A kvalifikációval és egy itthon elképzelhetetlenül nézőbarát gyorsaságival elkezdődött az idei Svéd Rali. Úgy tűnik Loeb ezt is komolyan veszi.
Az FIA hivatalos beharangozó videója
Az egyik kedvenc versenyem a svéd VB futam, pedig még nem jártam ott. Vannak ugyan svéd barátaim akikkel évek óta arra készülünk, hogy együtt nézzük majd "helyi módra" a versenyt (bármit is jelentsen mindez), de idén megint nem jött össze a kirándulás. Ezt legfeljebb azért sajnálhatom, mert jó eséllyel élesben már nem láthatom Loeböt havon menni. Ha valaki tíz évvel ezelőtt arról beszélt, volna, hogy hiányozni fog neki egy nem északi versenyző a svédországi gyorsaságikról, bizton számíthatott arra, hogy mindenki félkegyelműnek nézi. Addig ugyanis egy-egy nem északi versenyző dobogója is címlapot ért bármilyen autós újságban, nemhogy a verseny megnyerése. (Most nem kezdeném elmesélni, hogy az átlag svéd hogyan autózik, robogózik, és biciklizik szöges gumival. Amikor először szereztem téli közlekedésükről tapasztalatokat, egyszerűen nem hittem a szememnek.)
Idén mindenki ott van Karlstadban, aki számít. Loeb "levezető"(?) évében nem hagyta volna ki ezt a futamot sem. Teljes a Citroen (Loeb, Sordo, Hirvonen, al-Kászimi), a Ford (Ostberg, Novikov, Neuville, Wilson, Hanninen) és a VW (Ogier, Latvala), legénysége is. A historic mezőnyben örömautózik majd a Petter Solberg is, akinek a felesége navigál majd. Az éles szeműek biztos kiszúrták, hogy Nászer el-Attija a Ford névadó szponzorának ismert arca nincs a listában. betegsége miatt a helyére a fordos főnök fia, Matt Wilson ugrott be. Persze felrobbant az internet, miért nem hívták Pettert. (Kiswilson egyébként a katari versenyző navigátorával fog indulni.)
Shakedown
Múlt héten rohadt meleg volt egész Skandináviában, 10-12 fok volt, és minden olvadt. Január utolsó napján megjött újra a hideg, és a hét elején újra elindult a havazás. A versenyzők sorra twittelték ki a képeket a hóhelyzetről, ami kezdett megnyugtató lenni. Az egy délelőtt leeső 20-25 centi hó tényleg bizakodásra adhat okot. Igen, kellenek a hófalak, legyen mire rátámasztani az autó seggét.
Csütörtökön végre már éles dolgok is történtek Svédországban. Reggel 17, prioritásos versenyző érkezett a kvailfikációs körre. Ennek eredménye csak közvetetten határozza meg a rajtsorrendet, mert a leggyorsabb választhatja először, hogy hányadiknak szeretne rajtolni. (A leglassabb pedig természetesen utoljára.) A havas pályákon nagy jelentősége van annak, hogy kinek kell takarítani a többiek előtt, mert ő általában lassabb.
A kvalifikációt Ogier nyerte, Ostberg, Hirvonen, a svédek titkos reménysége Pontus Tidemand és Hannien előtt. Így a francia szerencseszámát (17) választotta rajthelyeként.
Az első gyorsasági szakaszra immár hagyományosan a néző-kedvenc lóversenypályán került sor. Az eredményekből messzemenő következtetést levonni nem nagyon érdemes, de Loeb megnyerte,de az első tíz között 2,6 másodperc volt csak a különbség.
Pénteken hét gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, a nap végén ismét a karlstadi aréna közönsége előtt autóznak. Nagy kihívás lesz a gumik beosztása, mert a szervizpark és a gyorsaságik között száz kilométereket kell etapon autózni a versenyzőknek, és csak bízhatnak benne, hogy az összekötő szakaszok is kellően havasak-jegesek lesznek, hogy ne fogyjon el a szög az abroncsból. (Jut eszembe szervizpark: a Hagfors belfőldi repülőtér ilyenkor azért nem fogad és indít járatokat mert ők a szervizpark.)