Rég előzött meg akkora várakozás egy világbajnoki szezont, mint az ideit. Az idei Rallye Monte Carlón, vagyis Montén rengeteg kérdésre kapunk választ, olyanokra is, amelyek több, mint egy éve foglalkoztatják a sportág rajongóit. Kemény napok várnak az indulókra és ránk is, akik igyekszünk végig követni a verseny történéseit. Beharangozónk.
Túl vagyunk a Monte shakedownján, de az eredményekből nem következtethetünk semmire, ha valakit érdekel, akkor itt megnézheti. Hosszú verseny lesz, közel 470 kilométer a gyorsasági szakaszok hossza, ezt négy nap alatt teljesíti a mezőny. Útvonallapot itt találtok. Az időjárás előrejelzés szerint rengeteg hóra és nappal is fagypont alatti hőmérsékletre kell számítani, nem csak a hegyekben, hanem az alacsonyabb magasságokban kijelölt pályákon is. Ez nem biztos, hogy zavarni fogja a csapatokat, hiszen nem kell annyit agyalni a gumiválasztáson. Magyarországon egyetlen televíziós csatorna sem mutatja a napi összefoglalókat, úgyhogy nekünk marad a videó megosztó oldalakra feltöltött, idegen nyelvű adások valamelyike vagy a streamvadászat. Ha valaki szeretné tudni, hogy mikor és mely csatornákon kerülnek adásba az összefoglalók, akkor itt utánanézhet, de élő közvetítésre ne is számítson, elmúltak a szép emlékű IRC-s évek. Ha valaki munka közben, a munkahelyén szeretne élőben friss infókat hallani, annak szüksége lesz némi angol nyelvtudásra, mert a World Rally Radio színvonalas közvetítéssel készül idén is.
Citroen
Citroenék nagyon komolyan veszik az idei Montét is. Rengeteg teszten vannak túl és három gyári pilótájuk mellé nevezték a 2011-es Monte győztesét, Bouffier-t, is egy PH-Sport által felkészített DS3 WRC-vel. Yves Matton nincs könnyű helyzetben, hiszen az idén csak négy versenyen induló Loeb-öt valahogy pótolnia kellene, illetve nem is annyira Loeb-öt, hanem az eredményeit. Egyetlen hiányzójuk a főszponzor Abu Dhabi-t hozó Hálid al-Kászimi (خالد القاسمي vagy angolosan: Khalid al-Qassimi). Iszonyú erős a csapat és az autó is.
#1. Sebastien Loeb – Daniel Elena: Kilenc vb cím, hat győzelem a Montén. Idén négy versenyt tervez, ennyivel még ő sem tud világbajnok lenni. Kíváncsi vagyok, hogy ha a svéd verseny után vezeti a pontversenyt, elmegy-e Mexikóba. És mi van, ha nem megy el Mexikóba, de Mexikó után is vezeti a vb-t? Nem mernék fogadni arra, hogy ez az előre bejelentett négy verseny ennyi is marad. Ennek a Montének az egyértelmű és első számú esélyese Loeb. Hibázni nem szokott, most sem fog, ha valaki a többiek közül esetleg győzni akar, akkor Loeb-öt kell legyőznie.
#2. Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen: Nagy éve lehet Hirvonennek az idei. A WRC-s versenyzők közül gyakorlatilag az egyetlen, aki tavaly is azzal az autóval teljesítette a szezont, amit idén is használhat. Ha idén nem jön össze neki a világbajnoki cím, akkor valószínűleg soha. A Monte előtti teszten összetört egy DS3-at, ez tőle szokatlan, mert a legmegbízhatóbb versenyzők közé tartozik. Mondjuk, amikor töri az autót, akkor nem szokott félmunkát végezni. 2010-ben nyert már Montét, az akkor új Fiesta S2000-es első győzelmét szerezte az IRC-ben.
#10. Dani Sordo – Carlos del Barrio: Rövid Minis kitérő után ismét a Citroen utalja Sordo fizetését. Matton nem nyúlt mellé azzal, hogy a spanyolt választotta Hirvonen mellé. Különösen aszfalton hozhatja a dobogós eredményeket, akár első győzelmét is megszerezheti idén. Murván is dobogóközelben lehet, egyelőre nem tudni, hogy pontosan hány versenyen indul, de az biztos, hogy a svéd versenyt kihagyja. Kétszer lett második a Montén.
#22 Bryan Bouffier – Xavier Panseri: Bouffier főállásban a Peugeot tesztpilótája, minden új technikát az elsők között próbálhat ki. Idén nem sikerült fix programot összeállítani számára, ott indul, ahol sikerül előteremteni számára egy autót és annak költségeit, így kap lehetőséget most is. A Jänner Rallye-n is bizonyította, hogy nem jön zavarba a változó időjárási körülményektől, ez mindenképpen mellette szól, de egy dobogós helyezés meglepetés lenne élete első WRC-s versenyén. A 2011-es, IRC-s Montét megnyerte, leginkább azért, mert nagyon beletalált a várható időjárásba és a szükséges gumikba, de ez nem von le semmit a győzelme értékéből.
M-Sport
Nem tudni, hogy Malcolm Wilson hogyan tette túl magát élete legfájdalmasabb szakítását, mert az M-Sport főnöke sokkal nagyobb pókerarc annál, mint hogy ilyesmiről a nagy nyilvánosság előtt őszintén beszéljen. Biztos, hogy a csapatnak nem használt a Ford távozása, némi gyógyír a bajukra, hogy Nászer el-Attija (ناصر بن صالح العطية vagy angolosan: Nasser Al-Attiyah) hozott némi pénzmagot. Igaz, marad az együttműködés a gyár és a csapat között, de hogy ez mit jelent pontosan, azt nem kötötték az orrunkra. Ráadásul új pilótákat kell integrálni a csapatba, bár ez csak részben igaz, hiszen Ostberg az elmúlt években már megismerhette a rendszer működését, mivel a fiókcsapat oszlopos tagja volt.
#4 Mads Ostberg – Jonas Andersson: A norvég ifjonc fantasztikus szezont futott tavaly. Petter Solberg előtt végzett év végén és tette mindezt úgy, hogy gyakorlatilag mindenhol célba ért, ahol elindult. Tavaly megszerezte első győzelmét is a világbajnokságon, igaz, ehhez az is kellett, hogy Portugáliában kizárják előle Hirvonent. A finn akkor a szálloda recepcióján hagyta a serlegeket, de Ostberg több helyen is elmondta, hogy egy pályán kiérdemelt sikernek sokkal jobban tudna örülni. A Montén rengeteget számít az alpesi utakon korábban szerzett tapasztalat és ez az, amiből sok nincs neki, élete első Montéjére készül ugyanis.
#5 Jevgenyij Novikov – Ilka Minor: Forrófejű oroszunk képes jól teljesíteni, de egy jó navigátorra senkinek sincs nagyobb szüksége nála. Tavaly úgy tűnt, hogy Denis Giraudet érkezésével ez a probléma megoldódott, de Auriol egykori mitfárere nem mai gyerek már és a háta nem bírta a megpróbáltatásokat. Giraudet kiszállása után Ilka Minor következett, aki szintén látott már a labdán pöttyöt, hiszen többek között Stohl és Henning Solberg oldalán is pallérozódott. Ha Jevgenyij jó napot fog ki, akkor akár a dobogóra is odaérhet, de ha nem, akkor simán benne van a pakliban egy tökéletesen kivitelezett totálkár is. Ez utóbbi elkerülésében nagy segítségére lehet Francois Delecour, aki Novikov jégkéme lesz ezen a héten. Tavaly indult először a Montén és szerzett egy ötödik helyet.
#6 Juho Hänninen – Tomi Tuominen: Hänninen új navigátorral és új autóval kezdi a 2013-as esztendőt. A Skodánál eltöltött évek alatt Mikko Markkula diktálta neki az itinert, ő azonban a VW-nál kapott szerződést. Tuominen neve főleg Toni Gärdemeister kapcsán lehet ismerős. A szívómotoros Fabia után most egy WRC-t is meg kell szoknia Hänninennek, úgyhogy rengeteg az ismeretlen tényező vele kapcsolatban. Ha valaki figyelemmel követte eddigi pályafutását – IRC bajnok, SWRC bajnok és európa bajnok -, akkor tudja, hogy nyerő típus, viszont a Fiestával nem tesztelte halálra magát, még neki is idő kell, hogy belerázódjon. Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Montéra és Svédországra van költségvetése, hogy utána mi lesz vele, még nem tudni.
#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul: Nem kapott lehetőséget egész szezonra a Citroen-nél és ezért aláírt az M-Sporthoz, akik mindenhova viszik majd a belgát. Furcsa, hogy a franciák elengedték, mert Ogier távozása után még sokáig úgy tűnt, hogy benne látják a visszavonuló Loeb utódját. Nagyon bátor és nagyon gyors pilóta, de eddig kétszer indult a Montén és egyszer sem sikerült célba érnie.
Volkswagen
Végére maradt a legnagyobb durranást jelentő VW. Hihetetlen költségvetéssel dolgoznak, szerintem több F1-es csapat is mögöttük kullog ebben a tekintetben. Ogier a teljes tavalyi évet végig tesztelte, valójában köré építették fel a Polo-t, és a Loeb-Citroen munkakapcsolat óta tudjuk, hogy ez a siker receptje is lehet. Ők maguk igyekeznek lehűteni a kedélyeket és hangoztatják, hogy az autójuk új autó és nem tudják, hogy mire lehet képes éles szituációban, de szerintem ez nem igaz. Pontosan tudják, hogy jó a kocsi és pontosan ismerik a gyengeségeit is, erre garancia, hogy mind a Citroentől, mind a Fordtól kulcspozícióban lévő szakembereket szipkáztak el. Azt hiszem, kár is tovább találgatni, már a szerdai első nap után okosabbak leszünk.
#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila: Vele kapcsolatban nehéz jóslatokba bocsátkozni. Vitathatatlanul az egyik leggyorsabb versenyző a mezőnyben, de rengetegszer rontott kulcsfontosságú pillanatokban. Ez annyit jelent, hogy a versenyző fejében nincs minden rendben. Biztos, hogy a németek is tisztában voltak ezzel, amikor leigazolták és volt valami tervük is ezzel kapcsolatban. Az, hogy csapaton belül övé az alacsonyabb rajtszám, nem sokat jelent, mert „fejvagyírással” döntöttek erről és neki ez jutott. Egészen biztos vagyok abban, hogy eleinte nem tudja majd ugyanazt a tempót autózni, mint Ogier, de gyorsan alkalmazkodhat az autóhoz. Szokás szerint nem kell messzemenő következtetéseket levonni az első két futam eredményeiből, hiszen ezek különleges útminőségű ralik, majd Mexikótól lesz érdemes összehasonlítgatni csapattársával. Latvala legjobb eredménye a Montén a 2008-ban szerzett tizenkettedik helyezése, idén talán megszerzi első pontjait.
#8 Sebastien Ogier – Julien Ingrassia: Hirvonen mellett ő a másik nagy esélyes az idei világbajnoki címre. A teljes tavalyi esztendőt a Polo tesztelésével töltötte, most meglátjuk, hogy kifizetődik-e a befektetett munka. Gyorsaságához, tehetségéhez, nem fér kétség, aki mást mond, az hazudik. Ha a Polo nagyjából tudni fogja azt, amit a Citroen, akkor gyorsabb lesz, mint Hirvonen. Ellene szólhat, hogy többször is túlvállalja magát, aminek az eredménye egy-egy méretes zakó. Fontos tudni vele kapcsolatban, hogy ezen a környéken született és nőtt fel, mindannyian tudjuk, hogy ez mekkora előny lehet a tapasztalatlanabbakkal szemben. Ő is nyert már Montét (2009 IRC), tavaly viszont egy hatalmasat bukott (videó1 és videó2), miközben WRC-ket kergetett egy S2000-el. Mindenképpen esélyes a végső győzelemre, akár erről a versenyről beszélünk, akár a világbajnoki címről. A shakedownon még belefért egy apró hiba is.
Képek: Makai Gergely