Igazából eddig sem volt ott teljesen, hiszen a gyári csapatot az M-Sport üzemeltette. A gyár pénzzel és nélkülözhetetlen eszközökkel segítette a cumbriai csapatot.
Nincs cicis naptár a falon
Az M-Sport egy autósportban érdekelt vállalkozás, amely 1997 óta a fejleszt és készít fel Ford versenyautókat. Első autójuk a Focus WRC volt, amely a ’98-as szezonban mutatkozott be. Akkoriban Carlos Sainz és Colin McRae tekergették a kormányt a csapatnál és Malcolm Wilson még nem számított minden idők legdörzsöltebb csapatfőnökének. Azóta a cég hatalmassá lett, ez leginkább a versenyautó bérbeadásokból és az alkatrész gyártásból és kereskedelemből befolyó jókora összegeknek köszönhető. Az M-Sport komplexuma hatalmas területen fekszik az észak-angliai Cumbriában, a létesítményben minden megtalálható, ami kell, szerelőcsarnokoktól kezdve tesztpályáig.
A Dovenby Hall régen kórház volt. A tisztaság maradt, de most autókat gyógyítanak odabent.
Ez a mostani döntés a Ford Europe döntése, az indoklás mi más is lehetne, mint a gazdasági válság. Jól bevált frázis, még az is lehet, hogy van mögötte igazság, a prognózis szerint ugyanis egymilliárd eurós veszteséggel zár idén a cég Európában. Az, hogy az M-Sport által üzemeltetett csapat a Ford emblémája alatt versenyzett, annak volt köszönhető, hogy az éves költségvetésük egy részét állta a gyár. Hogy ez a rész pontosan mekkora volt, arról csak becslések léteznek, nagyjából huszonöt és negyven százalék közötti lehetett. Ezért cserébe a kapták a reklám mellett, hogy a világbajnoki futamokon a megszámlálhatatlan VIP vendég érezhette jól magát Mr. Wilson kontójára, a pilóták pedig teljesítették kötelességüket a PR frontján is. Nyilván a donorautókat sem a környékbeli Ford kereskedésből vásárolták listaáron a Dovenby Hall urai és ha úgy alakult, akkor akár a Ford Racinggel (a gyár sportosztálya) is együttműködtek.
Dolgozni csak szépen, ahogy a csillag megy az égen...
Azt senki ne higgye, hogy 2013-ban nem látjuk versenyezni a Fiesta WRC-ket, RRC-ket, S2000-ket és R2-ket, mert ipari mennyiségű van belőlük. Túl nagy biznisz ez ahhoz, hogy Malcolm Wilson veszni hagyja. Gondoljunk csak arra, hogy a fődarabok felújítása micsoda pénzbe kerül, de egy lökhárító sem két fillér és az M-Sportnál minden a kedves vásárlók rendelkezésre áll, csak legyen rá keret is. Ehhez jön még, hogy a WRC Academy (jövőre már megint Junior WRC) promótere is az M-Sport és itt minden résztvevő Fiesta R2-vel vereti, szóval a vállalkozás ezen oldala erősen pluszos.
A WRC Academy igazi sikersztori
A kérdés a jelenlegi „gyári” csapat jövője, azaz, hogy mi lesz Latvala és Solberg autóival. A friss hírek ismeretében 99,9% a valószínűsége, hogy Latvala érkezését még a héten bejelentik a VW-nél. Solberg elvileg már idén is pénzt hozott a csapathoz, így ha a 2003-as világbajnok nem kap ajánlatot valahonnan - valószínűleg nem kap -, akkor dönthet úgy, hogy marad a csapatnál jövőre is, nem hiszem, hogy Mr. Wilson akadékoskodna. A másik autót talán egy másik norvég, az ifjú Mads Ostberg kaphatja meg, hiszen ő is jól áll támogatók terén, ráadásul jelen pillanatban megelőzi Solberget a vébé ponttáblázatán. Ostberg, bár nagyon fiatal, a mezőny egyik legmegbízhatóbb pilótájának számít manapság, noha régebben ez nem mindig volt így. A jövő évi szabályok lehetővé teszik a gyári csapatoknak is, hogy ne kelljen az összes tengerentúli versenyre elutazniuk – elég lesz csak egyre -, így az M-Sport kihagyhatja a legdrágább versenyeket, ott lehet az összes európai futamon és még értékelik is a Citroen és VW mellett, amelyek egyébként valódi „gyári” csapatok lesznek jövőre.
Járnál ide dolgozni?
Az egyetlen és egyben legnagyobb kérdőjel a Fiesta WRC versenyképessége. Az a 10-15 millió angol font, amely most kiesett, nagyon kellene Mr. Wilsonnak, mert egy csapat költségvetése nem csak az autók versenyeztetését fedezi, hanem azok fejlesztését is. A szezon vége felé komoly problémákat okozhat, ha az M-Sport menedzsmentje nem tudja pótolni ennek a péznek jelentős részét, új szponzort, szponzorokat kell találniuk. Az új Fiesta R5 eladásaiból is remélhetnek bevételeket, de azok aligha lesznek elegendőek a hiány eltüntetésére.
Az új Fiesta R5 biztosan kelendő lesz
A Ford és az M-Sport egyébként a lehető legkúltúráltabb modorban köszöntek el egymástól. Mindketten méltatták egymás érdemeit és megköszönték egymásnak a közös munkát. Mr. Wilson kiemelte, hogy nincs idejük keseregni, legfontosabb feladatuk, hogy összeállítsák a jövő évi versenynaptárukat és kialakítsák az új helyzethez leginkább passzoló felállásukat. Az egyetlen furcsaság, hogy a Ford Europe közleményében azt jelenti be, hogy elköszönnek a „névadó szponzori” szerepüktől, pedig azelőtt sosem hívták így magukat. Csak simán Ford World Rally Team voltak.
Fotók: M-Sport facebook