Semmi újat nem talált ki Sebastien Loeb, ami a taktikáját illeti. Nagyon úgy néz ki, hogy ezúttal is a verseny elején nagyon siet és kockáztat, a többiek lemaradnak, ő meg beosztja az itt megszerzett előnyét. A szerdai négy gyorsasági szakaszból hármat megnyert, nap végére 1:20 perc előnyt autózott ki, ezt ő simán be is tudja osztani, ha akarja. Persze a Montén a szokásosnál is nagyobb szerepe van az időjárásnak - szombatra negyven centi havat jósolnak a Col de Turini-n -, ezért még nem engedhet ki. Ogier a Polo WRC-vel megnyerte a nyitó gyorsaságit és a második helyről várja a folytatást.
Szerdán összesen négy gyorsaságit kellett teljesíteni a Monte Carlo Rallye mezőnyének. Az egyik pálya (Le Moulinon – Antraigues 37,1 km) nagy része száraz volt, de a közepén volt hó és jég is, míg a másik (Burzet – St. Martial 30,6 km) majdnem teljesen havas volt a délelőtti kör alkalmával. Mivel két gyorsaságira kellett gumit választani, szinte mindenki a szögesekre voksolt és úgy gondolkodott, hogy majd a száraz részeken megpróbál óvatoskodni és vigyázni a szögekre. Többen is két szögest vittek magukkal a csomagtartóban, így a két gyors között feltehették ezeket a legjobban megviseltek helyére.
GY1: Parádésan mutatkozott be a Volkswagen Polo R WRC a világbajnokságon, hiszen Ogier volt a leggyorsabb a nyitó szakaszon. A VW francia pilótája igyekezett lehűteni a beíróban várakozó túllelkesült újságírókat: „Több, mint négyszáz kilométer van hátra a versenyből, úgyhogy ez nem jelent semmit, megyünk tovább.” Mit is mondhatott volna, nem marketinges, hanem versenyző. A pálya első és utolsó tizenkét kilométere volt száraz, a középső részen havas-jeges aszfalton autózott a mezőny, a beíróban rengetegen panaszkodtak amiatt, hogy leírták a gumikat és aggódnak a következő pálya miatt. Ogier mögött Loeb érkezett, kevesebb, mint négy másodperccel, majd Sordo és Hirvonen, akik már egy huszast spájzoltak az éllovastól. Hirvonen a DS3 WRC egyensúlyára panaszkodott, nem sikerült megfelelően beállítani a versenyautóját. Legjobb Fordosként Novikov az ötödik helyen kezdett, majd Hänninen és Neuville következtek egymás hegyén-hátán. Fél perc hátrányt begyűjtve csak a nyolcadik helyen érkezett Latvala, Bouffier a kilencedik, Ostberg a tizedik volt ekkor. A gyorsaságin. Mindenképpen meg kell említeni Esapekka Lappit is, aki odacsapta a Fabia futóművét egy sziklához, ennek következménye egy defekt lett, ráadásul az autó futóműve is megsérült. Na, így jött egy tizenkettedik időt a Skoda Motorsport újdonsült pilótája, megverve egy csomó WRC-t az S2000-el! Sajnos Lappi autója olyan súlyosan sérült, hogy ezután kiállt a versenyből. Eredmények itt.
GY2: Loeb nyerte ezt a gyorsot, egy tízest osztott ki Ogier-nek, ezzel átvette a vezetést. Óriásit jött Hänninen és Bouffier is, a harmadik és a negyedik helyen állt meg a stopper esetükben ezzel jókorát léptek előre abszolultban is, sőt így Hänninen a legjobb Fordossá avanzsált, hiszen a negyedik helyre ugrott. Hirvonen továbbra is szenvedett és majdnem negyvenet kapott ezen a harminc kilométeren, ami rengeteg. Latvala három percet késett a kettes gyorsról, mert próbált puhítani a futóművén, így harminc másodperc büntetést is kapott, a két gyors után a tizedik helyen áll, közel másfél perces hátránnyal Loeb mögött. Eredmények itt.
Két gyorsasági után jött száz kilométer etapon kocsikázás vissza a valence-i szervízparkig, ahol harminc perce volt a szerelőknek, hogy átnézzék az autókat. Igazán komoly probléma csak Michal Kosciuszko Minijének motorjával volt, ugyanis már az első gyorsaságin gyengélkedni kezdett. Kisebb meglepetésre a tágabban vett élmezőnyből még senki nem dobta el a vasat, talán azért is ilyen óvatosak, mert a Monte szervezői nem engedik a superally-t (újabban Rally2-nek hívják), így aki nem fejezi be a napot, az végleg kiesett.
GY3: A derült időnek köszönhetően rengeteget száradt a pálya a második körre, emiatt főtt a csapatok feje a gumiválasztás kapcsán. A legtöbben két slickkel és két szögeletlen hógumival jöttek ki a szervízből, de a csomagtartóban két szöges is készült a bevetésre, amelyre esetükben a négyes gyorson kerül majd sor. Az időmérő rendszer hibája miatt sokat kellett várnunk a hivatalosnak nevezhető eredményekre, volt is nagy felháborodás emiatt világszerte, teljesen érthető módon. Aztán lassacskán sikerült kibogozni a szálakat és Loeb neve mellé húzhattunk egy újabb strigulát, mert megnyerte ezt a gyorsot is. Ogier kapott tőle húszat, valószínűleg rászóltak a főnökei, hogy ne siessen, mert a beíróban azt nyilatkozta, hogy őt nem érdekli Loeb és ez a helyes taktika, ha az ember világbajnok akar lenni. Viszont Latvala a másik Polóval itt jött egy második időt, immár megfelelő beállításokkal, de akkora a hátránya az abszolútban, hogy innen már egy dobogós helyezés is csodaszámba menne. Hänninen is óvatoskodott, negyvenet kapott Loebtől és kilencedik lett ezen a gyorson, abszolútban visszacsúszott a kilencedik helyre. Eredmények itt.
Tavaly az évzáró spanyol forduló előtt az FIA szakított a belga Stage 1 Technology (S1T) nevű céggel, amely hosszú ideje felelt az időmérésért és a versenyautók műholdas nyomkövetéséért. Ezzel egy időben azt is bejelentették, hogy a belgákat spanyolok váltják és az S1T minden feladatát a Sistemas Integrales de Telecomunicacion nevű cég veszi át. Érdekes, hogy a világbajnokságon ezt sem sikerült zökkenőmentesen mentesen megoldani, mert igaz, hogy a tavalyi Katalán Rally-n minden rendben ment, de a Monte első napja hatalmas blamázst jelent. El lehet képzelni, hogy a Forma 1-ben mekkora botrány lenne abból, ha mondjuk a kvalifikációs edzésen történne ilyesmi és csak hosszú órák után derülne ki, hogy Kobayashi mégiscsak bejutott a Q2-be. A WRC-ben ezt is lehet.
GY4: Ezen a pályán is elfogyott a hó és jég nagy része délutánra, így nem is mindenki erőltette a szöges gumik felszerelését a gyorsasági előtt. Loeb megnyerte ezt a gyorsaságit is, ráadásul fél percet osztott ki a második idővel érkező Hirvonennek. A finn értetlenkedve fogadta a nagy különbséget, nem beszélve Latvaláról, aki ezen a harminc kilométeren kapott ötven másodpercet, mégis harmadik lett. Neuville a kelleténél agresszívebben vezetett és eltalált egy nagyobb követ, ami tönkretette a Fiesta WRC futóművét. A belga és navigátora derekasan próbálkozott a futómű megjavításával, de nem jártak sikerrel. Az élmezőnyből ők az első búcsúzók. Sordo az abszolútban lecsúszott a dobogóról, hiszen Hirvonen feljött a harmadik helyre. Hänninen egy nagyon szűk helyen megforgott, és sok időt bent hagyott, visszacsúszott a kilencedik helyre. Eredmények itt.
Holnap egy hasonlóan hosszú nap vár a mezőnyre, ami a gyorsasági szakaszok hosszát illeti, de már három pályán, hat gyorsot teljesítenek majd. Útvonallap itt.
Képek: VW Motorsport (Bálint Richárd), McKlein (Sarah Veselly), Citroen