Régóta csodálattal és be kell valljam az elmúlt időben egyre nagyobb irigységgel nézem lengyel barátaink ralis videóit. Nem tudom hogy csinálják, de valahogy minden versenyről legalább 1-2 rettentően látványos videót találni a világhálón.
A Rajd Polski Európa egyik legrégebbi ralifutama (egyes források szerint a második legrégebbi futam!), idén 69. alkalommal került megrendezésre. Három évvel ezelőtt - ha csak egy alkalommal is, de - a rali világbajnokság futamai között is szerepelt. Az északkelet - lengyelországi Mikolajki városa és a Mazuri tavak gyönyörű környezetet biztosítanak a murvás pályákon zajló versenynek.
Fotó: Dominik Kalamus
7 nemzet 55 párosa vágott neki a háromnapos versenynek, ahol 13 szakaszon 233,4 km-nyi gyorsasági várt az indulókra. A vb-hez hasonlóan a bemelegítést itt is kvalifikáció követte, ami a 2009-es versenyről már jól ismert mikolajki szuperspeciálon került megrendezésre (erről már korábban itt írtunk.)
Fotó: Bartosz Broda
A versenyen gyári Skoda támogatással állt rajhoz a finnek nagy reménysége, a mindössze 21 éves Esapekka Lappi, aki a kvalifikációs szakasz megnyerése után a másnapi 5. rajtpozíciót választotta.
Foto: Dominik Kalamus
Szombaton 7 szakasz várt a mezőnyre. A nap Lappi két szakaszgyőzelmével kezdődött, a 3. gyorson a lengyelek PWRC - menője Kosciuszko nyert (nem is kis előnnyel) Fiesta RRC-jével, míg a további 4(!) szakaszt zsinórban Lappi teljesítette a leggyorsabban. A nap végére viszont így is csak 14 másodperces előnyt tudott kiharcolni.
Harmadikként a szintén RRC Fiestával versenyző Solowow zárt, majd' 50 másodperc lemaradással.
A címvédő lengyel bajnok, az R4-es Subaru Imprezával versenyző Kajetanowicz hibázott a kvalifikáción és a kedvezőtlen rajthelyének köszönhetően a nap végére már közel 2 és fél percnyi hátrányt szedett össze.
Vasárnap ugyanúgy kezdődött minden, mint a verseny nyitónapján. Ezúttal zsinórban 3 szakaszt nyert Lappi, míg Kosciuszko a napi 3. gyorson egy hibát követően búcsúzni kényszerült. Lappi előnye ekkor már 1 perc 22 másodperc volt, így már tét nélkül teljesíthette a maradék három szakaszt.
Fotó: Luke Koziarski
Ez persze semmit nem von le a még tőle is fiatalabb - idén decemberben huszadik életévét betöltő - Kruuda 2 szakaszgyőzelméből!
Összetettben 3. Grzyb, míg a 4. végül Kajetanowicz lett. A verseny egyetlen magyar indulója, Lukács Csucsu Kornél az abszolút 21. - ként, kategóriájának 5 helyén végzett (a kategóriát egyébként a cseh nemzetiségű Jan Cerny nyerte)!
Jó kis verseny lehetett, azt hiszem egyel több úti cél szerepel a jövőévi bakancslistámon!
A felhasznált képek forrása, egyben a verseny hivatalos oldala: www.rallypoland.com
Csak a poszt végén jegyezném meg, hogy a finn srác életében először versenyzett a lengyel pályákon és először ült versenyen Skoda Fabia S2000-es autóban! Belegondolni is hátborzongató, hogy mindezek ellenére jött, látott és győzött - maga mögé utasítva ezzel a helyi menő-manókat! Ráadásul a futam történetének legfiatalabb győztese is lett. Azt hiszem nem keveset fogjuk hallani még az Ő nevét!