Tragédia árnyékolta be a Dakar hetedik napját. Reggel a szelekítv szakaszhoz vezető úton a 25 éves francia motoros Thomas Bourgin egy rendőrautóval ütközött, és a helyszínen életét veszítette. Peterhansel és De Rooy megerősítette az első helyét. A motorosoknál a négyszeres bajnok Despres még mindig nem nyert, de már nem csak franciák állnak dobogós helyen. A quadosoknál továbbra is egyszereplős a verseny.
A pénteki, 218 kilométeres szelektív szakasznak két nyitott kérdést kellett megválaszolni: hogy bírja ember és technika a magasságot, hiszen az útvonal immár a tengerszint helyett 3.300 méter magasan is vezetett, és mennyire fogja a földes-köves talaj átrendezni a mezőnyt. Leegyszerűsítve a kérdést: tudják-e tartani a buggyk a lépést az összkerékhajtásos Minikkel, és melyik motor bírja majd jobban az oxigénszegény környezetet. A hetedik szakasz ráadásul nagyon gyors volt, a motorosok eleje is 117 km/h átlagsebességgel teljesítette.
Nem a papírforma érvényesült, ugyanis a turbósok nem szenvedtek az oxigénhiánytól, és úgy tűnik, nem csak a homokban ütőképesek a buggyk. Tegnapelőtt még az is bizonytalan volt, hogy Guerlain Chicherit egyáltalán folytathatja a versenyt, annyira kikészült a csukója. Úgy tűnik péntekre már jobban lett, és megismételte a keddi produkcióját: 34 másodperces hátránnyal lett második. A homokra tervezett buggyk a földes talajon is jól szerepeltek, Chicherit, Nászer el-Attija (ناصر بن صالح العطية, angol átírással Nasser Al-Attiyah), Gordon állt a mezőny élén a szakasz elején, de Peterhansel szép lassan jött egyre feljebb. Sőt, ahogyan ő jött fel, Nászer úgy esett vissza, hogy végül közel két perces hátránnyal a 6. helyen érjen célba.
Szalay Balázs és Bunkóczi László meghálálta, hogy a szervizcsapat reggelre összelapátolta a Mokkát. A srácok odatették magukat, és annak ellenére, hogy a szakasz háromnegyedén az előttük induló porában mentek, 26. helyen értek be. A Sandlander csapata (a Sebestyén-Bognár, és a Pócsik-Farkas-Szaller egységek) mintegy háromnegyed órás hátránnyal célba ért.
A szakasz eredménye erre.
Az összetett állás semmit sem változott, mindössze Peterhansel nyert egy szusszanásnyi időt azzal, hogy három percre növelte az előnyét. Gordon hatórás hátrányával még mindig messze hátul, így a végső győzelmére nemigen kell már fogadni. Szalayék mai eredményükkel a 29. helyre jöttek fel. Az összetett állás itt tanulmányozható.
Stacy tegnapi esését követően reggel már nem indulhatott, mert a technikai ellenőrzés során kiderült, hogy a biztonsági bukóketrece megrogyott. Így még vízhordó sem lehet belőle. De Rooy közel 108 km/h-ás átlagot autózva szerezte meg újabb győzelmét a tatrás Loprais előtt. Dobogós helyével legjobb kamazos Kargyinov lett. Miki Biasion ismét befért az elejébe, és ötödikként ért be a napi célba.
A Darázsi-kamion legénysége sietett a "főnökeik" után, és 26. helyen futottak be, amellyel 33. helyre zárkóztak fel. Napi eredmények itt, összetett állás pedig itt.
A motorosoknál két dolog állandó: Depsres nem tud nyerni, viszont mindenki más igen. A kátéemes Kurt Caselli idén több nagy versenyen (pl. Baja 1000) is sikerrel vett részt, amelyekkel megalapozta a terepmotoros hírét. 2006 óta, amikor Ruben Faria nyert, az első újonc aki szakaszt tudott nyerni. Annyira sietett, hogy az egyébként gyors autós mezőnyben is elég lett volna egy 8. helyre. Casellit közel másfél másodperc hátránnyal (azonos idővel) Lopez és az élen álló Pain követte.
Despres gyengébb mai teljesítményére kivételesen van magyarázat: sebességváltó-hiba miatt lassult be, mert ezen a gyors szakaszon nem tudott 5. fokozatba kapcsolni. Mivel az idei Dakar egyetlen bivouacja, ahol nem kaphatnak a versenyzők külső segítséget, alkatrészeket és szerszámokat a szereléshez, ezzel nehéz helyzetbe került a bajnok. Cyril a KTM-szerelőkkel konzultált, és úgy döntöttek, hogy a lengyel Orlen Team versenyzőjének Marek Dobrowskinak a gépének motor-váltó egysége fog dolgozni az egyes rajtszámú versenyző járművében. A feladatot a gyakorló szerelő, maga Despres végezte. amelyben a KTM más gyári versenyző segített. Cyril honlapján természetesen az Orlen csapat nagyvonalúságáért hálálkodott. Napi állás.
Lopez “Chaleco” ezzel már második, Despres pedig tovább csúszik hátra, de - hasonlóan az autósoknál Nászerhez - még mindig lőtávolban van. Motoros összetett eredmények.
A qudosoknál továbbra sincs semmi extra: Petronelli annyira vezet, hogy lassan már tolhatná is a gépét, hiszen egy és negyed óra előnye van. Quados eredmények.
Képek: planetrobby.com, dakar.hu, www.dakar-derooy.com, Red Bull Content Pool
Sajtófotók hegyekben: