A Raliversenyzők Nemzetközi Szövetsége (IRDA) tegnap ismét publikálta a raliversenyzők rangsorát. A World Rally Ranking azt írja a saját rangsoráról, hogy az FIA nemzetközi versenynaptárában szereplő eseményen elért eredmények alapján "objektív és pártatlan" módon számítják ki az egyes versenyzők pontszámát, melyet aztán alaposan különféle rangsorokba rendeznek. Valaki mesélje már el, hogy hogyan, és legfőképp miért?
Azt írják magukról, hogy a többi sport-rangsorhoz hasonlóan World Rally Ranking alapja is egy számítógépes rendszer, amely ad egy bázispontszámot, majd annak érdekében, hogy tükrözze a verseny jelentőségét, relevanciáját, hosszát és nehézségét mindenféle együtthatókkal ezt korrigálja. Első tényező az eredmény, majd jön a verseny "fontossága", ezért a VB futamokon elért eredmények 15-szeres, a Közel-Keleti Ralibajnokság pedig 9-szeres szorzót kap. Azt mondják, hogy a rendszer fontos jellemzője az átláthatóság, ezért a honlapjukon az IRDA összes ilyen kritériumot tartalmazó előírását elvileg meg lehet találni. Nekem első blikkre sem tűnik annyira objektívnek, mint a sakkozók Élő-pontrendszere.
Természetesen nem csak a pilótákat, hanem a navigátorokat, a versenyautókat, és a gyártókat is rangsorolják. A legjobb pilóta természetesen Loeb, legjobb navigátor pedig Daniel Elena. Ezen a zsinórban megnyert kilenc VB után nem nagyon csodálkozunk. Mögöttük a tavalyi VB-második páros, ez is rendben van. A harmadik helytől kezdve pedig kicsit felborult minden: én nagyon bírom Mikkelsent, de hogy ő lenne a harmadik? Hogy lehet Solowow előrébb, mint Dani Sordo?
A magyar lista is érdekes. Én örülök, hogy a Jalta IRC-n elért dobogós helye, és ciprusi pontszerzés miatt a tavalyi év legnagyobb nemzetközi ralis sikerét elérő Vizin Laci bácsi áll az élen, mellette navigátorként pedig Zsiros Gabi neve szerepel a listán. Annak is örülök, hogy papírja van róla, hogy jobb versenyző Ken Blocknál. De a mögötte jövőknél már nem ennyire világos a helyzet. Konkrétan többször nem találom az összefüggéseket.
Ha pedig az egyes országok rangsorát nézem, csak pislogok. A legjobb lengyel Solowow a lista szerint, de az állandó VB-résztvevő Kosciuszko messze le van maradva. A finn rangsor is vicces: a harmadik Jarkko Nikara megelőzi Jari Ketomaát. Amikor ezt megláttam, végképp elvesztettem a fonalat, hogy milyen eredményre adnak itt pontot.
Vizinék Jaltán (Fotó: http://vizinrally.wordpress.com/)
A statisztika szerint egyébként a legjobb ralis nemzet az olasz, messze lemaradva csehek! a franciák, és a finnek. (Magyararszág 25., megelőzve Katart!) A legjobb márka a Mitsubishi, amelyet a Ford, a Citroen és Skoda követ. A legjobb autó pedig Skoda Fabia 2000, majd az EVO IX, Peugeot S2000. Az első ötben nincs a VB-t Loebbel uraló Citroen DS3 WRC.
Jari Ketomaa (Fotó: http://www.dmacktyres.com)
Miközben mazsoláztam a statisztikákat. azon gondolkodtam, hogy biztosan rohadt sok meló van egy ilyen statisztikában ennek van-e bármi értelme? A válasz egyszerű: semmi! Ezek a pontok komoly hibahatárral tükröznek bármilyen erősorrendet. A versenyzők rajtsorrendjét nem az itt elért pontszáma határozza meg, hanem az FIA és a nemzeti szövetségek által a pályán elért eredmények szerinti adott prioritás, a prioritásos versenyzők mögött ugyancsak az számít, hogy ki mennyire gyors.
Ez az egész csak egy leheletnyit objektívebb, mintha közönség-szavazást tartottunk volna a kérdésről. (Elnézést, Bútor Robi nevű srác nem fért bele a 17 magyar pilóta közé? Ez a táblázat egy vicc -omm-)