Emlékezetes nap marad a vasárnapi, amelyen mind homokból, mind eltévedésből több jutott a mezőnynek, mint a nyitányon.
Az már az útvonaltervet látva egyértelmű volt, hogy az idei Dakaron a rendezők nem hagynak időt a versenyzőknek, hogy azok hozzászokjanak a sivataghoz. A hagyományosnak mondható menetrend – miszerint a murvás/kemény talajú első szakaszokat kősivatag váltja, majd utána homok, és utána dűne – idén teljesen borult, és aki az első négy nap homokján átküzdi magát, annak joggal lehetnek komoly szándékai a célba éréssel kapcsolatban.
Sainz úton a második részsiker felé
Az első napi rövid homokozás után a vasárnap már igazi megpróbáltatás volt, és a Dakar-rali olyan romantikus kihívásaival találkoztak a versenyzők, mint az ásás, a dűnejárás, vagy a navigációs gondok. A Pisco környékén kijelölt hurokszakasz 242 kilométeres mért távjáról a rendezők tömören csak annyit mondtak: homok, homok, homok.
Ahogy az sejteni lehetett, ezek a körülmények még mindig a buggy-knak kedveznek leginkább, így nem volt meglepő, hogy az első nap győztese, Carlos Sainz, és az ő csapattársa, Nászer el-Attija indítottak legjobban Demon Jefferies-ükkel. Igen ám, de hiába bírta jól a puha buckákat a könnyű buggy, a navigációval mindkettőjüknek gondja akadt. Ugyanaz a dűne tréfálta meg őket, s a tévelygés közben sok időt buktak: a spanyol huszonhárom, a katari tizenhat percet.
Peterhanselnek majdnem meglett a 60.
Sainz és el-Attija ezután is messze gyorsabb volt a mezőnynél, és hátrányukból faragtak ugyan, de ekkora különbséget már nem tudtak ledolgozni a célig. A spanyol indulatokkal telve nyilatkozott a szakasz után, mondva, hogy eltévedt ugyan, de az nem az ő, vagy navigátora rontása volt, és a GPS-ben van a hiba. "Meg kell vizsgálni, mert valami baj lehet vele. Egyes pontokat kétszer-háromszor is érintettünk, de nem vette fel az adatot, majd úgy döntöttünk, hogy továbbmegyünk. Tizenöt kilométerrel később aztán rendbe jött. Nem tudom mi volt vele a gond, de utána kell néznünk" – mondta.
Tegnap még Stéphane Peterhansel örülhetett, hiszen minden tv-s összefoglaló, internetes hír 60. dakaros részsikerétől volt hangos. A francia két óra harmincöt perc alatt teljesítette a szakaszt Minijével, ami nem csak a szakaszelsőséghez volt elég, de ahhoz is, hogy az összetettben átvegye a vezetést. Ma reggelre azonban a versenybizottság megmásította a vasárnapi eredményeket. Az illetékesek elfogadták Sainz reklamációját, miszerint GPS-rendszere két érintőpontnál rosszul működött, és ezért volt kénytelen felesleges köröket megtenni a pont környékén, rengeteg időt veszítve így. Mivel a döntés szerint valóban a rendszer, és nem a versenyzőpáros hibázott, húsz percet jóváírtak idejükből. Amellett, hogy hozzákerült a szakaszelsőség ezt azt jelenti, hogy Sainz negyed órás hátrányából ma reggelre öt perc előny lett. A mezőny talán két legtapasztaltabbja mögött harmadik helyen De Villiers áll, míg negyedik meglepetésre egy buggy-s francia, Ronan Chabot. A hátulról rajtoló Robby Gordonnak most sem volt jó napja, de a rengeteg előzés ellenére a huszonnyolcadik helyig kapaszkodott fel.
Szalay Balázsék egyelőre gond nélkül az első harmincban
Szalay Balázsék nagyobb fennakadások nélkül vitték el a célig a Mokkát. Harmincadikként zárták a homokjárást, amivel kilenc helyet léptek előre az összetettben. „Beküldtek minket a nagy homokozóba, sehol sem volt más, csak homok, homok és homok, amerre a szem ellát. A hatvanadik kilométernél meg egy jó magas dűne, amire sehogyan sem tudtunk felmenni. Próbáltam egyszer, kétszer, háromszor... aztán negyedszerre elakadtunk, úgyhogy elő kellett venni a homokfutókat és a lapátokat. Elvesztettünk több mint tíz percet, így nem gondoltam, hogy ennyit tudunk javítani” – értékelte a napot Szalay.
A másik két magyar autós egység is túl van a második napon. A Sandlander Toyota Land Cruiserei az autós mezőny végén zártak a 242 kilométer után. A szervizcélokra benevezett Pócsik-Farkas-Szaller hármas a 111., míg a csapat első számú autójával a Sebestyén-Bognár kettős a 112. lett. Utóbbiak egy baleseten is túl vannak már: egy argentin páros találta faron Cruiserüket az egyik dűnén.
De Rooy és az ő Ivecója
A kamionok közt kezd letisztulni az erőviszony, és úgy tűnik, az Iveco-dominanciára komoly veszélyt jelent a Tatra élversenyzője, Loprais. Noha Gerard de Rooy már-már csagini megbízhatóságot mutat, csapattársa, a gyorsasága miatt szintén jól ismert Hans Stacey számára majdnem véget ért az idei Dakar tegnap. Stacey a táv nagy részén vezetett, majd valahol a 190. kilométer után árokba döntötte Ivecóját. A baleset szerencséjére lassú tempónál történt, szinte álló helyzetben, így miután egy márkatárs kirángatta az oldalán fekvő több tonnás monstrumot az árokból, nagyobb gond nélkül folytatni tudta, és huszonöt perc hátránnyal be is hozta a kamiont. De Rooy mögött Ales Loprais úgy jött be másodiknak a Tatra-val, hogy a szakasz elején még el is tévedt, harmadik pedig a kétszeres rali-világbajnok Miki Biasion lett.
Az Opel Dakar Team kamionja, a Szaharát is többször megjárt Darázsi Zsolt vezetésével a hatvanegyedik helyen zárta a napot. Tőlük ettől messze jobb eredményekre lehet számítani ebben a kategóriában, de ezen a napon Petar Cenkovék Opel Antarájának mentése hátráltatta őket.
Kisebb bolyban a motorosok
A motorosoknál is a navigáción volt a főszerep. A tizedikként rajtoló Joan Barreda úgy lett a nap legjobbja, hogy kihasználta az előtte rajtolók bóklászását. A spanyol husqvarnás utolérte a nála korábban indult motorosok csoportját, és Lopez, Verhoeven, Casteu, Faria, valamint Despres társaságában haladt a szakaszon. Mivel a motorosokat két percre rajtoltatják, a célba közel egy időben érkező csoportból Barreda járt a legjobban, és így nem csak a szakaszt nyerte meg, de az összetettben is átvette a vezetést.
A quadosok közt magára talált a főesélyes Patronelli, és második napon szerzett részsikerével feljött az első helyre. Az ő esetében különösen fontos lenne a győzelem, hiszen második Dakar-elsőségével éppen testvérét, az idén nem indult ALejandrót érné utol a verseny quados dicsőséglistáján.
Egy magányos quados a dűnén
Hétfőn egy hasonlóan hosszú, 243 kilométeres mért szakaszt kell teljesítenie a mezőnynek Pisco és Nazca között. Ezen a napon még egy útvonalon halad minden kategória, majd keddtől apróbb eltérések lesznek a szakaszokon. Homokból és dűnéből a folytatásban sem lesz hiány.
A versenyzők mozgását, illetve a részeredményeket itt tudod követni, folyamatosan frissülő hírfolyamot pedig itt (angol), és itt (magyar) találsz.
Az második nap eredménylistáját kategóriákra bontva elérheted ezen a linken.
A fotók forrása: dakar.com, dakar.hu