A bajnok akkor nyer, amikor kell. Peterhansel feltámadt, az autósoknál az összkerékhajtásnak terem csak babér, a kamionosoknál újra Kamaz az élen, a quadosoknál megint más nyer, de Patronelli növeli az előnyét összetettben. És a legfontosabb: hová tűnt Nászer el-Attija (ناصر بن صالح العطية, angol átírással Nasser Al-Attiyah)?
A Dakar egy pihenőnap után a 9. szelektív szakasszal folytatódott. A napi szakasz a kamionosok kivételével közel 600 kilométer hosszú volt (a teherautós mezőnynek "csak" 293). Hogy érzékeltessem a távot a kamionosoknak csak Fehérgyarmatig kellett versenytempóban elmenni egy földúton, a többieknek vissza is kellett menniük Budapestre. Mindezt 100 km/h átlagsebesség felett. Emellett még 358 kilométeres összekötő szakasz is várt a mezőnyre. Van még valaki, aki nem érti, hogy mi ebben a sport?
Az autósoknál ez a nap a Miniké volt. Már a szelektív szakasz kezdetétől domináltak, és a buggyk közül csak Chicherit tudott velük menni. A hatodik ellenőrző pontnál a dél-afrikai toyotás De Villiers állt az élen, nyakán a Minikkel, és eddigre a legjobb kétkerék hajtású autóval versenyző az ötödik Gordon volt, Chicherit és el-Attija elkezdett leszakadni.
Ezt követően a szakasz éllovasának elfogyott a szerencséje, bezsákolt egy tíz percet valahol, és így már senki sem ronthatta el a Minik napját. Mondhatjuk, hogy a korábbi motoros bajnokok napját, ugyanis Nani Roma nyerte a szakaszt, és Peterhansel pedig második helyével 49 percre növelte az előnyét összetettben De Villiers előtt. Csak nekem hiányzik innen valaki?
Az eddig igencsak lőtávolban második helyen álló Nászer el-Attija viszont amellett, hogy egész nap nem igazán ment neki, folyamatosan tíz-tizenkét perc körüli hátrányban autózott az elejéhez képest, a cél előtt négy kilométerrel azonban megállt alatta az autó. Tönkrement a vízpumpája, ezért fel kellett adnia a versenyt. A másik, élmezőnyben autózó buggy, Chicherit-vel csak egy kicsit járt jobban, hiszen egy odavert első futómű- és fékjavítás után végül másfél órás hátránnyal célba ért.
Szalay Balázséknak is kijutott a jóból. Honlapjuk szerint megint elszállt a kormányszervójuk, ezért körülbelül 260 kilométert tettek meg anélkül. A fiúk az 52. helyen értek célba, de mivel ezúttal is sok volt a kieső, az a furcsa helyzet állt elő, hogy még így is előrébb léphettek az összetettben, és így a 26. helyen állnak. „Már reggel láttuk, hogy volt egy kis olajfolt az autó alatt, de akkor még azt hittük, hogy csak túltöltötték a fiúk. A szakasz elején négy vetélytársunkat megelőztük, de ők mind visszaelőztek, amikor félreálltunk a kormányszervó hibája miatt. Elfolyt az olaj, úgyhogy időről időre kénytelenek voltunk megállni és utántölteni” – mondta Balázs. Bunkoczi Laci azt is elárulta, honnan volt utánpótlás: „A két szakasz között megálltunk egy lerakatnál és vettünk vagy tizenkét liter szervóolajat különböző kólás flakonokba, hogy tudjunk utántölteni. A második szakasz felétől már húsz kilométerenként megálltunk, de a végén már nem volt értelme, mert ahogy öntöttük az olajat felül, úgy folyt ki alul. Attól kezdve a szakasz maga volt a pokol...”
A Sandlander csapata is célba ért. A Sebestyén-Bognár páros 80., a Pócsik-Farkas-Szaller trió pedig 81. lett. Ezzel összetettben a 74. és 75. helyen állnak.
Összetettben Peterhansel vezet tehát De Villiers, Novickij és Roma előtt. Lehet eső, lehet hó, de ez ez előny több mint megnyugtató.
A kamionos mezőny alaposan átrendeződött. A vezető De Rooy alatt megkotlott a turbó, így foszlott szerte tisztes előnye, amivel a mezőnyt vezette, és lett belőle egy órás hátrány.
A napi szakaszt a tatrás Loprais nyerte, mindössze hét másodperccel a holland Versluis (MAN) és Kargyiniov (Kamaz) előtt Mégsem ők, hanem a kiegyenlített teljesítményt nyújtó, de szakaszt még nem nyert Nyikolajev áll Kamazzal az élen a cseh Kolomy (Tatra) és Margyejev (Kamaz) előtt. De Rooy pedig csak a negyedik.
A Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert trió annak ellenére hogy vagy 80 kilométert autózott ellenfelük porában, az idei legjobb eredményét elérve a 21. helyen teljesítette a napi szakaszt, ezzel összetettben a 32. helyen áll.
Történetből leginkább a motorosoknak jutott ki. Cyril Despres megmutatta, hogy miért az ő motorján van az 1-es rajtszám. Olyan formát mutatott, amilyent az elejétől vártunk volna tőle, de beosztotta az erejét, rápihent, és 25 perc hátrányból csak 5 perc lett, és ezzel összetettben feljött a második helyre. (Idejére jellemző, hogy az autósok között is elég lett volna egy harmadik helyre.) Mekkora fizikai és szellemi állóképesség kell ahhoz, hogy közel hat órán keresztül, bőven százas tempó fölött hiba nélkül menjen?! Mögötte két husquarnás Joan Barreda Bort és Alessandro Botturi ért be.
A motoros összetett első helyen is változás történt, ugyanis David Casteu csak kétórás hátránnyal ért be a napi célba. Legyintenénk, hogy eltévedés, vagy technikai hiba egy ekkora szakaszon benne van, a Dakar az Dakar. Csakhogy vele nem ilyen szokványos történet esett meg, hanem a szelektív szakasz 134. kilométerénél elgázolt egy tehenet. (Bár lehet, hogy az "összeütközött egy kóbor tehénnel", talán jobban leírná az eseményt.) Szegény embert az ág is húzza, üzemanyag-ellátási gondjai is lettek, amit egyedül nem is tudott megjavítani. A korábban sokáig élen álló másik yamahások továbbra sem megy, Pain most 26. lett, ezzel összetettben már csak 6.
A quadok mezőnyében a megszokott forgatókönyv szerint zajlott minden: valaki, aki eddig még nem nyert, megnyerte a szakaszt (a lengyel Lukasz Laskawiec), Patronelli a második, ezzel összetettben tovább növelte az előnyét. Van tehát Patronelli és van a mezőny.
Képek: www.dakar.hu, dakar.com (FRANÇOIS FLAMAND / DPPI), Red Bull, www.dakar-derooy.com