Két héttel, és nyolcezer kilométerrel az után, hogy a perui Limából elindult az idei Dakar-rali, a chilei Santiagóban tegnap véget ért a verseny. Az ötödik dél-amerikai Dakar két címvédéssel, és Kamaz-fölénnyel zárult.
Több mint négyezer kilométer másodpercre menő száguldás után, szombaton már csak egy 126 kilométer hosszú mért szakasz várt a mezőnyre Chilében. Mivel minden kategóriában tekintélyes volt az élen állók előnye, a zárónap csupán az utolsó dobogós helyeken jelentett izgalmat.
Cottret és Petrhansel: az ötödik közös siker
Tekintélyes tapasztalattal a háta mögött, Peterhansel tudta, hogy az utolsó napokon fontos csak igazán a taktika. A verseny aktív legendája nem is kockáztatott, és tizedikként zárta a végső szakaszt. Ez is bőven elég volt a győzelemhez, ötödik autós sikerével pedig immár nem csak a motorosok közt rekordtartó. Mögötte az idei mezőny talán legszürkébb élpilótája, Giniel de Villiers végzett a Toyota Hilux-szal. A dél-afrikai idén szakaszt sem nyert, és szombaton is csak a negyedik lett.
A dobogó utolsó fokáért két minis gyűrte egymást napok óta; Novickij és Roma küzdelme szolgáltatta a hajrá egyetlen izgalmát. Kettejük esete is jól példázza a verseny szellemiségét, hiszen amíg az orosz idén egy szakaszon sem tudott ötödiknél jobb helyen végezni, addig Roma negyedik részsikerét szerezte a zárónapon, mégis alulmaradt csapattársával szemben.
Minden magyar a célban
Rég volt ilyen sok magyar az autós mezőnyben. Idén három magyar alakulat is indult, és mindegyiket elkerülték a nagyobb gondok. Szalay Balázsék két jó eredménnyel fogták keretbe a versenyt. A nyitószakaszon tizenkilencedikek voltak, a zárónapot pedig a tizenhetedik helyen zárták, amivel egy pozíciót még javítani is tudtak, és huszonnegyedikként végeztek az összetettben. A Sandlander csapat is elégedett lehet: Sebestyénék a hetvenharmadik, Pócsikék a hetvenötödik helyen végeztek.
A kamionoknál a második, harmadik és negyedik pozíció sorsa teljesen nyitott maradt az utolsó napra, hiszen az a szűk kilenc perc, ami a rajtban a második Kargyinov, és a negyedik De Rooy között volt még egy defektre sem elég. Pedig a Kamazoknak kellett az egész dobogó, ahogy a holland ivecósnak is, aki annak valamely fokával vigasztalódott volna korábban elvesztett elsősége miatt.
A Kamazok bírták legjobban Dél-Amerika útjait
A zárónap a hollandoké volt: Versluis MAN-jét az első, De Rooy Ivecóját pedig a második helyre hozta be. Utóbbinak végül nem lett meg a dobogó, és maradt a negyedik hely. A 2010-ben Csagin navigátoraként Dakart-nyert Nyikolajevnek volt mit beosztani szombaton, így nem is siette el az utat Santiagóba: a célba hetedikként ért, és közel negyven perces előnyben győzött csapat- és honfitársa, Mardejev előtt. Az 505-ös számú kamazos Kargyinovval meccselt az ezüstért, amit végül mindössze negyvenhét másodperccel, de sikerült elcsípnie. Noha tagadhatatlanul az Ivecók balszerencséje van a dologban, idei sikerükkel a Csagin és Kabirov utáni kamazos generáció felnőtt a Dakarhoz, és méltó utódai lettek a tatár járműgyár nagyjainak.
Az idei volt Darázsi Zsolt nyolcadik Dakarja. Szalay Balázs segítője most is kiszolgálta csapatát, és a harmincadik helyre hozta be az MAN-t. Bár messze nem ez a legjobb eredménye a versenyről, szervizes kamionként tisztes helytállás volt ez egy ilyen mezőnyben.
Despres ötödször
Talán egyedül a motorosoknál maradt valódi izgalom az utolsó napra. Az persze nem volt kérdés, hogy a KTM-nek meglesz zsinorban a tizenkettedik győzelme a versenyen, az első hely sorsa azonban itt volt a legkevésbé biztos. Az élen álló Despresnek mégis két oka lehetett a nyugalomra: a második Lopez motorblokk-csere miatt tizenöt perc büntetéssel indította a napot, a harmadik Faria pedig vízhordóként nem jelentett rá komoly veszélyt. A kétkerekűeknél azonban elég egy apró botlás, és megvan a baj.
Lopez őrült iramot diktált a 126 kilométeres szakaszon. A második helyre komoly esélye volt, azonban hiába ment végig leggyorsabban, mögötte Faria jött be fél perc hátránnyal. A büntetéssel együtt ez kevés volt az ezüstre, így a Red Bull motorosai mögött csak harmadik lett a chilei. Despres kellően visszafogta magát, és tizenhetedikként haladt át a szakasz célján. Ezzel megszerezte ötödik győzelmét a versenyen, és így már csak egyre van Peterhanseltől. Jövőre várhatóan megpróbálja utolérni honfitársát, de azért a sikerért már – a sérülése miatt most távol maradt – Marc Comával is meg kell majd küzdenie.
A quados mezőny királya: Marcos Patronelli
A quadoknál újfent a dél-afrikai Sarel Van Biljon villantott, de az összetett szempontjából ez már mit sem számított. Marcos Patronelli kimagaslott az idei mezőnyből, és gyönyörű teljesítménnyel szerezte meg második Dakar-sikerét. Mögötte egy másik dél-amerikai, a chilei Ignacio Casale zárt, harmadik pedig Rafal Sonik lett. A Yamahának ezzel meglett az egész dobogó, és a japán márka immár ötödször nyerte meg ebben a kategóriában a rangos versenyt.
A harmincnegyedik Dakar-ralinak vége. A világ minden tájáról érkezett csapatok versenyzői és szerelői hazarepülnek, a járművek felgurulnak az óceánjárókra, a szervezők pedig hamarosan nekilátnak a 2014-es verseny kidolgozásának.
Fotók: dakar.com, dakar.hu