Szakágvezető választás előtt állunk. Pénzes Zsolt programja olvasható a szövetség honlapján. Néhány pontot kiemelnék belőle.
Szándékunkban áll a regisztrált rallyeversenyek számának limitálása, egy átfogó az egész országra kiterjedő rendszer felépítése. Szeretnénk ezen versenyek regisztrációját az év első negyedében elvégezni, és azon csak indokolt esetben változtatni az év során.
A sprintek szabályozásához a jogszabályi háttér már adott, de az alkalmazásával voltak gondok: idén még lehetett szövetségi hozzájárulás nélkül is versenyt rendezni. Szponzortalálkozó, óriásszlalom álnéven sprinteket rendeztek. Olyan hangokat is lehetett hallani, hogy egy-egy sprintet személyes okok miatt tiltottak meg. Ezek elkerülésére kell az átfogó szabályozás és az ellenőrzés. Szükséges a versenyek számának csökkentése is, bőven elég a régiónként hat ralisprint.
„2013-ban az Országos Rallye Bajnokságban értékelésre kerül minden WRC típusú versenyautó, beleértve az összes évjáratot.”
Eddig is lehetett WRC-vel menni - igaz nem az abszolút bajnoki címért - mégsem tették meg túl sokan. Hogy miért? Azért, amiért csak néhány S2000-es autó volt a bajnokságban: nagyon drága! Körülnéztem egy kicsit a hirdetések között, találtam is egy kiadó 2002-es Ford Focus WRC-t, aminek bérleti díja 120 euró gyorsasági kilométerenként. Evo 9-es Lancert ennek nagyjából feléért is lehet találni. Új generációs WRC bérleti díjáról nem találtam információt, az új ára nagyjából 400-450 ezer euró. Nem gondolnám, hogy ebből túl sok indulna a magyar bajnokságban. Nevezőszám növekedést az hozhat, hogy nyílttá teszik a bajnokságot. 2013-tól betiltják a WRC-ket a cseheknél, talán néhányan eljönnek Magyarországra. A nézőket a látvány hozza vissza a pálya szélére. Tény, hogy a WRC a csúcstechnika, de közel sem biztos, hogy látványosan vezetik, és az sem biztos, hogy olyan egyszerű szponzort találni rá. Új generációs WRC-k megfizethetetlenek, a régiek általában kifutott modellek, importőri támogatást el lehet felejteni, anélkül meg jó autót nehéz szerezni.
Vajon hány WRC lesz jövőre a bajnokságban?
A bajnokságok érdekeit szem előtt tartva rögzíteni tervezzük, hogy 2014-ben ORB licencet azok kaphatnak, akik:
1. 2011-2013-ban ORB futamon bajnoki pontot szereznek, vagy
2. 2011-2013-ban Rallye2 N-A csoportban pontot szereztek, vagy
3. 2013-ban az RTE N-A (2000 ccm alatti) géposztályok valamelyikében éves összesített értékelésben a dobogón végeztek
Jó hír, reméljük működni is fog. Néhány kérdés azonban itt is felmerül: mi lesz azokkal a bajnokokkal, aki 2011. előtt szereztek bajnoki címet, de a fent említett időszakban nem versenyeztek? Mi lesz azokkal, akik csak külföldön versenyeznek? Nagy autóval nem lehet ORB-be jutni?
2013-ra a következő versenyeket tervezzük (ORB, R2: 7verseny, 1 mínuszolás):
március: Baranya Kupa (R2+Hist)
április: Eger Rallye (ORB+R2+Hist)
május: Miskolc Rallye (ORB+R2+Hist)
június: Bükfürdő Rallye (ORB+R2)
július: Veszprém Rallye (ORB+R2)
szeptember: Kassa Rallye (ORB)
október: Budapest Rallye (ORB+R2+Hist)
november: Mecsek Rallye (ORB+R2+Hist)
A minuszolás miatt fennáll a veszélye annak, hogy nagyon kevés induló lesz az évadzáró versenyen. Ettől eltekintve szimpatikus a versenynaptár-tervezet, csak remélni tudom, hogy minden versenyt megtartanak. Volt már szó az amatőr versenyekről, remélem az a vonal is folytatódik, ami a Veszprém Rallyen elkezdődött: amatőr betétfutam az ORB, Rallye2 és a Historic mellett. Szerintem ez egy nagyon jó lehetőség lehet, akár kezdő versenyzőknek is.
A programból hiányzik az utánpótlás nevelés kérdése. Utánpótlás nélkül nincs jövője a ralinak! Motiválni kellene a fiatal tehetségeket, hogy Rallye2-ben kezdjék ralis pályafutásukat (természetesen a sprintes alapokat nem lehet kihagyni). A mai trend az, hogy az amatőr sprintek után RTE-be mennek és ott sem tartják be a lépcsőzetesség elvét. Nem túl szerencsés, hogy akár 19-20 évesen közel 300 lóerős Evókkal versenyeznek.