Több mint nyolcezer kilométer, kétszeri átkelés az Andokon, ezernyi dűne, milliónyi éles szikla, dermesztő hideg és pokoli forróság – ez vár a holnap induló Dakar-rali versenyzőire két héten át.
Már csak egy nap, és Peruban elrajtol a 34. Dakar-rali. Az utóbbi években megszokottnál nagyobb magyar résztvétel mellett kezdődő verseny újfent Dél-Amerika hegyvidékein, sivatagain halad majd. Ígéretes buggy-k, erős félgyári csapatok, és lelkes amatőrök minden mennyiségben a nevezők között.
A terep
Az idei lesz az ötödik Dakar-rali, amely Európán és Afrikán kívül zajlik. Bár a verseny ősrajongói közül még mindig sokak érzékenységét bántja, hogy a rendezők 2009-ben szakítottak a hagyományokkal, és egy kontinenssel arrébb vitték a mezőnyt, ne gondoljuk, hogy Dél-Amerikai sivatagait egyszerűbb lenne leküzdeni, mint a Szaharát.
Ez lesz az első alkalom, hogy Peruból indul a verseny, ahogy az is példátlan, hogy rögtön a sivatagban kezdjen a mezőny. Az útvonal északról halad majd délnek, és csak Argentínában távolodik el igazán az óceántól. Az ötödik napig Peru, aztán Chile földjén lesznek a szakaszok, majd otthagyva az Atacama homok- és kavicstengerét, az Andokon át érnek argentin terepe. Itt már a ritka levegő, és a komoly figyelmet igénylő, technikát próbáló sziklás utak, és a nagy szintkülönbségek okozzák a legnagyobb nehézséget. A kilencedik nap lesz az egyetlen pihenő, ami után egy közel hatszáz kilométeres szakasszal mennek tovább Argentína mélyére, onnan pedig újra az Andok, majd az óceánpart lesz az irány. Az autók 8574, a kamionok 8121, míg a motorok, illetve a quadok 8423 kilométer után érik el a Santiago de Chile-i célt. Mindegyik kategória esetén nagyjából az össztáv fele lesz mért szakasz.
Autók
Az autós mezőny nevezési listáján szerencsére több a visszatérő, mint a hiányzó. Tulajdonképpen az utóbbi Dakarok összes főesélyese ott lesz a rajtban, ami viszont némi hiányérzetet ad majd, az továbbra is a gyári csapatok passzivitása. A Mini, a Toyota és a Great Wall kivételével tulajdonképpen nincs olyan márka, amely komolyan venné az idei versenyt, így – a korábbihoz hasonlóan – az idei versenyen is nagy szerep jut majd a privátoknak.
Az egyik leginkább várt új alakulat a Qatar Red Bull Rallye Team lesz, melynek egyik pilótája a 2010-es győztes Carlos Sainz, míg a másik a katari Nászer el-Attija, aki '11-ben nyerte meg a Dakart. A visszatérő Sainz, és a friss olimpiai bronzérmes el-Attija egy-egy buggy-val indul, melyről egyelőre keveset tudni, de a hétliteres V8-as, az 1400 kilogrammos tömeg és a Red Bull-támogatás ilyen pilóták mellett ígéretesnek tűnik. A Mininél maradt a tavalyi, nagyon erős felállás Peterhansellel, Romával, Holowczyc-csal és Noviszkijjal. Az elitkörbe még mindenképp befér Robby Gordon is, aki tavalyi kizárása után sértődve ugyan, de leadta nevezését az idei versenyre. Hummerjáról köztudott, hogy a gyors szakaszokon verhetetlen, de eddig ez kevés volt a győzelemhez.
A Qatar Red Bull buggy-ja
Közvetlen a főesélyesek mögé várható a 2009-es győztes Giniel de Villiers, aki újfent egy Toyota Hilux-szal feszül neki a sivatagnak, de a visszatérő Guerlain Chicheritre is érdemes lesz figyelni. Kisebb részsikereket, de akár nagyobb meglepetéseket is okozhat a kínai Great Wallal induló Carlos Sousa, a BMW-s Orlando Terranova és Eric Vigouroux Chevrolet pickupjával.
Idén hosszú a magyar nevezők sora. A Dakar legtapasztaltabb magyarja, Szalay Balázs új Opel Mokkájával indul, míg a Sandlander Dakar Team két versenyzője, Pócsik László és Sebestyén Sándor egy-egy Toyota Land Cruiserrel. A három magyar autós egységen túl lesz egy félmagyar csapat: Horn Alber egy kazahnak navigál majd.
Kamionok
Vlagyimir Csagin visszavonulása óta kicsit alábbhagyott az érdeklődés a kamionok iránt, ahogy a Kamaz-uralom is eltűnt a legendával. Idén az Ivecokban testesül meg a mezőny félelme. Az olasz márka egyértelműen a kategória főesélyese, hiszen a tavalyihoz hasonlóan most is olyan pilóták indulnak vele, mint Gerard de Rooy, Hans Stacey és Miki Biasion. A Tatra pokolian gyors versenyzője, Ales Loprais is rajthoz áll, és az MAN hollandját, Marcel van Vlietet is komolyan kell venni. Megfeledkezni persze a Kamazokról sem érdemes, hiszen a Csagin és Kabirov árnyékában kinevelkedett generáció évről-évre veszélyesebb.
Gerard de Rooy a 2012-es Dakaron
Magyar induló itt is lesz, de a Darázsi-Vörös-Szalai hármas most is inkább a szervizfeladatokra, mintsem az értékelésre koncentrál majd.
Motorok
A motoroknál egyértelműen Cyril Despres a főesélyes. A négyszeres győztes francia legnagyobb ellenfele, Marc Coma – akivel 2005 óta felváltva nyerik a Dakarokat – sérülés miatt nem tud részt venni a versenyen, így a szokottnál könnyebb dolga lesz a tapasztalt KTM-esnek. Ellenfelekre talán Francisco Lopezben, Jordi Viladoms-ban, David Casteu-ben, Pal Anders Ullevalsaterben és Alain Duclos-ban talál.
Quadok
Ez lesz az ötödik Dakar, ahol a quadokat külön kategóriában értékelik. Az eddigi négy versenyből hármat a Patronelli-testvérpár nyert, akik közül a 2010-es győztes Marcos adta most le nevezését. Ez a mezőny talán a legkiszámíthatatlanabb, így kár is tippelni az eredményekről.
Despres és a KTM
Amellett, hogy itt, a Rallye Dream blogon folyamatosan tájékozódhatsz majd az idei Dakar-rali eredményeiről, eseményeiről, ez a néhány link még jól jöhet a könnyebb követéshez:
Nevezési listák kategóriánként: link
A Wikipédia szócikke az idei versenyről: link
Ismertető a szakaszokról: link