Lassan véget ér az átigazolási időszak a világbajnokságon, egyre tisztábban látjuk, hogy ki, hol és mivel, vagy éppen mivel nem. Épp ideje is van, hiszen nyakunkon a Monte, ott pedig már úgysem lehet titkolózni. Az alábbiakban megpróbálom összefoglalni, hogy a gyári csapatok milyen felállásban versenyeznek majd 2013-ban és azt, hogy szerintem mit várhatunk tőlük.
Mindenképpen a Citroennel kell kezdenem, mégiscsak ők a címvédők, de ezt már megszokhattuk. Náluk nem nagyon volt titkolózás a pilóták kilétét illetően, hiszen már hónapokkal ezelőtt bejelentették, hogy jövőre Mikko Hirvonen lesz az első számú a csapatnál. Ez már önmagában is dícséretet érdemel, hiszen élenjárók voltak abban, hogy minden szezon elején bejelentették, náluk ugyan nincs csapatsorrend, aztán mégis mindig lett. Ezért persze hiba lenne elítélni őket, hiszen minden csapatfőnök ugyanezt csinálja, csapattól függetlenül. Visszatér hozzájuk Dani Sordo, a spanyol aszfaltkirály is. Két évvel ezelőtt Sordo azért igazolt át az akkor érkező Minihez, hogy végre első számú versenyző lehessen egy gyári csapatnál, de sajnos ez nem volt hosszú kaland számára. Sordo igazából hazatér, de az első két versenyt ki kell hagynia, ez pedig komoly hendikep, ha valaki a vb címért indul csatába. A rali kilencszer megkoronázott királya - igen, Sebastien Loeb - szép lassan elkezd kiszivárogni a sportágból és más területeken próbálja majd ki magát, de tényleg csak szép lassan. Idén jó néhány futamon látni fogjuk, az első kettőn biztosan. A Montén meglepetést okozhatna azzal, hogy nem nyer, annak a versenynek igazi specialistája, eddig hét diadalt aratott a hercegségben. Viszont a svéd fordulóval kapcsolatban éppen ennek ellenkezője igaz, ott „csak” egyszer tudott nyerni, az is kilenc évvel ezelőtt esett meg. Úgy tűnik, hogy elszámolni valója van a jéggel, meg egyébként is nem sok olyan verseny szerepel a naptárban, amit ne nyert volna meg legalább kétszer. Végül essen szó a csapat fő támogatójáról, mert Hálid alKászimi (الشيخ خالد بن فيصل بن سلطان القاسمي Khalid al-Qassimi) és Abu Dzabi nélkül, most lehet, hogy nem is lenne miről pötyögnöm. Róla érdemes tudni, hogy sokáig a Forddal állt üzleti kapcsolatban és ott versenyzett, de az idei szezont sérülés miatt ki kellett hagynia. Pontos információ nem került napvilágra, de elég valószínű, hogy részesedést vásárolt a Citroen Sportban. A pontos programja még nem ismert, szerintem ott indul majd, ahol kedve tartja.
Hirvonen újra első számú pilóta lesz jövőre (kép: innen)
Folytatom az ex-Ford csapattal, amely immár a Qatar M-Sport World Rally Team névre hallgat. A Ford távozásával nehéz helyzetbe kerültek a cumbriaiak, de mint a Citroennél, itt is Arábiából érkezett a segítség egy másik sejk és egy nagyobb pénzösszeg képében. A megmentő szerepében Nászer el-Attiját (ناصر بن صالح العطية Nasser Al-Attiyah) üdvözölhetjük, aki így bevásárolta magát egy ex-gyári csapatba. Ez a gyári vagy nem gyári kérdés egyébként elég érzékeny téma a Ford búcsúja óta, de maradjunk annál, hogy az M-Sport gyári csapat. Szóval 2013-ban el-Attija Dakarozik, készül a riói olimpiára és ha ideje engedi, akkor ralizik is. A csapat másik három versenyzője Mads Ostberg, Jevgenyij Novikov és Thierry Neuville lesznek. Ebből az következik, hogy Mr. Wilson továbbra is nagyon bízik a fiatalokban és az is, hogy a Citroen nem tervez hosszú távra a ralivébén. Miért? Mert elengedték a Loeb utódjának szánt Neuville-t, akinek kevés volt a pirosak által ajánlott kilenc verseny, ugyanis teljes szezont akart menni jövőre. A PSA konszern elég nagy trutyiban van, ha hihetünk a totalcaron (is) megjelenő híreknek, márpedig hihetünk. A Peugeot tavaly egyik pillanatról a másikra csomagolta össze a Le Mans-i projektükhöz szükséges valamennyi felszerelést, pénzhiányra hivatkozva. A sportosztály kizárólag olyan autókat épít, amelyből tetemes hasznot remél, gyári Peugeot csapatról szó nincs. Ilyen körülmények közepette elég valószínűtlennek tűnik, hogy a Citroen felvállaljon egy kétfrontos harcot a ralivébén és a WTCC-ben, márpedig a túraautó vébé egyre valószínűbbnek látszik. Mindegy, elkalandoztam, térjünk vissza az M-Sporthoz. Vannak akik esküsznek arra, hogy a Fiesták versenyképesek lesznek és a győzelemért fognak harcolni. Én nem tartozom közéjük, szerintem a szezon második felétől kezdve egy-egy Top5-ös helyezés már sikerszámba megy majd. Bár Mr. Wilson minden fórumon azt állítja, hogy minden a legnagyobb rendben lesz a fejlesztésekkel, én mégsem hiszek neki, mert az ő üzleti érdekei azt kívánják, hogy ezt mondja. A cég megszámlálhatatlan WRC-t, S2000-es versenyautót, RRC-t, R2-t adott el szerte a világon, ezekhez pedig az alkatrészeket biztosítani kell, eddig is ebből élt az M-Sport, ezután is ebből fog. A gyári csapat, amolyan szükséges rossz vagy ha úgy tetszik, akkor marketingfogás, hogy az újonnan érkező Fiesta R5 is legalább annyira kelendő legyen a versenyautó-piacon, mint elődei voltak. Reklámra meg mostanában éppen csak annyit költenek a cégek, amennyit nagyon muszáj.
Ostberg nagy lehetőség előtt áll (kép: innen)
Következnek az újoncok, folytatom a Volkswagennel. Előre szólok, hogy nem vagyok VW-fan és egyáltalán nem vagyok elfogult velük kapcsolatban, csak a napvilágra került tényekre alapozok. Nem volt még a rali történelmében újonnan érkező csapat, amely ilyen felkészülten kezdi meg szereplését a sportág elitjében. 2011 ősze óta többet teszteltek, mint amennyit a többi csapat összesen. Ott voltak minden világbajnoki futamon és ott maradtak a verseny után is egy kicsit még tesztelni. Idén az SWRC-ben versenyeztek két Fabia S2000-el, amelyekben kipróbálhattak egy rakás olyan alkatrészt is, ami igazából a Polo WRC-hez készült, gondoljunk csak arra, hogy Ogier autójában Sachs gátlók dolgoztak, míg a gyári Skodákban Reigereket találunk. Lehet még egy csomó minden más is, amiről nem tudunk, ezt sem ők árulták el, csak a lengéscsillapítók eléggé látható helyen vannak, nem tudták elrejteni. Sebastien Ogier megszerzése nagy dolog volt tavaly év végén és a franciának egy esztendeje és több (tíz)ezer tesztkilométere volt, hogy magára hangolja a Polót. Simán ki merem mondani, hogy Ogier jövőre esélyes lesz a világbajnoki címre. A poszt-Loeb éra másik leggyorsabb pilótája is Hannoverből kapja a fizetését. Jari-Matti Latvaláról van szó. Szerintem senki nem vitatja, hogy ő a világ leggyorsabbjainak egyike, viszont a fejével komoly gondok vannak. Nem tudom, hogy azt a türelmet és azt a bizalmat, amit a Fordnál megkapott, megkapja-e majd itt is, de nem hinném. Remélem, hogy a németek tudnak bánni vele és meg tudják tanítani neki, hogy a raliban a sebesség nem minden, célba is kell érni. A két ászhoz csatlakozik majd a norvégok kétszeres IRC bajnoka is. Andreas Mikkelsen szerintem még nem eléggé érett ahhoz, hogy a győzelmekért harcolhasson a vébén, de gyors lesz és sokat segíthet a két a rutinos csapattársának. Vele kapcsolatosan szerintem a legnagyobb kérdőjel, hogy hogyan tud majd összeszokni új navigátorával Mikko Markkulával, ugyanis ő váltja Ola Floenét a jobb egyben.
Ogier jövőre már csúcstechnikával támadhat (kép: innen)
A Mini szóra sem érdemes. Az európai versenyekre biztosan találnak bérlőket, a tengerentúliakat meg valószínűleg kihagyják. Úgy tűnt, hogy a Montén egy Miniben látjuk Francois Delecourt, legalább is tesztelt egy WRC-t, de inkább az ERC-re koncentrál majd, ahol egy Peugeot 207 S2000-el látjuk majd és ott lesz a román bajnokság futamain is, hogy megvédje 2012-ben szerzett bajnoki címét.
A Mini eltűnhet (kép: innen)
P.G. Anderssont a Hyundai csalogatja és jól is járnának a svéddel, mert számos autó fejlesztésének tapasztalatait szerződtetnék. A Hyundai i20 WRC-jét ugyan már folyamatosan mozgatják, de első éles bevetésére legkorábban 2014-ben számíthatunk.
Hanninen Monte előtti tesztje a Fiestával
Biztosan szakított a Skodával Juho Hanninen. Vele kapcsolatban egy M-Sport által felkészített Fiestát emlegetnek legtöbbször, de pontosat nem lehet tudni a sorsáról, egyelőre annyi biztos, hogy a Montén és Svédországban is ott lesz. Jevgenyij Novikov és Ott Tanak is minden bizonnyal maradnak a Fordnál. Novikov mögött komoly szponzorok hada sorakozik, így nem kérdés, hogy teljes szezont szeretne menni. Tanak már más tészta, az ő munkaadója az M-Sport, Malcolm Wilson tavaly kötött vele szerződést, ha lesz pénz, akkor menni fog, ha nem akkor úgy járhat, mint Kris Meeke.
A legnagyobb érvágást hagytam a végére. Petter Solberg sok év után nem talált magának csapatot, így a 2013-as szezon nélküle zajlik majd. Így egyébként biztos az is, hogy jövő év végén új világbajnokot avatunk, mert arra még Loeb sem képes, hogy négy versenyen való részvétellel világbajnok legyen. Hogy Solberg hol köthet ki jövőre? Talán a Global Rallycross Championshipben, vagy a Rallycross EB-n, de nem zárnám ki a rali EB-t és a WTCC-t sem. Meglátjuk. Biztosan hiányozni fog.
Autó nélkül van egyébként még Kris Meeke, Henning Solberg és Matthew Wilson is, ők valószínűleg a pálya mellől figyelik a többieket 2013-ban.
Azt hiszem, nem csak nekem fog hiányozni... (kép: innen)