2010 után újra egymásnak feszült Cipruson két nemzetközi ralisorozat: az interkontinentális bajnokság (IRC) és a közel-keleti bajnokság (MERC). A közös rendezésű futam újfent el-Attija és a Ford sikerét hozta.
Az IRC idei versenynaptárba három olyan futam került, amelyet nemrég még a világbajnokság keretein belül rendeztek, de vagy az FIA rotációs rendszere, vagy egyéb okok miatt kegyvesztett lett. Ezeken a versenyeken lényegesen nagyobb presztizs nyerni, hisz' mindenki szeretne olyan ralilegendákkal egy listán szerepelni, mint Carlos Sainz, Colin McRae, Marcus Grönholm vagy Sébastien Loeb. Ilyen a Ciprus-rali is, ami az IRC szezonzáró, valamint a MERC szezonjának utolsó előtti futamaként zajlott hétvégén.
Novemberben járunk. Sok bajnokságnak már vége, de abban a kevésben ami még zajlik sem sok kiadó hely maradt. A csapatok egy része elhasználta éves keretét, így nem meglepő, hogy a dupla szorzós IRC-pontok ellenére kevesen hajóztatták el az autót Ciprusra.
A két sorozat két jelenleg legnagyobb alakja, Andreas Mikkelsen és Nászer el-Attija viszont rajthoz álltak a szigeten. Mondhatnánk, előbbi az interkontinentális, míg utóbbi a közel-keleti bajnokságot képviselte a futamon (el-Attijánál ugyan van némi átfedés), két címvédőről lévén szó. A norvég ráadásul mint az idei szezon bajnoka indult, mivel sem Kopecky, sem Hanninen nem nevezett a ralira. Ott volt viszont a szaúdi Jázed el-Ráji, a német Sepp Wiegand, és több régi vb-menő, mint Arai Tosihiro, Andreas Aigner és Armin Kremer. Három magyar páros is rajthoz állt a versenyen. Krózser Menyhért már idei hatodik IRC-futamának indult neki Cipruson, de Vizin László is a negyedik, Bujdos Miklós pedig a harmadik futamon szerepelt a sorozatban idén.
A péntek esti rövid szuperspeciál célja tulajdonképpen csak a közönségszórakoztatás volt, itt szerzett tekintélyes előnyével Mikkelsen mégis optimistán várhatta a szombati folytatást. A norvég alaposan elverte a mezőnyt, így el-Attiját, aki majd' hat másodpercet kapott a mindössze 3,2 kilométer hosszú pályán.
A ciprusi szakaszokat évek óta vegyes talajon jelölik ki, így a durva murvát itt-ott aszfaltos részek szakítják meg. Ezek a pályák a szokottól valamelyest eltérő vezetéstechnikát igényelnek. A körülményekhez szombaton el-Attija alkalmazkodott a legjobban, akit az ellenfelek balszerencséje segített. Mikkelsen rögtön egy defekttel kezdett a napi első szakaszon, amivel kétperces hátrányt szedett be, a következő gyorson pedig egy másik esélyes, el-Ráji szaladt le az útról, és törte össze a Fiesta RRC-t.
Vasárnap el-Attija másfél perces előnyben kezdet. A második helyről Mikkelsen indította a napot, aki mögött – az ekkor már több, mint hat perccel lemaradt – Arai állt a harmadik helyen. Az első körben a norvég egyértelmű fölényben volt, és negyven másodpercet dolgozott le hátrányából. Tempófölényét látva akár még szoros is lehetett volna a vége, a második kör első szakaszán azonban egy újabb defekttel újabb két percet bukott.
El-Attija nagyobb gondok nélkül ért be a célba, megnyerve mind a két sorozat értékelését. A második IRC-győzelmét szerző katari fontos pontokat szerzett a közel-keleti bajnokságban, miután több nagy riválisa kiesett Cipruson. Mikkelsen úgy ért be mögötte másodikként, hogy az utolsó gyorson átengedte a vezetőülést navigátorának, Ola Foene-nek, ezzel köszönve meg a sok éves közös munkát. A páros hétéves közös munka után szakít, Foene visszavonulása után pedig Mikko Markkula segíti majd az immár kétszeres IRC-bajnokot.
A három magyar párosból kettő ért célba: Vizin pontszerzőként, a kilencedik helyen, Bujdos pedig tizenkettedik lett. Krózsernak újfent nem jött össze, ő a tizedik szakaszon vitte szalagkorlátnak a Citroënt.
Foene és Mikkelsen
Az interkontinentális bajnokságnak ezzel vége – nem csak idén: végleg. Szerettük, követtük, de ennyi volt. Jövőre már a megújuló Európa-bajnokságon figyelhetjük a másodvonal legjobbjait.
A 40. Ciprus-rali végeredménye:
1. Nászer el-Attija, Ford Fiesta RRC 3:16:25,2
2. Andreas Mikkelsen, Skoda Fabia S2000 + 3:35.3
3. Arai Tosihiro, Subaru Impreza R4 + 10:07,1
4. Jarkko Nikara, Subaru Impreza R4 + 12:42,1
5. Sepp Wiegand, Skoda Fabia S2000 + 14:00,6
Fotók: ircseries.com