Eddig a magyar tulajdonban lévő versenyautók nagy része külföldi, első sorban szlovák rendszámmal ment. Ez a helyzet most megváltozhat: Magyarországon is elérhető a sportrendszám! Eddig is meg lehetett oldani a versenyautók forgalomba helyezését (átalakítási engedéllyel vagy összeépítéssel engedéllyel), de borzasztó macerás és drága volt.
Nézzük az új szabályozást, amit a 326/2011. (XII. 28.) Kormány rendelet tartalmaz:
"60. § (2) g) a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendelet alapján versenycélú járműnek minősített különleges, versenyzési célra használható járművekre (a továbbiakban: versenyjármű) SP betűjelű különleges rendszámtáblát ad ki."
"60. § (5) Az SP betűjelű különleges rendszámtáblát a versenyjárműhöz a közlekedési hatóság által kiadott „Műszaki Adatlap”, továbbá az országos versenyrendszert működtető országos sportági szövetség szakvéleménye és a versenyjárműhöz kiállított gépkönyv alapján a Hivatal adja ki."
A versenyautóhoz tehát mindenképpen kell gépkönyv és a szakvélemény a szövetségtől. Az első gépkönyv kiváltása 18 ezer forint, a meghosszabbítása 12 500 ft/év. A szakvélemény kiállítása 16 ezer forint. A hatósági díj 1770 forint/év.
"70. § (4) A P és SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járműnek a közúti forgalomban való részvételéről a közlekedési igazgatási hatóság által hitelesített indítási naplót kell vezetni."
Az indítási napló, az ideiglenes forgalomba tartási engedély és a rendszámtábla iránti kérelemmel a Központi Okmányirodához kell fordulni. Ennek várható díja 38000 ft.
"70. § (7) Az SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott versenyjárművel a közúti forgalomban részt venni verseny alkalmával, valamint a versenyre felkészülés és a verseny helyszínére történő közlekedés céljából szabad."
Fontos tehát, hogy szabályozva van, hogy mire használhatjuk a versenyautót és az is, hogy csak 90 napig tehetjük. Versenyre és verseny helyszínére történő leutazáshoz egyértelmű. A "versenyre való felkészülés"-be szinte bármi beleférhet. A motor bejáratása miatti kocsikázás is lehet felkészülés, meg mondjuk a pályabejárás is - természetesen csak abban az esetben, ha a kiírás megengedi. Az biztos, hogy boltba járáshoz továbbra sem használhatunk versenyautót.
"76. § (1) Az érvényesítő címke (a továbbiakban: címke) a rendszámtáblán elhelyezett hatósági igazolás, amely a jármű műszaki alkalmasságának érvényességét jelzi. A címkét – a CD, a P, az SP és a Z betűjelű ideiglenes, valamint az E típusú különleges rendszámtábla kivételével – valamennyi rendszámtáblán el kell helyezni."
"92. § (9) Az SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblához kiadott B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedély érvényességi ideje a Műszaki adatlapon megállapított műszaki érvényességi idővel megegyezik. Az ideiglenes forgalomban tartási engedély érvényességi ideje – új rendszámtábla kiadása nélkül – cserével hosszabbítható meg a rendszámtábla használatára való jogosultság fennállásának igazolásával egyidejűleg."
Mivel az MNASZ Technikai Bizottsága a gépkönyvet is egy évre adja, ezért biztos, hogy az ideiglenes forgalomba tartási engedély érvényességi ideje nem lesz hosszabb 1 évnél raliautók esetében.
"106. § (1) A közlekedési igazgatási hatóság a P és SP betűjelű ideiglenes rendszámtáblát hat hónapra visszavonhatja, ha azt nem az engedélynek megfelelően használták.
(2) A közlekedési igazgatási hatóság a P és SP betűjelű rendszámtáblát egy évre vonja vissza, ha a rendszám jogosítottja:
a) az indítási naplót rendszertelenül vagy az ellenőrzést nehezítő más módon vezeti,
b) a rendszámtáblát arra jogosulatlannak átadja,
c) a rendszámtáblát nem a 70. §-ban meghatározottak szerint használja,
d) az engedélyben előírt korlátozásokat hat hónapon belül két alkalommal megszegi.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben az indítási napló vezetését ellenőrzést nehezítőnek kell tekinteni, ha a kitöltés hiányos, olvashatatlan, és ennek alapján a jármű nem azonosítható, illetve a használat időtartama nem állapítható meg.
(5) A P és SP jelű rendszámtáblát, az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt és az indítási naplót a visszavonás időtartamára a közlekedési igazgatási hatóságnál le kell adni. A visszavonás időtartamának lejártáig a visszavont rendszámtábla jogosítottja részére újabb rendszámtábla nem engedélyezhető."
"13. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
3. Az OT és az SP betűjelű rendszámtábla alapszíne fehér, karakterei és a keret színe fekete, két betűjelet és kötőjellel elválasztott két-két (összesen 4) számjegyet tartalmaz."
„Versenyjárműre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
112/B. § (1) Az e rendeletben foglalt üzemeltetési műszaki feltéteket – az ER. megjelölt eljárásaiban – a versenyjárművek esetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni:
a) versenyjármű utasterének szilárdsága beépített bukócső kerettel megnövelhető,
b) az a) pont szerint kialakított utastérben legfeljebb 3 fő részére alakítható ki ülőhely,
c) a versenyjármű ülőhelyeihez legalább négy ponton rögzített biztonsági övet kell felszerelni az e célra kialakított bekötési pontokhoz csatlakoztatva,
d) a versenyjármű közeltéri zaj értéke „A” szűrővel mérve nem haladhatja meg a 102 dBa értéket,
e) a versenyjármű hajtómotorja által kibocsátott kipufogógáz szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a „0” környezetvédelmi osztályba tartozó járművekhez tartozó 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket,
f) ha a versenyjármű üzemanyagtartálya nem gyári kialakítású, akkor annak megfelelőségét az adott jármű gépkönyvében kell igazolni,
g) a versenyjármű legfeljebb 2 darab kiegészítő féklámpa szerelhető fel,
h) a versenyjármű legnagyobb teljesítményét 30 napnál nem régebbi, erre vonatkozó mérési jegyzőkönyv alapján kell megállapítani,
i) a versenyjármű kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek megfelelőségét az adott jármű gépkönyvében kell igazolni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaknak való megfelelőséget a jármű üzembentartójának – az országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség által – a járműhöz kiállított gépkönyvvel kell igazolni. "
Versenyjármű ideiglenes forgalomban tartásához szükséges versenyjármű szemle eredményén alapuló intézkedések
11/A. § (1) A versenyjármű ideiglenes forgalomban tartásának engedélyezése a közlekedési hatóság által végzett versenyjármű szemlén, az országos autóverseny rendszert működtető, országos sportági szövetség által a járműre kiállított gépkönyv és szakvélemény alapján történik.
(2) A versenyjármű szemle során ellenőrizni kell, hogy a versenyjármű megfelel-e az MR.-ben foglalt feltételeknek.
(3) Ha a versenyjármű megfelel az MR.-ben foglalt feltételeknek, a közlekedési hatóság kiállítja az ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásához szükséges „Műszaki Adatlap”-ot, amelynek időbeli hatályát egy évben határozza meg.”
6. § Az ER. 12. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Az időszakos vizsgálaton az MR. 5–8., 17., 19., 21. §-a kivételével az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását, továbbá a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi tulajdonságokat érintő változtatásokat, valamint a közúti közlekedési szolgáltatást végző járművek esetében az ezekre vonatkozó külön feltételek teljesítését ellenőrizni
kell, továbbá gépjárművek esetében – a versenyjárművek kivételével – rögzíteni kell a kilométer-számláló műszer által jelzett értéket is.”
7. § Az ER. 16. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) Öt évig érvényes sorozat átalakítási engedélyt ad ki a közlekedési hatóság a gépjárműfenntartó szervezet kérelmére az azonos gyártmány- és típuscsaládba tartozó, a változtatással érintett műszaki jellemzői tekintetében megegyező járművek azonos módon történő átalakítására. A sorozat átalakítási engedély alapján, az engedélyben meghatározott technológia megtartásával az átalakítást elvégezheti más – a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben feltételeknek megfelelő – gépjárműfenntartó szervezet is, amennyiben rendelkezik a sorozat átalakítási engedély jogosultja által az átalakítani kívánt járműhöz kiadott hozzájárulással.”