos Jalta-ralin a kicsik játszóterévé lett a világbajnokság utáni legnagyobb széria, az IRC. A gyenge mezőnyben török arany és magyar bronz született.
Nagy nevek nélkül indult el az interkontinentális ralibajnokság idei szezonjának tizedik futama, az ukrán Jalta-rali. Sem a címvédő Mikkelsennek, sem az őt üldözőknek nem volt fontos a keleten zajló pontgyűjtés, így a gyér ukrán mezőny néhány gyenge külföldi indulóval dagadt nemzetközivé.
Jurij Prosztaszov a dobálós úton
Két rövid gyorsasági szakasszal indult a verseny pénteken. A nyitányon egy ukrán Fiesta RRC-s, Jurij Protaszov volt a leggyorsabb, mögötte pedig egy másik fordos, Mikko Pajunen végzett. A finn nem akármilyen navigátorral érkezett. Az a Kaj Lindström diktálta neki a tempót, aki Tommi Mäkinen és Kimi Räikkönen mellett navigált korábban. A két gyorsból álló napot Pajunen zárta az élen, mögötte Protaszov, majd a szintén fordos, török Yagiz Avci érkezett. Az egyetlen magyar páros, a Vizin – Zsíros kettős kilencedik volt ekkor.
Szombatra hat gyorsasági szakasz, 138 kilométer jutott a dobálós utakon. Az első kör Protaszov és Pajunen csatájáról szólt. Oda-vissza pofozgatták egymást, és a szervizparkba érve már közel két perc előnyük volt a harmadik Avci előtt. Vizin ekkor a három Ford mögött messze lemaradva, a negyedik helyen állt. A második körben az élmenők sietségének meglett az ára. A szerviz utáni első gyorson Pajunen sziklának hajtott és kiesett, míg egy szakasszal később Protaszov bukott három percet defekt miatt. Az ukrán legalább folytathatta, és hogy mennyire kimagaslott a mezőnyből jól mutatja, hogy a következő, egyben a napi utolsó szakaszon egy percet vert a második Avcira, akitől így visszaszerezte a vezető helyet. A két Fordot a magyar skodás követte, de Vizin ekkor már négy percre volt az első mögött.
Vizin siet a Skodában
A zárónapra 116 versenykilométer maradt. A hazai pályákon hajtó Protaszov egy újabb defekttel indított, egy szakasszal később pedig lecsúszott az útról és feladta. Avcinak ezután csak el kellett jutni a célig, okosan beosztva óriási előnyét. A többszörös török bajnok látványosan visszavett, és a középmezőny tempóját autózva teljesítette az utolsó gyorsokat. Higgadtsága győzelmet ért. A hazája első IRC-sikerét szerző török után egy elsőkerék-hajtású Megane RS-sel versenyző francia, Robert Consani, harmadikként pedig Vizin zárt. Ők ketten az utolsó kilométerekig küzdöttek a második helyért.
Az első magyar IRC-dobogós nyilatkozata mutatja, hogy a tapasztalt versenyző helyén kezeli ezt a kimagasló sikert. Soha sem álmodtam volna, hogy valaha IRC-futam dobogójára fogok állni. Ehhez az eredményhez kétségtelenül kellett az, hogy az IRC élmezõnye nem jött el erre a versenyre, de ez számomra nem von le semmit az értékéből. – mondta Vizin László a célban.
Yagiz Avci, a boldog győztes
A Jalta-rali nem befolyásolta tehát a bajnokság pontversenyét, így azt továbbra is Mikkelsen vezeti. A többiek, így Kopecky vagy Hänninen bánhatják, hogy nem lobbiztak csapatuknál erre a jó kis potyázásra, de ami különösen érthetetlen, az Sepp Wiegand távolmaradása. Az ifjú német nagyon komolyan veszi az idei szériát, így nem ártott volna neki egy olyan tétverseny, ahol nem az esélytelenek nyugalmával áll rajthoz.
A következő futam a szeptember 29-én rajtoló bolgár Szliven-rali lesz. A Jaltához hasonlóan aszfaltos Szlivenen remélhetőleg nagyobb érdeklődést mutatnak majd a sorozat élmenői.