Két héttel, és nyolcezer kilométerrel az után, hogy a perui Limából elindult az idei Dakar-rali, a chilei Santiagóban tegnap véget ért a verseny. Az ötödik dél-amerikai Dakar két címvédéssel, és Kamaz-fölénnyel zárult.

Több mint négyezer kilométer másodpercre menő száguldás után, szombaton már csak egy 126 kilométer hosszú mért szakasz várt a mezőnyre Chilében. Mivel minden kategóriában tekintélyes volt az élen állók előnye, a zárónap csupán az utolsó dobogós helyeken jelentett izgalmat.

74_25452.jpgCottret és Petrhansel: az ötödik közös siker

Tekintélyes tapasztalattal a háta mögött, Peterhansel tudta, hogy az utolsó napokon fontos csak igazán a taktika. A verseny aktív legendája nem is kockáztatott, és tizedikként zárta a végső szakaszt. Ez is bőven elég volt a győzelemhez, ötödik autós sikerével pedig immár nem csak a motorosok közt rekordtartó. Mögötte az idei mezőny talán legszürkébb élpilótája, Giniel de Villiers végzett a Toyota Hilux-szal. A dél-afrikai idén szakaszt sem nyert, és szombaton is csak a negyedik lett.

A dobogó utolsó fokáért két minis gyűrte egymást napok óta; Novickij és Roma küzdelme szolgáltatta a hajrá egyetlen izgalmát. Kettejük esete is jól példázza a verseny szellemiségét, hiszen amíg az orosz idén egy szakaszon sem tudott ötödiknél jobb helyen végezni, addig Roma negyedik részsikerét szerezte a zárónapon, mégis alulmaradt csapattársával szemben.

6o1a6201_25456.jpgMinden magyar a célban

Rég volt ilyen sok magyar az autós mezőnyben. Idén három magyar alakulat is indult, és mindegyiket elkerülték a nagyobb gondok. Szalay Balázsék két jó eredménnyel fogták keretbe a versenyt. A nyitószakaszon tizenkilencedikek voltak, a zárónapot pedig a tizenhetedik helyen zárták, amivel egy pozíciót még javítani is tudtak, és huszonnegyedikként végeztek az összetettben. A Sandlander csapat is elégedett lehet: Sebestyénék a hetvenharmadik, Pócsikék a hetvenötödik helyen végeztek.

A kamionoknál a második, harmadik és negyedik pozíció sorsa teljesen nyitott maradt az utolsó napra, hiszen az a szűk kilenc perc, ami a rajtban a második Kargyinov, és a negyedik De Rooy között volt még egy defektre sem elég. Pedig a Kamazoknak kellett az egész dobogó, ahogy a holland ivecósnak is, aki annak valamely fokával vigasztalódott volna korábban elvesztett elsősége miatt.  

88-b.jpgA Kamazok bírták legjobban Dél-Amerika útjait

A zárónap a hollandoké volt: Versluis MAN-jét az első, De Rooy Ivecóját pedig a második helyre hozta be. Utóbbinak végül nem lett meg a dobogó, és maradt a negyedik hely. A 2010-ben Csagin navigátoraként Dakart-nyert Nyikolajevnek volt mit beosztani szombaton, így nem is siette el az utat Santiagóba: a célba hetedikként ért, és közel negyven perces előnyben győzött csapat- és honfitársa, Mardejev előtt. Az 505-ös számú kamazos Kargyinovval meccselt az ezüstért, amit végül mindössze negyvenhét másodperccel, de sikerült elcsípnie. Noha tagadhatatlanul az Ivecók balszerencséje van a dologban, idei sikerükkel a Csagin és Kabirov utáni kamazos generáció felnőtt a Dakarhoz, és méltó utódai lettek a tatár járműgyár nagyjainak.

Az idei volt Darázsi Zsolt nyolcadik Dakarja. Szalay Balázs segítője most is kiszolgálta csapatát, és a harmincadik helyre hozta be az MAN-t. Bár messze nem ez a legjobb eredménye a versenyről, szervizes kamionként tisztes helytállás volt ez egy ilyen mezőnyben.

54_25435.jpgDespres ötödször

Talán egyedül a motorosoknál maradt valódi izgalom az utolsó napra. Az persze nem volt kérdés, hogy a KTM-nek meglesz zsinorban a tizenkettedik győzelme a versenyen, az első hely sorsa azonban itt volt a legkevésbé biztos. Az élen álló Despresnek mégis két oka lehetett a nyugalomra: a második Lopez motorblokk-csere miatt tizenöt perc büntetéssel indította a napot, a harmadik Faria pedig vízhordóként nem jelentett rá komoly veszélyt. A kétkerekűeknél azonban elég egy apró botlás, és megvan a baj.

Lopez őrült iramot diktált a 126 kilométeres szakaszon. A második helyre komoly esélye volt, azonban hiába ment végig leggyorsabban, mögötte Faria jött be fél perc hátránnyal. A büntetéssel együtt ez kevés volt az ezüstre, így a Red Bull motorosai mögött csak harmadik lett a chilei. Despres kellően visszafogta magát, és tizenhetedikként haladt át a szakasz célján. Ezzel megszerezte ötödik győzelmét a versenyen, és így már csak egyre van Peterhanseltől. Jövőre várhatóan megpróbálja utolérni honfitársát, de azért a sikerért már a sérülése miatt most távol maradt  Marc Comával is meg kell majd küzdenie.  

66-b.jpgA quados mezőny királya: Marcos Patronelli

A quadoknál újfent a dél-afrikai Sarel Van Biljon villantott, de az összetett szempontjából ez már mit sem számított. Marcos Patronelli kimagaslott az idei mezőnyből, és gyönyörű teljesítménnyel szerezte meg második Dakar-sikerét. Mögötte egy másik dél-amerikai, a chilei Ignacio Casale zárt, harmadik pedig Rafal Sonik lett. A Yamahának ezzel meglett az egész dobogó, és a japán márka immár ötödször nyerte meg ebben a kategóriában a rangos versenyt.

A harmincnegyedik Dakar-ralinak vége. A világ minden tájáról érkezett csapatok versenyzői és szerelői hazarepülnek, a járművek felgurulnak az óceánjárókra, a szervezők pedig hamarosan nekilátnak a 2014-es verseny kidolgozásának.

Fotók: dakar.com, dakar.hu

Címkék: Dakar Dakar-rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr185028046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez van.. 2013.01.20. 17:23:01

Grat az elképesztő Peterhanselnek, és csapatának, az X-Raid-nek! BMW Power. ;)

1kutya 2013.01.20. 18:25:51

@truckerman: már miért ne működne? végigmentek, nem?

nagyonnagyon 2013.01.20. 18:54:38

Legalább két nagy gyár kellene aki űzi hajtja egymást, így nem oké. Toyota nem veszi komolyan, így marad a Mini meg a kicsik. Peterhansel meg monnyon le :)

megint 2013.01.20. 23:42:35

Az nyeri a dakart aki a legtöbb pénzt öli a versenybe, így volt ezzel a vw is. Persze azért kell egy kiváló sofőr-navigátor kombináció is. Elég sokatmondó az is, hogy az első helyeken mindegyik autó 4X4.

R266 2013.01.21. 09:42:46

A lenézett,lesajnált orosz technika ismét bizonyított. A nagy nyugati csodák, de még a Tatra kamionjai is rengeteg műszaki hibával küzdöttek. A Kamaz pedig leginkább csak ment. Egyszer Karginov ugyan felnin vitte be a gépet,így bukott el a csapattársával szemben mindössze 47 mp-et,lemaradva a második helyről.Harmadiknak azért így is simán befért. Nyikolajev jóvá tette a tavalyi óriási hibáját.Viszont még van hova fejlődnie neki is,azonban az idei forma határozott előrelépés a tavalyihoz képest,amikor 2007 után ismét le lett győzve a kék csapat,ráadásul főleg a versenyző elképesztő hibája miatt. Csagin remélem,hogy legalább olyan sikeres csapatfőnök lesz,mint amilyen versenyző volt. Igazából nem értem miért vonult vissza,még benne volt 3-4 Dakar győzelem.Az viszont biztos,hogy a fiataloknak óriási gesztust tett,akik remélhetőleg egyre jobbak lesznek,és folyamatosan élen tartják majd a Kamazt. Nasser al Attyah és Sainz kiesését is sajnálom,de a technikai sport az ilyen.Gratuláok Peterhanselnek,a Kamazosoknak,Patronellinek,Depresnek és persze a magyaroknak! Óriási dolog,még csak végigmenni is ezen a versenyen.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2013.01.21. 11:02:07

Peterhansel olyan, mint Schumacher! :) Ne csodálkozzunk, ha éveken belül kamionozni is fog! Véleményem szerint Nasser is megérdemelte volna a győzelmet! Hatalmas sportember, egyéni csapat! Bár ha jól tudom, herceg, avagy nincsenek pénz szűkében!

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2013.01.21. 11:06:39

Ezek mellett gratulálok a magyaroknak is, hogy végigmentek, bár nekem egy kicsit savanyú a Szalay szőlő! Sok év dakar, elvileg egy rohadt jó autó, de mégis újoncok utasítanak minket maguk mögé! Jövőre remélem, hogy Fazekasék is kijutnak, nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit fognak összehozni!

Mr. Jerkow 2013.01.21. 11:30:33

De jó ez! Schumacher, Loeb és Peterhansel. Nyernek mindig, el se kéne indulni a többieknek. Ettől olyan vérbeli izgalmakkal kecsegtető és kiszámíthatatlan a motorsport, hogy évekig - évtizedekig van egy-egy meghatározó arc valamelyik népszerű szakágban, aki nyer. És csakis mindig mindig ő. Mert senki nincs olyan tehetséges, mint ős és senkinek nioncsolyan technikája, mint neki. Cseppet sem unalmas, ááááá, dehogy!
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása