Jövőre az Európa Bajnokság visszaveheti régi hírnevét és ismét a második legfontosabb bajnokság lehet a rali világában. Hogy ez minek köszönhető, illetve mire számítsunk ezzel kapcsolatban, na, erről lesz most szó.
Az IRC halálával egy szép korszak zárult le a nemzetközi porondon, de semmi nincs veszve. Annyi történt, hogy az Eurosport hozzájutott az EB promóteri jogaihoz, így várhatóan annyi történik majd, hogy az IRC narancs-kék színeit és logóját felváltja a fent látható újabb EB-logó, amely elsőre nem tűnik túl attraktívnak, de majd megszokjuk. Tudni illik, hogy az Európa Bajnokság eddigi hatvan szezonja úgy zajlott le, hogy nem volt promótere, ami az utóbbi másfél évtizedben már eléggé a minőség rovására ment. Főleg az utóbbi három-négy esztendő volt problémás, hiszen az IRC minden tekintetben felülmúlta az EB-t, így az FIA-nak lépnie kellett, mielőtt az EB végleg elsorvad. Az idei esztendőben, bár inkább a tavalyi év vége óta zajlanak, zajlottak a tárgyalások a világbajnokság promóteri jogai kapcsán, amelyet nagyon szeretett volna megszerezni a francia tulajdonú sportcsatorna. Az FIA vezetése végigtöketlenkedte az esztendőt és csak néhány héttel ezelőtt hirdetett eredményt. Kiderült, hogy a WRC jogokat a Red Bull Media House nyerte el, a nevükhöz fűződik például a Red Bull Air Race vagy az utóbbi hónapok legnagyobb csinnadrattája, Felix Baumgartner űrugrása. Aki csak egy keveset is látott egyik vagy másik közvetítésből, az megnyugodva dőlhetett hátra, mondván, rendben lesz a képanyag. Igen ám, de a világbajnoki összefoglalók minőségével eddig sem volt az égvilágon semmiféle probléma. A probléma az volt, hogy a 2012-ben csak néhány országban voltak láthatóak a világbajnokság összefoglalói, és ott is csak drága, előfizetéses csatornán. Ezen műsorok nézettsége nagyjából a tizedére esett vissza, ami rossz hír a szponzoroknak, hiszen egy-egy csapat támogatása nem lett olcsóbb, azaz kevesebbet kapnak a pénzükért. Ami rossz hír a szponzoroknak, az nyilvánvalóan rossz hír a csapatoknak is, mert a szponzor vagy hirdető nem hülye, nem fog ugyanannyit fizetni, ha kevesebbet kap, inkább máshol költi el a pénzét. A Red Bull Media House dolga tehát az lesz, hogy minél több nézőhöz juttassa el a WRC képeit. Nincs kétségem afelől, hogy jó munkát végeznek majd.
Hänninen mindenhol bajnok lett: 2010-IRC, 2011-SWRC, 2012-ERC
És akkor térjünk vissza az EB-hez, mégiscsak ezért ragadtam billentyűzetet. A WRC-s bejelentéssel egyidőben kiderült az is, hogy az EB promóteri jogait, szintén tíz esztendőre, az Eurosport birtokolja majd. Elsőre az tűnik logikusnak, hogy az adások előtt lecserélik logót, összeütnek egy új eleje- meg egy végefőcímet, új feliratok is kellenek és kész is. Szerencsére az iRally zseniális újságírója – Colin Clark – még Cipruson készített egy interjút Francois Ribeiróval, az Eurosport ralifőnökével. Ribeiro elmondta, hogy a szeretnék eggyé gyúrni az IRC és az EB minden jó tulajdonságát és létrehozni egy roppant erős bajnokságot azoknak a versenyzőknek és csapatoknak, akik nem engedhetnek meg maguknak hosszú tengerentúli utazásokat, de szeretnének minél több országban versenyezni. Szeretnék, ha az aszfaltos és a murvás versenyek aránya közelebb kerülhetne egymáshoz, hisz az IRC-ben jellemzően az aszfalt dominált.
Ma már ismerhetjük a 2013-es Európa Bajnokság naptárát, és szerintem nem lett rossz. A magyar szurkolóknak ugyan utaznia kell, hogy ott lehessenek egy-egy futamon, de nem vészesen sokat. Nagyon remélem, hogy az Eurosportra visszatérnek az élő közvetítések, mert manapság nem mindenki tud elutazni minden versenyre, amit látni szeretne. Ribeiro szerint ezt is figyelembe vették a naptár elkészítése során, így azt gondolom, hogy az idei két élőben is látható versenynél mindenképpen többre számíthatunk.
A bajnokság pontozása is változik, azaz hasonló lesz az Európa Bajnokság eddigi rendszeréhez. A naptárban tizenhárom versenyt találunk ezek közül a nyolc legjobb eredmény számít majd év végén. Hogy ne legyen ilyen egyszerű, a szezon két „félidős” lesz. Az első „félidőben” szerzett négy legjobb eredmény adódik össze a második „félidőben” szerzett négy legjobb eredménnyel, az így kapott pontszám lesz a versenyző év végi pontszáma. Lehet, hogy ez így elsőre bonyolultnak tűnik, de majd belerázódunk. Az biztos, hogy ezzel a kisebb költségvetésből gazdálkodó versenyzőket kívánják segíteni, de egyúttal próbálják biztossá tenni, hogy ne legyenek olyan versenyek, mint volt idén a bulgáriai vagy az ukrán forduló, ahol gyakorlatilag nem indult nemzetközi szinten elismert pilóta. Hogy a választóvonalat hol húzzák meg a két félidő között, vagyis, hogy az Ypres Rally melyik félidőhöz tartozik majd, még nem tudni.
Továbbra sem engedik azt, hogy a versenyzők a gyorsasági szakaszon információt kapjanak az ellenfeleik aktuális részidejeiről, legalább is központilag ilyen időmérés nem lesz. Ezt persze a nagy sleppel mozgó, nagy költségvetésből versenyző csapatok egy-egy fontosabb gyorsaságin ki tudják kerülni, de tutira nem lesz jellemző.
Egyelőre ennyi, de nagyon közel van már január eleje, akkor szerintem már sokkal okosabbak leszünk. Ismétlésképpen a 2013-as Európa Bajnokság naptára:
- Jänner Rallye (Ausztria - aszfalt) január 4-5.
- Rally Liepaja (Litvánia – hó/jég) február 1-3.
- Circuit of Ireland (Írország - aszfalt) március 28-30.
- Rally Acores (Portugália – murva) április 25-27.
- Tour de Corse (Franciaország – aszfalt) május 16-18.
- Croatia Rally (Horvátország – aszfalt) június 6-8.
- Ypres Rally (Belgium – aszfalt) június 27-29.
- TBA (TBA - murva) július 11-13.
- TBA (TBA - murva) július 25-27.
- Barum Rally (Csehország – aszfalt) augusztus 30.-szeptember 1.
- Rally Poland (Lengyelország – murva) szeptember 27-29.
- Rally Sanremo (Olaszország – aszfalt) október 10-12.
- Rally du Valais (Svájc – aszfalt) november 7-9.