A mexikói VB futam valahogy annyira magától értetődően szerepel a naptárban, mint a Monte, Argentína, vagy éppen a RAC. Mindenkinek bevillan, hogy 1970-ben Hannu Mikkola megnyerte a "London to Mexico World Cup Rally"-t. Van akinek az is feldereng, hogy a Panamericanán vagy féltucat Bogár is elindult, és érték el a céldobogót még 1954-ben. (Hja kérem, a Volkswagen már akkor elkezdte előkészíteni a terepet.) A gond csak az, hogy ezeknek az ikonikus versenyekhez semmi közük a Rali Világbajnoksághoz. 

A mexikói futam gyökerei 1979-ig nyúlnak vissza, de csak huszonöt évvel később szervezhettek világbajnoki futamot. A 2003-as kandidáló versenyt az argentin Marcos Ligato nyerte egy Mitsulishi Lancer EVO VII-tel, de már 2002-ben valószínűsíthető volt, hogy nem csak egy regionális verseny miatt utazott oda Harri Rovanpera és Risto Pietilainen, akik az 1-es rajtszámmal a gyári Peugeot 206 WRC-jükkel nem csak teszteltek, hanem meg is nyerték a futamot. 

2004 óta viszont visszatérő vendég a VB-s mezőny Guanajuato tartományban. (Sztenderd felesleges információ: a versenyközpontnak otthont adó León a mexikói cipőkészítés központja.) A környék csodás, és az oroszoktól a közelben kapott hatos sem fáj már annyira Irapuato város nevének olvasásakor. Azt hiszem a verseny sikeréért a kiváló pályák, a különösebb balhé, illetve gond nélküli szervezés mellett a helyi közönség fanatizmusa a felelős. Nyolcvanezer szurkoló a rajtdobogónál. Az csak egy kicsit több, mint Szombathely teljes lakossága. Úgy tűnik, hogy a mai autósport fellegvárai a Közép- és Del-Amerikai országok, ahol a hőskorra emlékeztető népszerűség övezi az autó- és motorsportrendezvényeket. Bár a mexikói nézőszámokon a Dakart követően nem is csodálkozhatunk különösebben: ott közel ötmillióan követték a helyszínen a versenyt. A murvás versenyt változékony időjárás, nagy meleg és a kétezer méter feletti magasságok miatt alacsony légnyomás jellemzi. Mindhárom tényező próbára teszi az autót és az embert is.


Mexikóban eddig csak Markko Martin, Petter Solberg és Sebastien Loeb tudott nyerni. Utóbbi hatot zsinórban, anélkül, hogy különösebben megszorongatták volna. 2010-ben ketten is fél percen belül voltak mögötte, de arról a dobogóról csak Ogier utazott idén Guanajutóba. Több korábbi szakaszgyőztes is ott lesz az idei rajtdobogón: Dani Sordo, Jari-Matti Latvala, Mikkor Hirvonen, Sebastien Ogier, Nászer el-Attija, Chris Atkinson, Thierry Neuville. Bár címvédő Loeb nem indul, ebből mégsem következik, hogy mindannyian esélyesek lennének, vagy akár nyílt lenne a verseny. Ne feledjük: 2008-ban Ogier torony magasan nyerte a JWRC-kategóriáját, 2010-ben végig lőtávolban autózott Loeb mögött, és ekkor még fegyelmezetten betartotta a csapatutasítást. 2012-ben a Polo WRC alkatrészeit tesztelő Skoda Fabia S2000-rel úgy lett nyolcadik, hogy több WRC orrát is kifújta. Ogier mellett szól az első két futamon mutatott formája, továbbá az is, hogy senki nem ismeri aktuális autóját úgy, mint ő.

Idén 23 gyorsasági szakaszon, 394,88 versenykilométer vár a mezőnyre. Köztük lesz az 54,85 kilométer hosszú „Guanajuatito“ is. Ez az egy gyorsasági kis túlzással egy murvás magyar ralikettes futam össztávja, de közel fele egy murvás ORB futamnak is. Hihetetlen felkészültséget kíván.

Nem gondolom, hogy Mexikó idén papírforma-verseny lenne: nagy magasságokban, változatos időjárási körülmények között mindig jöhet valami meglepetés. Hiába erős murván és már egy éve citroenezik, Hirvonennek ideje lenne megmutatnia magát. Latvalát is komoly elvárásokkal szerződtették. 

Lássuk, hogy állnak a csapatok a felkészüléssel! A Citroen enyhén szólva sem annyira erőlteti a ralis sajtókapcsolatait, mint korábban. Az idei Montéig minden úgy ment, mint eddig. Remek sajtóanyagok, még jobb fotók, verseny előtt, alatt és után. Idén Loeb hetedik Monte Carlo Rali győzelme az utolsó autósportos híre a gyári sajtóoldalon francai csapatnak. Nem kongatnám a vészharangot, de attól tartok, hogy már nem prioritás a rali. (Bízzunk benne, hogy a konszern másik márkája, a Peugeotnál viszont az lesz: a 208-ból elvileg több kategóriában bevethető autókat láthatunk a közeljövőben.)

Mexikó a Volkswagennek nyilván fontos. Nem túlzok, ha azt mondom: a VW és a mexikói motorizáció története összefonódott. 1964-tól 2003-ig gyártották a Bogarat, sokáig a mexikóvárosi taxik meghatározó típusaként színesítette az utcaképet. A VW mexikói oldalán a nyitókép egy Polo WRC, vagyis láthatóan ki is akarják használni a VB-szereplésben rejlő marketinglehetőséget. Nem valószínű, hogy lejjebb adnák, mint a dobogó. Azt a nyilatkozatot, hogy a svédországi győzelem után már nincs nyomás rajtuk, én egy ki nem mondott, de egyértelmű győzelmi elvárásként tudom csak értékelni. A wolfsburgi gyár esélyei ellen szól, hogy élesben még nem mentek murván a Polóval, és az ezerhatos turbómotor sem egészen úgy fog viselkedni, ahogyan tavaly a kétliteres szívómotor dolgozott. A tavalyi modellel a szezon előtt már tesztelt itt a csapat, és azt ígérik - próbapados-klímakamrás tesztekkel is - felkészültek a kihívásokra.

Kisebb légnyomás - kevesebb oxigén - kisebb légellenállás. A VW-Motorsport mérnökei szerint a verseny kulcsa a jól hangolt turbófeltöltő. Meg kell előzni, hogy a turbó ne gyorsuljon fel túlságosan, mert akkor könnyen túlmelegedhet, ami a kieséshez vezethet. 

Jari-Matti Latvala elmondta, hogy „A mexikói futamra való eredményes felkészülés egyik titka, hogy hogyan tudsz alkalmazkodni az időeltolódáshoz. Ha gyorsan akklimatizálódsz, akkor az érzékeid élesek lesznek a már rajtnál." Ennek érdekében az elmúlt két hetet ő már Californiában töltötte. Hozzátette még, hogy sok adtuk van már a svéd futam után, hisz a tapadás nem nagyon különbözik majd murván. Így a koncentrációnkat kell majd csak tesztelniük, mert például a rali leghosszabb szakasza, a Guanajuatito elképesztően nehéz is. Kedvelem a vonalvezetését, mert nemcsak szűk, technikás részeket igen gyors egyenesek váltják. Mindenből van benne egy kicsi – de a Mexiko Rali már csak ilyen.”


A világbajnokságot vezető Sébastien Ogier persze leginkább a svédországi győzelme miatt örül. "Ez az eredmény igencsak meggyőző mind a csapat, mind pedig a mi teljesítményünket illetően. Viszont ez már a múlt, Mexikóban meglátjuk, hogy teljesít murván a POLO WRC." - mondta. Természetesen Ő is imádja a Mexiko Rali hangulatát. "Fantasztikus élmény a szűk részeken száguldani, keresztül az alagutakon, miközben az út mellett a frenetikus hangulatú szurkolók ezrei biztatnak. Nekem személyesen is különleges érzés rajthoz állni Mexikóban. 2008-ban ez a verseny volt az első világbajnoki futamom, és itt nyertem először a JWRC kategóriában. Most pedig visszatérve egy vadonatúj autóval, a POLO WRC-vel indulhatok." - áradozott a francia versenyző. 

A Qatar M-Sport négy autóval lesz ott Mexikóban. 


Egyetlen kép a csapat Facebook-oldalán. Talán ott is elférne még egy sajtós...

Mads Ostberg szerint „Loeb távolmaradása miatt nagyon jó pozícióban vágunk neki a futamnak. A legfontosabb, hogy közel maradjunk Ogier-hez. Nagyon erős volt az eddigi két versenyen, így valószínű, hogy itt is jó formát mutat majd. Felkészült vagyok és nagy küzdelemre számítok. A rajtsorrend kulcsfontosságú, úgyhogy igyekszünk már az elejétől komoly tempóban haladni. A cél a dobogó!”

„Remek teszten vagyunk túl és jó beállításokat találtunk. A mexikói viszonyok nagyon trükkösek tudnak lenni, így rengeteg dologgal kell egyszerre számolni. Néhány szakasz rendkívül hosszú és szűk, ezért szokatlanul nagy koncentrációt is igényel. A legfontosabb, hogy az autó ne veszítsen sokat a lendületéből, így minden féktávra különösen figyelnünk kell majd.
Ahogy mindig, most is a legjobb helyezésért fogunk harcolni és úgy érzem jó esélyekkel vágunk neki. Egyúttal szeretnék gratulálni navigátorom, Ilka Minor 100. vb futamához! Az Ő tapasztalata nagy segítség lesz, hogy jó eredménnyel zárjuk a hétvégét.” - mondta Jevgenyij Novikov 

Nászer el-Attiját sem hátráltatja már betegség, mint Svédországban. "Nagyon jó teszten vagyunk túl, szóval remek versenyre számítunk. Hatodszorra állok rajthoz itt, így a csapat többi tagjával sok tapasztalatot tudtam megosztani. Ő mind kiváló pilóták és elég fiatalok is, így nagy jövő áll még előttük. 
Kedvelem a mexikói pályákat, sőt, néhány közülük kifejezetten a kedvenceim közé is tartozik. Remélem, hogy idén is dobogós helyre érhetünk majd.” - bizakodott a katari versenyző.

Ostberg képe a tesztről

Thierry Neuville - különösen korábbi IRC-s megmozdulásai fényében - meglepően érett és taktikus gondolkodásáról tett tanúbizonyságot, amikor úgy nyilatkozott, hogy "Akárcsak Svédországban, itt is okos hozzáállással kell majd versenyeznünk. Tavaly bebizonyítottuk, hogy megvan a tempónk, viszont idén igyekeznünk kell ezt hiba nélkül végigvinni.
Talán nem ez a legnehezebb futam a világbajnokságban, de mindenképpen az egyik legszebb. a legnagyobb kihívást a hosszú Guanajuatito szakasz jelenti majd. Ez egy elképesztő pálya, keményen megdolgoztat majd." Amellett, hogy ő is kiemelte a rajtsorrend fontosságát, elmondta, hogy "Az elsődleges célunk egy hibamentes első nap. Ha megtaláljuk az összhangot az autóval (ez lesz az első murvás futamunk a Fiestával) akkor akár jó eredménnyel is zárhatjuk a hétvégét.”


Az egyetlen hivatalos fotó a Citroennél

Az elárvult citroenes alakulat három gyári és egy privát versenyzővel áll rajthoz. Az eddig kicsit csalódást keltő Hirvonen bizakodó, úgy gondolja, számára itt kezdődik a szezon. Loeb nélkül, tavalyi formáját hozva, és hasznosítva a Svédország utáni teszteket képesnek érzi magát arra, hogy kiváló eredménnyel rukkoljon elő. Nem kétséges, a Citroen tőle várja a győzelmet. "Tele vagyok pozitív energiával, és alig várom, hogy megmutathassam mindenkinek, hogy képes vagyok nyerni!"  - mondta az első számúvá vált pilóta,


Sordónak - a katalán és az argentin futam mellett - ez a harmadik "hazai" versenye. Szereti a versenyt, de nem ő sem szeretne takarítani a mezőny előtt.  A csapathoz csatlakozott Chris Atkinson is, aki pár napja Portugáliában tesztelhetett. Lelkes és izgatott az ausztrál srác, ütőképes autóban ül, és nyilván szeretne pontot szerezni.


A tavalyi PWRC-bajnok, Benito Guerra egy privát DS3 WRC-vel rajthoz hazája versenyén. Ugyan ez lesz az első WRC-s futama, korábbi eredményei alapján mindenképp érdemes lesz rá odafigyelni.

 

Címkék: teszt video ford citroen fiesta wrc murva latvala hirvonen dani sordo seb loeb mads østberg ds3 wrc seb ogier rally mexico polo r wrc nasser al attiyah nászer el attija

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr675114221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Szólj hozzá! hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása