Kell az olcsó versenyzési lehetőség, de a felelőtlen, trükköző rendezők könnyen tönkrevághatják az egész hazai amatőr autósportot.

A Totalcaron megjelent cikkünk kommentposztja.

Címkék: vélemény biztonság totalcar

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr205303921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.22. 06:57:38

Megint lesz min csámcsogni a médiának - csak nem biztos, hogy ott ki lesz emelve, hogy illegális verseny volt... gratulálok a szervezőknek...
És tényleg, ez mennyire óvodás hozzáállás, hogy ha nem tetszik valami, akkor kikerüljük... Aztán most lehet gondolkodni, hogy sokba került volna-e a hivatalossá tétel.

Az áldozatnak pedig RIP :(

vasgyuszi 2013.05.22. 07:01:18

Az egész sztori olyan magyarosch... Mindenhol csak a himi-humi, ügyeskedés, nehogy véletlenül bármit is nyíltan, egyenesen intézzenek. Ilyen hozzáállással sehova nem jut az ország, amint az látható is. Egy élhetetlen szar.

Liquid_Night 2013.05.22. 07:06:10

A csóróság nem csak a pénztelenség, hanem a hozzáállás is. Csodálkozunk?

A média meg majd jól megmondja, hogy lámlám, a versenyzés úri huncutság, nem való az átlagparasztnak. Az inkább nézzen több TV-t, a kezében egy bizonyos B betűs sz@r sörrel.

Szumi 2013.05.22. 07:11:29

Szomorú hír... Egyike vagyok azon nem keveseknek, akik életét meghatározta a versenyzés - az évtizedek során annyi licencem volt, mint eccerű Rozinak vevőkártyája. A spórolás tetten érhető a regisztrált versenyeken is - csak ott a versenyzők azért pengetnek: megszokott dolog, hogy 3 napos hétvégi rendezvényen már péntektől fizetni kell pályahasználatot - de sem mentőautó, sem posztos pályabírók ( zászlósok) nincsenek. Az FIA -és ASN-ként az MNASZ tiltott versenyként aposztrofálja a nem regisztrált rendezvényeket - de ez csak a licences versenyzők számára jelent elrettentő erőt - már ha igen. Ha XY rendez egy ilyen eseményt - hívja azt bárminek - akkor a büntetőjogi felelősség rá - illetve hasonló tragédia esetén az abban résztvevőkre hárul. Nem a szervező az egyedüli felelős: kvázi a KRESZ szabályok lesznek érvényesek - akkor is, ha magánterületen történt az esemény. Felelős a szervező, a rendező, felelős például az, aki elgázolt valakit és felelős az, aki miatt adott esetben a tragédia történt. ( ha mondjuk hátulról megtolja egy másik autó a kanyarbejáratnál, ami miatt ő kisodródik a pályavonalról és elgázol egy nézőt, akkor simán vizsgálható: a résztvevő járművek műszaki állapota, a közlekedés szabályainak betartása - sebesség, követési távolság tekintetében - a szervező/rendező felelőssége a nyomvonal kijelölésében és a veszélyes zónák lezárásában.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.05.22. 08:06:51

Valamit nem értek, kérlek magyarázzátok el nekem! Van a "Papír kell, de nem elég" című boxban egy magyarázó rajz arról, hogy hová veszélyes állni. Az alsó sorban a balról második rajzon nem értem, hogy a megjelölt terület mitől veszélyesebb, mint a kereszteződés ellenkező oldala. (Nem trollkodom, egyszerűen nem értem és szeretném, ha valaki aki ért hozzá, elmagyarázná. Előre is köszi!)

protézisesh 2013.05.22. 08:11:49

@Sam. Joe: az út, amit keresztezel, lehet bogárhátas, elemelkedik rajta az autó és rossz esetben pont a pirossal jelzett területekre érkezik. Vagy elnézi a sofőr és be akar kanyarodni jobbra/balra...

Cobra. 2013.05.22. 08:16:42

Gondolom hogy ha elnézi az útvonalat a versenyző, vagy szintbeli különbség van a kereszteződésben (ez ugye itthon messze nem lehetetlen), akkor arra fog repülni az autó.

Egyébként jó lett volna ha kiderül a cikkből hogy is történt pontosan a baleset.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 08:46:24

@Cobra.: Azon kívül, amit a szervezők közöltek (a pályabíró háttal az érkező autónak állt a pályán) nagyon keveset tudunk biztosan. Pletykákra, miszerint pl. egy 15 éves gyerek vezette a BMW-t, ami elütötte a pályabírót inkább nem adnék. Ha véget ért a vizsgálat, vissza szeretnénk térni az ügyre.

Öngerjesztő Erg 2013.05.22. 08:51:19

Először is részvét az elhunyt családjának.

Másodszor nagyon nem OK engedély nélkül versenyt tartani.

Harmadszor viszont a szabályozás (bár a jó szándékot nem vonom kétségbe) is több sebből vérzik:

(...) A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti.

Azaz a jogszabály egy civil szervezetnek ad hatósági jogkört, ami helyből nem szerencsés, aztán az utolsó mellékmondattal egy olyan gumiszabályt ad a kezébe, aminek az alkalmazásával bárkinek megtilthatja a versenyszervezést, aki keresztezi az érdekeit.

A következő szakaszban ott van az is, hogy tiltás esetén mi az eljárás. De ha a rendező nem jelenti be az eseményt, akkor sto gyelaty? Egyáltalán mi a "verseny" definíciója? Nyilván nem az (nem annak kéne lennie), hogy úgy hívják.

Charlie Brown 2013.05.22. 09:02:18

Nem látom az összefüggést a pecsétes papírok hiánya és a haláleset között. A cikk is kiemeli, hogy az elhunyt tapasztalt biztonsági ember volt, aki saját figyelmetlenségének áldozata lett, nem pedig a hiányos biztonsági intézkedéseké, ehhez képest a cikk végig az engedély hiányán rugózik.

h_geri 2013.05.22. 09:06:00

@Öngerjesztő Erg: És él is ezzel a gumiszabállyal a szövetség. Élből meghatározta, hogy régiónként hány amatőr versenyt enged rendezni. És ezek a számok a töredékei a tavaly megrendezett versenyek számának.
Persze volt jó egy (vagy több) sorozat, amit évek óta be kellett volna tiltani, de ha jól tudom az FRT sorozat nem tartozott a renitensek közé.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2013.05.22. 09:18:54

szép gondolatmenet, hogy a regisztráció kell és szervezetebbé teszi a magyar autósportot csak épp NEM IGAZ!!!
isten nyugosztalja az elhunytat, de ő véletlenül nem épp egy tapasztalt MNASZ versenybíró volt??? dehogynem, alappillére az amatőr versenyeknek, vagy hívjuk bárminek is. jómagam is láttam őt, pedig ritkán jutottam ki FRT-re. segített, dolgozott és mégis baleset érte, nem önhibáján kívül.
ahogy pár éve az a tököli fotós sem állt jó helyen, úgy most Zoli bácsi is elfelejtette, az az autó bizony jön. legyen vevőtalálkozó, legyen verseny, az a kocsi BÁRMILYEN OKból, de jöhet úgy és olyan helyen, amire nem gondolsz. vagy ha a vezető bénázik akkor nem kell félreugrani mert ő a hibás? DEHOGYNEM!!!

évek óta volt egy kis szembenállás az MNASZ és a privát szerveződések között, amiben én is érintett voltam a drift által. sok alkalommal kaptunk figyelmeztetést, sőt néha fenyegetést "felsőbb szintekről", hogy a drift sportbíróiként végezzünk el nem olcsó mnasz tanfolyamot és hajtsuk "rabigába" a fejünket, mert csak akkor lesz a tudásunk megfelelő a versenyek rendezésére. mondták ezt nekünk olyan emberek, akik hagytak fotósokat gumilassító mögé állni, pályabírókat háttal a pályának vagy ezeket kombinálva beszélgető, üldögélő dolgozókat, embereket a pálya szélén lézengeni!
ez mind a rendező, mind a szervező felelőssége.

amikor jött a hír telefonon, a részletek ismerete nélkül is arra tippeltünk egy barátommal, hogy biztosan tipikus pályabírói hanyagságról lesz szó, frt-n jellemzően ültek a pályamunkások.

és a másik oldal. egy gyereknek, fiatal srácnak megnyomorították a lelkét. mert legyen az fékhiba, defekt, vagy vezetői hiba, azok az emberek akik a pályán, mellette vannak, ezt mind TUDTÁK!!! az autó nem csak egy íven egy sebességgel jöhet, hanem bármilyen okból keresztbe-kasul, lesodródva, borulva, blokkoló kerekekkel, irányító vagy utazó sofőrrel, de VESZÉLYESEN. a kocsi nem tud elugrani a bíró elől, a pályamunkás felelőssége erre figyelni és végtelenül szomorú, hogy egy ilyen tapasztalt ember ennyire szerencsétlen helyzetbe kerüljön, hogy ezt ne tudja megtenni :(

én is láttam több rendezvényen ezt a problémát, csoda hogy nem történt eddig baj. de hogy ennek mi köze az mnasz regisztrációhoz? semmi :S

isten nyugosztalja a holtat és erőt, kitartást kívánok a versenyzőnek, aki mások helyett cipeli majd ezt a terhet élete végéig.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 09:19:31

@h_geri: a jegyzőkönyv kedvéért:
1. az FRT _nem_ kért hozzájárulást (tavaly pedig ők voltak a gyorsasági másodosztály, ahhoz meg nem is kellett)
2. mutass olyan esetet, amikor nem volt alapos indoka a biztonsági szabályokra hivatkozó tiltásnak.

xunilo 2013.05.22. 09:25:26

Be kéne tiltani az egészet, a hivatalosat is, a privátot is, felesleges janizás. Szennyezi a környezetet, embereket nyomorít/öl meg. Ellenőrizni meg nem lenne nehéz: ahol hallatszik a zaj, száll a por, ott vannak. Csak egyszer-kétszer kéne begyűjteni az _összes_ autót meg "versenyzőt" egy ilyenről, többet nem lenne mersz.
Ha pl ezt tavaly megtették volna, még élne egy ember. A családja biztos jobban örülne.
Ja, és mindegy kinek a hibája. Ha nincs ilyen faxság, akkor biztos nem is hal meg senki benne.

zoutlodi 2013.05.22. 09:38:30

Utcai autóval versenyezni már nem lehet -tudomásom szerint- MNASZ versenyen. Kell bukócső meg miegymás, amivel meg utcán nem mehetsz. Az ilyen hobbistáknak mint én is eddig maradt az frt.hu mint utolsó mentsvár.

Gondolom az MNASZ most jól megfojtja az frt-t, ami neki konkurencia volt. Ennek segít az ilyen elfogult cikk is.

MI MARAD AKKOR?
Hát majd azt utcán, meg a körforgalmakban fogják az emberek levezetni a gőzt. AZ JOBB?
ehhh.

h_geri 2013.05.22. 09:48:05

@B. Capelluti:
A második mondatomat félre értetted. Az FRT-re vonatkozó rész zárójeles kiegészítésként szerettem volna ... közölni :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.22. 09:50:05

Nos, hát ugye a pályabíró azért halt meg mert nem figyelt és elütötte egy autó, nem azért mert a (nem-)verseny illegális volt.

Azt is mindig érdemes hozzátenni, hogy a raliban azért fokozottabban benne van mindig ez a kockázat, mint a zárt pályás versenyeken.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 09:57:53

@Gábor (Gee Halen): A kiskunlacházai reptér inkább zárt pályás verseny, mint rali. Ld. a pályarajzot a galériában.

öt görög 2013.05.22. 10:18:13

nincs fontosabb dolog a papírnál, de erre is csak akkor jön rá az ember, mikor nincs - és éppen végzett a slozin

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 10:18:40

@zoutlodi: nem így van! A szlalomversenyeken nem csak csövezett autóval lehet indulni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.22. 10:26:05

@Charlie Brown: A papírok megléte csak akkor lehetséges, ha rendben vannak a biztonsági rendszabályok. Persze, akkor is lehet baleset, de kisebb eséllyel.
Meg mondjuk van a helyszínen mentő (lehet most is volt, de egy illegál versenyen nem feltétlen van).

egyszeri csapatós 2013.05.22. 10:27:11

Eddig talán a személyes ismertség okán is de elmondhattam hogy csíplek, ugyanakkor a mostani írásod iszonyatosan "bértollnoknak" tűnik! Félinformációk alapján vonsz le téves logikai következtetéseket, s teszed mindezt egy korántsem szakmai fórumon olyan embereket is befolyásolva akik még csak nem is ugatják a témát (remek példa xunilo elvtárs)

Először is az FRT hosszú évek óta rendez balesetmentesen rendezvényeket, közel 300 (!) eseményen vannak túl és ebből összesen volt 2 könnyebb és ez az egy fatális baleset. Félreértés ne essék, ez az egy is sokkal több mint ami megengedhető lenne, de azt hiszem az 1%-os baleseti rátát mindegyik regisztrált és MNASZ által tolt rendezvény látatlanban elfogadná!

Mindketten tudjuk, hogy az MNASZ regisztráció tényleges szakmai segítséget nem jelent, csupán a pénzlehúzásról szól! Nem azt mondják, hogy tessék így kellene csinálni, ezt és ezt javítsd ki a biztonsági tervben, hanem adj be valamit és kész! Ha van benne hiba, még véletlenül se segítenek érdemben (!) kijavítani. Tudom miről beszélek, évekkel ezelőtt rendeztem egy szlalomsorozatot és az MNASZ-el egyetlen közös versenyt csináltam (akkoriban még messze nem volt kötelező) de elég volt! Teljesen a jó szándék vezérelt, de a bejáratott versenyemet csak lejáratták, csalódott lett mindenki a versenyzőkön át a nézőkig.

Amit idén művel az MNASZ -azon belül is Pénzes Úr- csak arról szól, hogy központosítsák a hatalmat és ezáltal a bevételeket, csírájában elfojtsanak minden olyan kezdeményezést ami után nem náluk csörög a kassza! Tudomásom szerint Friciék szerették volna regisztráltatni a rendezvényt, de finoman közöltek velük olyan számokat és feltételeket amiket nem lehetett teljesíteni.

Ha pusztán csak a biztonsági és egyéb adminisztratív követelményeknek a megfelelés a cél és a törvény értelmében a Szövetség nem tagadhatná meg az engedélyek kiadását akkor az SRT-t miért nyírták ki az idén? Gyufa miért nem kaphatott lehetőséget? Kevés volt az év versenye MNASZ (!) különdíj????

Milyen lehetőségei vannak a versenyzőknek? Azoknak aki nem tudnak, vagy nem akarnak 1 napnál többet autózni jó hangulatban és lezárt pályán? Akik nem tudnak százezreket költeni az autóra, csak gurulni szeretnének egyet?

Teljesen világos a Pénzes iránya: Minden amatőrt és Sprintest kényszerítsünk RTE-be, az RTE-t vonjuk bele a MNASZ rendezvényekbe, de mindvégig éreztessük velük hogy csak másodhegedűsök (pár gyorsasági eredménye mást mond ugyan, de ebbe itt most ne menjünk bele) és csípjünk le 1-2 gyorsaságit (lásd Miskolc). Aztán csak elunják és átpártolnak a Rally2-be, innentől meg hátradőlhetünk, jön a lóvé... Mindezt fűszerezzük azzal, hogy sehol sem engedélyezünk amatőr versenyeket, legyen csak szépen kiéhezve a nép (mind versenyző, mind pedig néző) a mi csodás rendezvényeinkre

Picit vissza Lacházára:

Versenyzőként ott voltam a rendezvényen, sőt belső kamerás felvételem is van a pálya nyomvonaláról és a sportbírók elhelyezkedéséről. Igaz ugyan hogy csak a pályabejárásról, de az eddigi tapasztalataim alapján a felállítási pontokon menet közben nem változtatnak.

Egyértelműen látható, hogy a biztonsági szempontokat maximálisan figyelembe vették a nyomvonal és nézői pontok, valamint a sportbírók helyének megadásánál. Meggyőződésem, hogy ha lett volna MNASZ által jóváhagyott terv, akkor azon is ugyanígy lettek volna elhelyezve a pontok, ergo a baleset ugyanúgy bekövetkezett volna, hiszen sajnálatos módon úgy tűnik, hogy a balesetben érintett spori hibázott, bár ezzel tényleg várjuk meg a vizsgálat végét.

Azzal kapcsolatban, hogy az esemény megnevezését egészséges könnyedséggel kezelve a definíciós hiányosságokat -hazánkban egyáltalán nem szokatlan módon- kreatívan oldották meg kár sopánkodni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.22. 10:27:41

@xunilo: Ennyi erővel be kell tiltanii mindent, amit emberek csinálnak. Az autós közlekedést főleg, mert szennyezi a környezetet, és embereket öl meg.
Meg a műűanyag kajákat is, ugyanezért.

Peetee 2013.05.22. 10:39:53

Egerben és Miskolcon belépő volt a gyorsaságikra, amely biztosítást is tartalmazott. Volt tízezer lóerő, WRC, S2000-es autók, Subaru-k, Micsubucsik', FWD, RWD, minden. Ezer ötszáz forintért. 3 napig, reggel délben meg este is.
Az a verseny azért nem tetszett, az azért volt szar, meg fos, meg nemmegyünkoda' és "fújköcsögszervező".

Ez a kiskunlacházi parádé illegális volt, lóf@asz biztosítás, gyenge pályafelügyelet...stb.
Ez is szar, ez se jó, ez is fúj-jajjj-pfff.

Lehet itt egyáltalán jót tenni? Lesz valami még ebben az évtizedben ami tetszik???????

Nem, nem a cikk írójának szól, hanem a sügér kommentelőknek!!!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.22. 10:45:29

@B. Capelluti: Igen, az egy dolog, hogy kört zárt be a szakasz, de egy "rendes" zárt pályának van rendes bukótere, biztonsági zónája, stb. A pályabírók is szalagkorlát mögött ácsorognak, ilyen ott nem történhet meg - ebben a formában legalábbis nem.

Ez lebonyolításában és minden másban rali volt, sajnos előfordulnak ott az ilyesmik a legnagyobb odafigyelés és előkészületek mellett is.

Ettől persze még genyóság volt a jogszabályok kikerülése, de változatlanul nem azért halt meg az ember - jelen esetben legalábbis -, mert x papír nem volt meg.

Ezt most így felesleges hangulatkeltésnek érzem kicsit.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 10:53:40

@egyszeri csapatós: Kevesebb a nézetkülönbség közöttünk, mint elsőre látszik. Ha az MNASZ csak beszedi a pénzt, és nem tesz hozzá semmit, akkor nekik is van egy rossz hírem: ha ez a baleset rendelkezett volna a szükséges hozzájárulással, akkor az azt kiadó személyeknek is felelniük kellene egy büntetőeljárásban feltett kérdésekre. Sőt, ha minden úgy volt, ahogy a jóváhagyott tervben, akkor nekik kellene felelniük. (Sőt akkor is, ha ez tavaly, a Gyorsasági Másodosztály versenyén történik.)

Én megkérdeztem, és azt a választ kaptam, hogy nem kérték a szövetség hozzájárulását. Nem tudom, Te milyen számokról hallottál, ez a sorozat nem rali típusú verseny, ezért nem a legdrágább 75 ezer forintos kategóriába tartozott volna a regisztráció. Szándékosan nem kevertem a sztoriba a tavalyi gyorsasági szakágas együttműködést, amiért - az MNASZ-től kapott tájékoztatás szerint nem kellett fizetni.

Megígérem Neked, hogy a nem biztonsági okok miatt megtagadott hozzájárulások esetét viszont szívesen körbejárom egy hasonló anyag keretében.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 10:56:23

@Gábor (Gee Halen): lebonyolításában, formájában ez "síkpályás hegyiverseny" volt. (Nem röhögni, éppen Lacházán volt ilyen az AGYB keretében.)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.22. 11:00:28

@B. Capelluti: Ja, azt hiszem az Opel Astra kupában is volt annakidején egy ilyesmi: mentek a gumiakadályok között egyenként, és ez volt a hegyiverseny :D

Másrészről lehetne ez beton/aszfalt ralisprint is.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 11:03:30

@egyszeri csapatós: Bocs, egy fontos megjegyzés lemaradt: ez az írás nem az FRT-versenyén történt balesetről szólt. Csak az apropóját adta az írásnak. Versenybiztonságról írtam, olyan kérdésekről, amikről a blogban rendszeresen. Ha három mondatban kellene összefoglalni, akkor:
1. Nem az elnevezéstől függ, hogy verseny-e
2. Az MNASZ papír nem véd meg senkit egy balesettől, de a rendezőt és a versenyzőt sok kellemetlenségtől óvhatja meg
3. Nincs 100%-os biztonság

Egy szó nem volt arról, hogy ki a hibás. Világosan látni kell viszont, hogy a halálos baleset az illegális raliversenyen típusú hírek sajnos elképesztő mértékű erkölcsi, ugyanakkor jelentős forintosítható kárt okoznak a szeretett sportunknak.

(A nem biztonsági okból megtagadott hozzájárulások kérdésében pedig kérlek, keress meg privátban!)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 11:05:36

@Gábor (Gee Halen): öööö... navigátor nélkül? Ha rövidebb lenne, simán szlalom.

egyszeri csapatós 2013.05.22. 11:08:19

@B. Capelluti:
Nagyon köszönöm, ez korrekt válasz volt!

Azon mondjuk picit továbbra is csodálkozom, hogy miért most, az esemény után 10 nappal jelenik meg erről cikk?! Ne érts félre, én annak szurkoltam, hogy ne legyen belőle semmilyen médiavisszhang, mert a bulvár csak fölösleges indulatokat szít. Évek óta nem néztem Retekklubbot és Mosóporost de azon a szombat este a spanommal felváltva lestük a csatornákat. Aznap volt éppen elég csámcsognivaló az országban egyébként is, így csak egy szűkszavú MTI hír jött le. Persze másnap a TV2 észbe kapott és csináltak egy "remek" riportot.

Nem hiszem hogy az esetet agyon kellene hallgatni, de nem biztos hogy efféle módon tudunk segíteni az ügyben. Én továbbra is hiszek az FRT-ben (pedig csak 3 versenyen indultam) mert jó és biztonságos kezdeményezésnek tartom. Az efféle jó értelembe vett "őrülteket" kellene támogatni, hogy még biztonságosabb sporteseményeket rendezhessenek (bár továbbra is tartom, hogy most nem ezzel volt az alapvető baj).

Ha már ennyire belemerültünk a témában megkerested Fricit? Nem akart nyilatkozni? Kíváncsi lennék az ő véleményére is, nyilván tisztábban lát pár nappal a tragédia után...

Az ígérvényed utolsó része is nagyon érdekes! Ha már ennyire benne vagyunk az oknyomozásban, az SRT-ügyet is cincálhatnád egy kicsit.. :)

egyszeri csapatós 2013.05.22. 11:10:47

@egyszeri csapatós:
Bocs, kicsit lemaradtam a gépelésben.. :)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 11:16:33

@egyszeri csapatós: a cikk megjelenésének időpontja nem az én döntésem. (Egyébként tele volt vele a sajtó szombaton és hétfőn is.)
Az FRT-t én is jó kezdeményezésnek tartom, ezért is örültem, amikor tavaly AGYB másodosztály volt a sorozat.
Ha megnézed, a cikk nem a balesetről szólt - arról nem írtam volna -, hanem egy jelenségről. Sokat gondolkodtam rajta, hogy mi lenne a jobb, és úgy ítéltem meg, hogy ha Friciéket megszólaltatom, okkor az egész sztorit még jobban rájuk húzom/tolom. Pedig ez egy rendszerszintű problémafelvetés, nem ítélet, de még csak nem is vádirat.

Sportbíró 2013.05.22. 11:17:22

@Leslie_: Nem gondolom, hogy a sportbírói képzés elvégzésével rabigába hajtottam volna a fejem...

Cooper911 2013.05.22. 11:19:25

Szervezzék ide az Uniroyal Funcup-ot a hungaroringre, aztán lehet olcsón versenyezni a népnek. Biztonságos autókkal, bizntonságos pályán, profi szervezésben. Ezt kéne nyomni nem reptereken bohóckodni.

egyszeri csapatós 2013.05.22. 11:23:20

@B. Capelluti:
Értem a szándékot, de nekem úgy tűnik hogy a cikk mégiscsak az FRT-ről, mint az eddigi nagy túlélőről szól.

Nagyon helyesen kényes kérdéseket feszegetsz, de félek hogy más fórumon Pelikán elvtárs bírósági tapasztalatát élhetjük majd újra... :(

KeMa 2013.05.22. 11:36:36

@xunilo: Valóban jó lenne, ha ezek az emberek a közúton élnék ki a száguldozási mániájukat?

vancello · http://vancello.hu 2013.05.22. 11:55:10

Részvétem a balesetben elhunyt családjának!

Reméltem, hogy az igazság is helyet kap ebben az erősen elfogult írásban, meg is találtam: "csak a lehúzásról, meg a kitolásról szól az egész engedélyeztetősdi."
Mindenki tudja, hogy jól megrendezett, színvonalas versenyek sem kaptak engedélyt. Nem értem, miért állítod az ellenkezőjét, de azt hiszem, ez jó neked valamiért. Utálom, amikor az arcomba hazudnak.

jk88 2013.05.22. 12:33:04

@KeMa: Aki utcai autóban akar száguldozni, az menjen nyílt napra a Hungaroringre.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 12:47:46

@vancello: "Mindenki tudja, hogy jól megrendezett, színvonalas versenyek sem kaptak engedélyt." Mondd a példákat, kérlek. (Hányszor, de hányszor rárepültem ilyen sztorira, de eddig mindig kiderült, hogy a) bocs, nem is kértünk, mert minek, úgyis magánterületen lesz, b) szerdán kértük a szombati versenyre, c) kértük, meg be is fizettük, de egy hülye melléklet lemaradt, d) a rohadt MNASZ nem adott hozzájárulást, mert múltkor volt egy nagyon durva hiba.)
@egyszeri csapatós:-nak is megígértem, megígérem nyilvánosan Neked is: elő a farbával, hadd nézzük meg ezeket az eseteket. Megannyi szervező ígért nekem információt ezekről az ügyekről, de sajnos eddig nem kaptunk semmit.

vancello · http://vancello.hu 2013.05.22. 13:09:35

@B. Capelluti: Könnyű nagy szájjal fröcsögnöd bátor kiállásról, hiszen nem vagy rendező.
Te is jól tudod, hogy nem mernek ez ellen megszólalni, mert akkor se jövőre, se az ostoba lehúzós törvény megszüntetéséig (már ha valaha lesz ilyen) nem rendezhetnek még egy árva futóversenyt sem. Ezt nevezik megfélemlítésnek.
Én nem rendezek semmit, nem versenyzek sehol, sőt még akkreditációt se kértem, szigorúan politikamentes életet élek, nincs veszíteni valóm, kiállhatok az igazság mellett. És te?

DenesWebb · http://www.igorracing.eu/ 2013.05.22. 13:51:35

Az FRT a legprofibb és a legélvezetesebb amatőr autóverseny, amin eddig indultam.
Sajnos nem látok sehol más olyan versenyt, amin nevezhetek és szívesen indulnék is. :(
Szeretném, ha életben maradna ez a klassz sorozat.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 13:55:10

@vancello: gyere mesélj, mondd el mi fáj. Add elő a konkrétumokat, ha a rendezők megfélemlítés miatt nem mernek beszélni.
Én attól tartok, hogy a baleset után könnyen szigorúbb szabályokat kapunk a nyakunkba.

Soha nem tettem még ilyent, de engedd meg:
Nem gondolom, hogy okot adtam arra, hogy ilyen stílusban (pl. "fröcsögnöd") kommentelj, vagy elfogulatlanságomat megkérdőjelezd.

agobela 2013.05.22. 14:06:03

Érdekes olvasni a hozzászólásokat. Mire jó egy ilyen kommentelési lehetőség? Leírhatja a gondolatait bárki aki akarja; kiengedheti a gőzt; ha gondolja akár névtelenül szidhat bárkit... Vitázhat ! ? Vita - sajnos nem nagyon alakul ki ilyen helyen, inkább kikürtöli amit akar, de a másik álláspontját, érveit nem akarja meghallgatni. Sokszor a sértődöttség beszél: itt is van 2-3 hozzászóló, akik vélt, vagy valós sérelmeket szenvedtek el az MNASZ-től. Néha a hozzászólásnak semmilyen köze nincs a kapcsolódó cikkhez, persze ettől a hsz lehet igaz, de nem ide/oda való. Sok a tárgyi tévedés is: sokat segítene a Nemzetközi Sportkódex 2013 olvasása, a szakági bajnokságok szabályainak ismerete stb.
A cikkíró nem is keresi a felelőst, csak egy jelenségre hívja fel a figyelmet. Szerintem jókor.
Regisztráció: igen pénzbe kerül, ad némi jogi védettséget és néha hasznos versenyrendezési tanácsot is (ne csak a ralira gondoljunk). Biztosan van aki nem kapta meg. DE olyan is van aki bajnoki vagy regisztrált versenyt rendez pedig az MNASZ a háta közepére nem kívánja, de nem megkerülhető(ek). Szerintem nem kell kétségbe esni: építkezni kell, netán az alapoktól

Kösz

De a legfontosabb: sajnálatos esemény történt, tanuljunk mindannyian ebből.

Köszönöm

jk88 2013.05.22. 14:21:48

@agobela: Egy ősi dakota közmondás szerint: A vélemény olyan, mint a s*gglyuk - mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a máséra. ;)

zoutlodi 2013.05.22. 14:25:58

Lehet, hogy a cikk csak egy jelenségre hívta fel a figyelmet, de azért közben alaposan besározott néhányakat. Konkrétan a két megemlített és elítélt sorozat szervezőjét. Szerintem az éremnek két oldala van, helyet kellett volna nekik is adni.
Biztos sokan kíváncsiak, hogy a versenyeket miért nem az MNASZ égisze alatt rendezik.
Szerintem nem minden olvasó tudja...
És a cikkíró tudja?

vancello · http://vancello.hu 2013.05.22. 14:56:20

@B. Capelluti: már ne haragudj, de az elfogulatlanságodat minden épeszű ember megkérdőjelezi a fentiek után.
Ezzel az írással csak ártasz a hazai amatőr autósport résztvevőinek, akiket A TŰZ őrzőinek szoktam nevezni. Hamar felkapom a vizet, ha "földön fekvő embert" rugdalnak. Tudod, bántja az igazságérzetem.
A konkrétumokat meg te ugyanúgy kell, hogy ismerd, ahogy én, hiszen te is ebben élsz. Nekem már elvette az MNASZ a kedvem ettől az egésztől rendesen. Szóval ha tenni akarsz valamit a sportért (nem érdekcsoportokért), teregesd ki te a szennyest, de neveket ne várj senkitől, mert azt a keveset is féltik, ami megmaradt.

Sportbíró 2013.05.22. 15:12:20

@vancello: Ez most komoly? Én értem, hogy egyik oldalról félti mindenki, amit elért, és bánja, hogy elvették a játékát. De ha senki nem hajlandó megszólalni az ügyben, akkor mégis miből gondolod, hogy konkrétumokkal tud szolgálni a cikk szerzője?
Én nem érzem, hogy a "földön fekvő embert" rugdosná bárki. A tény az, hogy ez a rendezvény nem rendelkezett Szövetségi engedéllyel. Ezen nincs mit rágódni. A másik tény meg az, hogy akkor is történnek balesetek, ha épp az MNASZ bajnokság futama zajlik. Ez egy ilyen sport. A legtökéletesebb, mindenre kiterjedő szervezésnél is megtörténhet bármi. Csak az nem mindegy, hogy ki tartja érte a hátát.
Az elfogultságra utaló megjegyzésed meg nem is tudom értelmezni. Semmi ilyet nem érzek. Csupán azt, hogy ennek az esetnek a kapcsán a szerző megpróbálja felhívni a figyelmet egy problémára. Egy MEGOLDANDÓ problémára. Persze (véleményem szerint) nem az a magoldás, hogy ha nem tud valaki labdázni, akkor elvesszük a labdát, hanem az, hogy megtanítjuk játszani...

pedaz 2013.05.22. 15:49:27

Érdekelne, hogy tételesen mennyibe kerül a biztonsági feltételek teljesítése. ( mentő bérlés, képzett pályabíró átlagbére, pályabíró/méter szabvány stb. )

A cikkhez meg: Az MNASZ valamikor év elején jelentett be olyat, hogy a fő sorozatokon kívül talán 1-2 versenyt engedélyez majd, hogy ne legyen túltelített a piac. Baz-rallyval is voltak szívózások.
Nyilván, akinek nincs 100k Ftja egy-egy versenyre az üljön otthon, szimulátorozzon. Ez a fene jó új világ mindenkinek a testi épségét meg akarja óvni. Régen nem volt semmi, max a józan ész, és mégse halt ki az autósportos része a nemzetnek.

pudliho 2013.05.22. 15:51:49

"Kell bukócső meg miegymás, amivel meg utcán nem mehetsz. Az ilyen hobbistáknak mint én is eddig maradt az frt.hu mint utolsó mentsvár."

másik hobbi esetleg ?
pingpong olcsóbbnak tűnik, habár lehet egy jó ürőre ott is sajnálnád a pénzt igaz ott nem gyűrődne a homlokodra a nullanyolcas lemez ha rosszul döntessz :-)

KeMa 2013.05.22. 16:16:54

@jk88: Ha jól vettem ki xunilo szavait, ő azt is betiltatná.

DenesWebb · http://www.igorracing.eu/ 2013.05.22. 16:25:15

Nincs gond az FRT biztonságával. A helszínen lévő mentőautó a balesetnél volt pár 10 másodpercen belül, amit pár perc múlva egy rohamkocsi, majd egy mentőhelikopter is követett.

Az FRT a versenyzők és a nézők szempontjából - a lehetőségekhez képest - biztonságos verseny. Én úgy látom, hogy ha lenne MNASZ papírja, akkor is pontosan ugyanilyen lenne.

A szerencsétlen történések sorozata okozta ezt a fatális balesetet és nem az MNASZ papír hiánya.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.22. 16:35:37

@DenesWebb: köszi! A papír nem előzte volna meg a tragédiát, viszont a megléte most az FRT-s csapatnak nagy könnyebbséget jelenthetne.
Hidd el mi sem örülnénk, ha a sorozat emiatt megszűnne.

nincs_nick 2013.05.22. 17:18:48

Részvétem a balesetben elhunyt családjának.

A bejegyzés írójával is egyetértek sok mindenben, de a legnagyobb problémát nem feszegeti. Ez pedig a szokásos magyar agyonszabályozás. Az eddigi minden-faluba-szlalom-rally sem volt szerencsés megoldás, de a mostani még rosszabb. Az OSZAK szép és jó (nem ironizálok, minden tisztelet a szervezőké és a pár fanatikusé akik komolyan versenyeznek ott, Hello Béla!:)), de a gond az, hogy jelenleg ez a belépő szint. Mentő, pályán lévő versenybíró, zárt autó, kutyafüle előírva, MNASZ meg sokban eltérni nem enged. Ez már USA-ban SCCA/NASA profi autoX bajnokságok szintje és ott is gyakoribbak az olyan profi sorozatok, ahol kisebb a biztonsági előírás. (HPDE más, ne keverjük most ide ezeket.) Nem csoda, hogy sokan mennek az "illegális" versenyek irányába. Ma 6-10eFt-ért kapsz 2-4 versenykört és kifújt. Ez sok embernek nem jó. Ha van egy milliós lerúgott Subarud, amit meg szeretnél kergetni, már kicsi a pálya, 20eFt-ból megvett szakadt Ladával meg simán drága. Nyilván az autósport nem filléres, de USA-ban olcsóbban versenyzel szinte bárhol...

Az a gond, hogy a példa adott. Tessék már az MNASZ-nek megnézni egy NASA/SCCA amatőr(!) autoX vagy brit autotest szabályzatot és csinálni tényleg filléres amatőr versenyzésre lehetőséget, OSZAK meg lehetne a komoly(abb) bajnokság.

Miről szólnak ezek? Veszel egy (néha nem is túl nagy) parkolót/üres repteret, amit szigorúan csak bójával kiraksz (semmi gumi, hogy véletlenül se sérüljön a daily driver autód) és versenybíró sincs a pályán, csak a rajtnál. Az adott verseny rendezője/lokális klub meg eldönti mivel mehetsz, sokszor szinte nincs szabály sem, ahogyan a klubtagoknak indulási díj sem. A felelősség pedig teljes egészében a vezetőé, de mivel az egész pálya sík és csak bóják vannak, itt művészet kárt okozni bárhogyan is. Ilyen egyszerű ez. Szóval kedves MNASZ mikor lesz erre itthon lehetőség?

V12 Power 2013.05.22. 17:33:59

@protézisesh: En ugyanitt az also sor jobbrol a harmadik abrat nem ertem, a felsö sorban levö azonos alaku, ellentetes haladasi iranyu jelnel logikusabbnak tünik a piros zona.

agobela 2013.05.22. 17:54:38

@pedaz: Amennyiben összehasonlítnád egy MNASZ regisztrált verseny és egy nem ilyen verseny költségeit, akkor nem találsz különbséget. Ide is oda is kell mentő, bíró stb. Vagy nem használnál ilyeneket bármilyen versenyen?
Az 1-2 versenyes komment pedig a ralira vonatkozik, de így is lesz sok sok verseny.
pl.ezek: mnasz.hu/letoltes/ark%20naptar%2020130521.pdf

vagy ezek:mnasz.hu/letoltes/regisztralt_versenyek_2013.pdf

Szlalom álnevűből is van bőven.

DenesWebb · http://www.igorracing.eu/ 2013.05.22. 17:55:52

@nincs_nick: az én 80eFt-ból megvett - már nem szakadt - Ladámhoz pont passzol az FRT és a 15 ezres nevezési díj. A tavalyi sorozatban 68-an voltunk még így, ennyien indultunk a H5 kategóriában. Három kategóriában kb. 100 LADA indult tavaly FRT-n.
Az utolsó, tragikus véget ért versenyen 14 LADA nevezett csak a H5 kategóriában.

Pont ez az a verseny, amire igény van amatőr szinten. Ez a költséghatékony belépő szint. Ladával FRT-zni. Itt kapod a legtöbb versenykilómétert a pénzedért.

nincs_nick 2013.05.22. 19:48:19

@DenesWebb: Azt hiszem kissé félreértettél. Semmi bajom a Ladákkal pláne az FRT-vel.:) A gond ott van, hogy jelenleg van egy szabályozás amit vagy tud vagy nem tud az adott rendező biztosítani (idő, energia, akármi hiányában, a pénz a legkevesebb) vagy igen. Első esetben az "átgondolt" és csöppet haveroknak átjátszás szagú magyar szabályok szerint most a rendezőket koncolják fel, pedig ők itt és most maximum abban hiábásak, hogy nem papírozták le a rendezvényt, miközben annak feltételeinek megfeleltek. Hogy miért nem, azt ők tudják.

Saját példa: szerettem volna kis klubbos ügyesséig kupát rendezni. Jelenleg MNASZ baromságai miatt az USA-ban egyik legnépszerűbb solo autóval nem lehet itthon ilyet rendezni az ott tökéletesen (national-on is!) megfelelő biztonsági szabályok szerint. Helyette nevetséges szabályokat kéne betartani, hogy a teljesen sík parkolóban, aminek 100m-es környékén semmi terepakadály nincs 30-cal bójákat lehessen kerülgetni. Normális ez a szabályozás?

Árakról meg annyit, hogy egy SCCA state solo event indulás olcsóbb, mint egy FRT*, mert ott ez tényleg arra van, hogy olcsó legyen. Szóval nem, sajnos az FRT nem belépő szint, az itthon sajnos hiányzik. Itthon a mai szabályok szerint nincs arra módod, hogy kibérelj egy biztonságos parkolót, kirakj 10 bóját és 5 haveroddal utcai autókkal elkezdjetek "versenyezni". Szomorú, de ez van.

*Újra írom, semmi bajom az FRT-vel és egyéb hazai versenyekkel, minden tisztelet a rendezőké, nem egy jó hangulató kupán volt és remélhetőleg lesz is alkalmam résztvenni.

Nordbright 2013.05.23. 11:06:12

Annyira szeretem az ilyen sznob, pénzes, okoskodó hozzászólásokat amilyeneket itt egyesek eleresztenek.

Nyilván öljünk meg minden amatőr versenyt mert az majd milyen jó lesz mindenkinek... és csak az MNASZ versenyek maradjanak. Meg persze mindenki EVO IX-cel induljon belépő szinten is. A többi meg takarodjon el Matchboxozni a szomszéd gyerekkel, akár 30 évesen is. Normálisak vagytok?

Vajon miért nem akarnak/tudnak az MNASZ-en keresztül versenyeket szervezni amatőr kategóriában? Igen, jórészt a pénz és a feltételek miatt, nem passzióból ellenkeznek. Nem a 25e regisztrációs díj a sok, hanem a kapcsolodó "járulékos" költségek, amiket egy kisebb rendezvény nem TUDHAT kitermelni. Rendben van, hogy törekedni kell a biztonságra, de egy amatőr verseny feltételeit ne probáljuk már egy országoséhoz hasonlítani!
Igen is itt legyen kettős/hármas/stb... mérce.

Az amatőr rendezvényekre ha kell más előírásokkal-, engedélyekkel, esetleg engedményekkel. Nyilván az ésszerűség határain belül. (megjegyzem a legtöbb amatőr rendező ezeket önállóan is figyelembe vette eddig is éveken át)

Olcsóbb autóval, szenvedélyből versenyzőket lehetetlenítsük el, meg persze a kezdőket is akik nem képesek felsőbb kategóriákba indulni? Mert ugye nem mindenki vehet azonnal Imprezát, ahogy itt egyesek javasolják. Meg ha venne is, hol kezdjen el gyakorolni? Országos versenyeken?

Egyébként megjegyezném, hogy épített (értsd: nem utcai) autóval még a hungaroringi nyílt napokra sem lehet nevezni!
Lezárt közúti szakasz, elhagyott terület? Ilyen sincs, és szintén nem biztonságos.

Hol gyakoroljon a "paraszt", vagy a zöldfülű hol szerezzen versenytapasztalatot? Saját érintettség miatt tudom, hogy épp ez az utolsó kérdés talán a legfontosabb ebben a vitában.

nincs_nick 2013.05.23. 13:07:37

@Nordbright: Igen, jó példa a járulékos költségekre pl. a mentős biztosítás. SCCA solo national-en (kismillió amatőr és vérprofi indulóval egy USA országos versenyen!) sem kötelező, elég egy red cross vizsgás személy és mentőnek x percen belül ki kell tudnia érkeznie. Ma egy fél napos mentőkocsis jelenlét 30-50eFt, ami rengeteg akkor, ha a játszós autó sem ér ennyit sokszor és a max sebesség a pályán meg 70km/h vagy annyi sem. Nyilván a biztonság az első, de ésszerű keretek között.

A megoldás egyébként elég egyszerű lenne ha mindenképpen kérik az MNASZ engedélyezést, be kéne vezetni egy igazi amatőr verseny kategóriát:
- jelképes regisztrációs díj (max. 5eFt, de inkább semmi)
- nyílt (= amatőr szinten is biztonságos) pálya fogalmát definiálni (terepakadály milyen messzire kell hogy legyen a pályától minimum, kanyar beláthatósága, stb.) és erre adni engedélyt
- minimális biztonsági szabályokat előírni (működő fék és kormány, nem szétrohadó karosszéria, nem szálszakadt gumi, kb. ennyi.)
- egy db. elsősegélynyújtó vizsgával rendelkező személy elég
- pálya mellett nincs segítő, csak a rajtnál
- és legfőképpen a versenyző a felelős -> ha mindig mindent előírnak a magyar társadalom a soha nem fog felnőni és végre önmagáért és másokért is felelősen gondolkodni...

Így talán tényleg lenne igazi amatőr versenyzés hivatalos keretek között és az OSZAK-nak is lenne komoly utánpótása, hiszen oda lehetne ésszerűen továbblépni még mindig nem horror áron.

Nordbright 2013.05.23. 13:45:59

@nincs_nick:
Az mondjuk talán húzós, hogy egy elsősegélynyújtó legyen összesen, de nyilván az is, hogy hosszabb pálya esetén 2 kanyaronként 1 mentő. Valami kompromisszum kell.

Pálya fogalma szintén necces. Eleve kevés az alkalmas épített pálya, tehát marad a lezárt közút vagy belterület.
Nézőket meg nem lehet kizárni, tehát az sem megoldható, hogy csak a rajtnál legyen biztosítás aztán sehol. Nyilván nem ott akar több száz ember tolongani ahol beindítják a motort, hanem a pályánál, ahol azért látni is valamit a versenyzésből.

És itt jön a következő probléma is. A pályát a rendezők építik meg vagy jelölik ki, a biztosítást is nyilván ők végzik nem a versenyző. Akkor miért épp a versenyző vállaljon minden kockázatot és felelősséget? Én meg pont ezt nem értem. Ő versenyzik, kész. Schumacher is kicsúszott nem egyszer az elmúlt években a botladozásai során, okozott némi kárt más autókban is. De akár a pályában is. Most akkor vegye elő a bukszát és ő fizesse ki, meg vállalja a felelősséget? Meg egy amatőr pilóta is ezt tegye. Szerintem ez fura.

Szóval sok ellentmondásba lehet bonyolódni, de mindezek ellenére kell a kis költségvetésű rendezvény, mert nem fog mindenki egy minimálisan 80-100e Ft-os költségvetésű két napos sprintre(! - nem RTE) nevezni, hogy ott gyakorolgasson.

nincs_nick 2013.05.23. 17:19:56

@Nordbright: Túlbonyolítod.:) Ha olcsón akarsz versenyezni, csináld magad még biztonságos keretek között (ezeket kéne az MNASZ-nek lefektetni, mint odaát az SCCA-nak) és ha hibázol, vállald a felelősséget. Nyilván nem Schumacher megy a pályán, hanem mi amatőrök, nem ezért fizetnek minket hanem szerelemből csináljuk a versenyzést. Ha leütöd a pályától 40 méterre lévő oszlopot vagy valaki parkoló kocsiját (bár nem tudom hogyan lehetséges ez, lásd a képeket alul) azért te felelsz és nyilván nem a rendező, aki egy teljesen vállalható napidíjért (vagy ingyen, mert a helyi szervezetből minden héten más a "rendező") és jófejségből csinál egy ilyen rendezvényt.:)

Fogsz egy üres területet, amit odaad a tulaj (kresz pálya, parkoló, használaton kívüli reptér, lezárható útszakasz amit nem szegélyez semmi tereptárgy, stb.) Kirakod a bójákat és kész vagy. Egy autox pálya pl. ilyen: rallyways.com/wp-content/uploads/2013/04/scca_scnax_auto_x_sti.jpg, de ennek tizedén is simán vannak versenyek, a lényeg az érdekes pálya kirakása. Mint látod, nincs tereptárgy a közelben, rengeteg a kanyar, így sem nagy sebességre sem balesetre nincs semmi esélyed, a bólya állítgatók pedig opcionálisak, itt éppen vannak, mert baromi nagy a pálya. Kisebb versenyeknél (hazai kistesco parkoló szintű pályaméretnél) állítgató sincs, ha feldöntöd a bóját szépen lejössz és az egyik rendező a rajtvonal mögül besétál és visszarakja a bóját, majd mikor visszaért mehet a következő. 20-30 vesenyző és átlagban 1-2 perces köröknél ez nem nagy időkiesés, valamint mindenkit maximálisan a bóják tiszteletére ösztönöz. (Néha a legtöbb bóját kidöntő kap egyet otthonra a végén, hogy "gyakoroljon".:) ) És ami a lényeg, hogy a rengeteg kanyar és a napi 7-8 futam miatt rengeteget lehet tanulni.

A nézők belátják az egész pályát a széléről, mivel kicsi, de igazi amatőr szinten nem hiszem, hogy nézők százaival kell számolni, jó ha az embert a barátnője hajlandó elkísérni a második verseny után.:)

Nézőtér a versenyzők autóival: rallyways.com/wp-content/uploads/2013/04/scca_scnax_auto_x_lineup.jpg. Szóval nem tolonganak, na.

Remélem így már érted miért overkill még akár az egy mentő is ilyen amatőr versenyre és miért mondtam, hogy FRT/OSZAK már ennél komolyabb szint. (A képeken látott kocsik árától most tekintsünk el, ez van sajnos, USA-ban egy impreza/350z sokszor a játszós, bár sokszor ez a napi ingázós kocsi is egyben, pont amiatt mert esélyed sincs összetörni itt.) Rally nyilván más, ott közel a pálya széle, de autox, autotest a világ legbiztonságosabb és legolcsóbb autóversenyei és (szerintem) van olyan élvezetes, mivel nem nyomja az ember vállát az esetleg javítások költsége, mivel a legnagyobb kárt amit okozhatsz akár az asszonytól kölcsökért autóban, ha elütsz egy bóját és a összekoszoja a kocsit.:)

DenesWebb · http://www.igorracing.eu/ 2013.05.23. 23:44:06

@nincs_nick: Jópofa ez az SCCA, Sports Car Club of America. Magyarországon hívhatnánk MSC-nek, Magyar Sportautó Clubnak.

Amúgy a márkatalálkozón vannak hasonlóak. Pl. most lesz LADA Tatabányán. Úgy tudom szokott lenni Honda is. Bár én csak a Ladában vagyok otthon. :) Nem tudom, ezek hogyan mennek, de valószínűleg MNASZ papír nélkül.

nincs_nick 2013.05.24. 15:36:53

@DenesWebb: MSC, simán.:) Kár, hogy pont a szabályozás teszi jelenleg lehetetlenné, hogy amatőr szinten bármilyen versenysorozat legyen, mert MNASZ-hez köt mindent.

Ami márkatalálkózóra én rálátok, ott tényleg mindig "talákozó", "ügyességi akadálypróba", stb. van. Verseny soha. Kontraproduktív a szabályozás, bár ez régebben is így volt.

A mostani kismillió szlalom egyébként jó irány, csak kár hogy 40-50 ember alatt tényleg nem lehet akár csak nullszaldósra kihozni (pálya, mentő, bíró, regisztráció) és sokan (ismerősök legalább is) nem mernek elindulni utcai kocsival, mert félnek, hogy jaj milyen égő hivatalos versenyen bénázni. Mondjuk az sem nagyon nyugtatja meg őket, hogy az összes 14 év alatti indulótól én is állandóan kikapok.:D

exhighand 2013.05.24. 18:26:07

Nos itt van a fejekben egy eléggé nagy képzavar.

Az MNASZ kizárólag és csakis olyan jellegű autóversenyek esetében adhat ki hozzájárulást, amelyre vonatkozó szakosztályt működtet és a szakosztály országos bajnokság keretében felügyeli az adott sportágat.

Az FRT által rendezett verseny ( nevezzük így)nem létezik semelyik autóversenyekre létrejött országos szövetség, vagy szakszövetség szakosztályaként.

Hamár feszegetni kellene, hogy melyik szövetség égisze alá lehetne benyomni a kb 15 éve létező FRT versenyeket, akkor is sokkal inkább a Drift szövetség alá tartozó lehetne már a versenyen az autók által mutatott mozgás jellege miatt is.

Viszont olyan jogszabály sem létezik, amely kimondaná, hogy csakis létező országos szövetségek által működtetett versenysorozat szabályai szerint lehetne autóversenyt rendezni.

Engedélyért pénzt egyébként sem kérhetnek, kizárólag a külön jogszabályban erre felhatalmazott szerv és csak a jogszabályban meghatározott összeget kérheti el.

Az MNASZ nincsen az erre meghatalmazottak között, így ezt a szerepét kizárólag ingyenesen nyújtandó törvényi kötelezettség formájában teljesítheti.

A szerencsétlenül járt sportbírót egyébként semmiféle engedélyezett biztonság terv nem menthette volna meg a balesettől.

További súlyos félreértéseket szülhet a "tiltott verseny" kifejezés is. Az MNASZ nem hatósági szerv, hanem egy közönséges egyesület, így tiltást kizárólag a hozzá önként belépők számára fogalmazhat meg.

Ekként a "tiltott verseny" azt jelenti, hogy az MNASZ-től versenyzői licencet, valamint bírói engedélyt kapottak számára tiltott.

Egyébként ez a "bírói engedély" is megérne egy misét, hiszen szemben a licencekkel-versenyzői engedélyekkel, az MNASZ-t az égegyadta világon semmi sem jogosítja arra fel, hogy bárki számára:

1. bírói tanfolyamot szervezzenek
2. "engedélyt" adjanak ki az azt elvégzettek számára
3. pénzt kérjenek ezen oktatási tevékenységükért.

A teljes jogtalanság talaján álló tevékenységet mi sem jellemzi jobban, hogy a "tanfolyamot" szervezők és az engedélyeket aláírók között még mutatóban sem volt soha biztonságtechnikai végzettségű, vagy más egyéb biztonsággal foglalkozó olyan személy, akinek tanfolyam tartására és tanúsítvány kiadására bármiféle joga lett volna.

Az FRT versenyén történteket tehát a fentiek tükrében vizsgáljuk, annak tudatában, hogy a leghangosabban fújoló ugyancsak nyakig sáros...

Butkai Cs. Zoltán

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.25. 00:23:25

@exhighand: A fogalomhasználatodból kitűnik, hogy nem ismered a sporttörvényt, és úgy általában a sportszabályozást ezért van Nálad nagy képzavar. A szabályozással kapcsolatban nincs is olyan bekezdésed, amelyben ne lenne tárgyi tévedés. (De mivel úgy emlékszem, hogy ez 10 éve a rally.hu fórumában sem zavart, ezért nem kezdem el bekezdésenként megmagyarázni.)

exhighand 2013.05.25. 09:27:22

@B. Capelluti:

Pedig részletezhetnéd, mert eddig ez egy névtelen ember tartalmatlan beszólása.

tehát minden bekezdésben, na OK:

- Az MNASZ ad hozzájárulást drifteseknek pl? Hát a kardvívóknak?
- Melyik szakszövetség szakosztályának versenyszabályai egyeznek meg az FRT szabályaival?
- Melyik jogszabály mondja azt ki, hogy csakis szakszövetség versenyszabályzata alapján lehet versenyt rendezni? melyik szűkíti ezt a kört az autóversenyekre?
- Melyik jogszabály teszi lehetővé, hogy a törvényben előírt engedélyért pénzt is kérhetnek?
- melyik jogszabály emelte az MNASZ-t hatósággá, hogy engedélyezhetne, de különösen, hogy tilthatna?
- az MNASZ alapszabályának melyik része az, amely alapján a vezetőség és a közgyűlés döntéseit, a belépett tagokon kívül másnak is el kellene fogadnia?

Te egy tudatlan, ám de hatalmas önbizalmú ember vagy, amit szívesen a szemedbe is mondok, ha lehetőséget adnál rá, a neved kiírásával.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.25. 10:31:12

@exhighand: több mint 10 éve ismerjük egymást, a nick nevemből mindenki más pontosan be tudott azonosítani, sőt akinek gondja volt, írt mélt, vagy felhívott telefonon. Nem gondolnám, hogy névtelen lennék. (Nem mellékesen vitakészségedet is megismerhettem sok évvel ezelőtt, és köszönöm, fontos tapasztalat volt, de nem fogok órákat fordítani arra, hogy egy saját igazában tántoríthatatlanul hívő embert észérvekkel meggyőzzek bármiről. Felesleges időpazarlás lenne nekem.)

És azért sem vitatkozom Veled, mert nyilvánvalóan nem olvastad a sporttörvényt. Az ugyanis valamennyi kérdésedre kimerítő választ ad. (Nem az, vagy nem úgy van a jogszabályban, amit Te gondolsz, hogy benne van, vagy szeretnél, hogy benne legyen.)

Ha korábban is jártál volna már nálunk, észre vetted volna, hogy ez a személyeskedő stílus eddig itt nem volt szokás, kérlek a jövőben légy szíves tartózkodni más hozzászólók sértegetésétől.

exhighand 2013.05.25. 10:48:05

@B. Capelluti:

1. Azt sértésnek tekinted, hogy megállapítom, hogy nem rendelkezel semmiféle jogi végzettséggel? ( én természetesen igen)

2. Vedd észre, hogy a személyeskedést te kezdted, mégpedig a múltbéli máshol tett megnyilvánulásaim minősítésével. Ha elkezdted, akkor viseld is el.

PTK.345. § (1) Aki fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytat, köteles az ebből eredő kárt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül esik. Ezeket a szabályokat kell alkalmazni arra is, akiaz emberi környezetet veszélyeztető tevékenységével másnak kárt okoz.

Fenti jogszabály alapján az FRT szervezőjét nem fogják tudni felelősségre vonni.

A újságírói színvonalon idézgetett jogszabály alapján pedig azért nem fogják tudni, mert a "veszélyes üzem" jogszabályban nem maghatározott kategória.

A tanult és nem csinovnyik típusú emberek nevében fenntartom magamnak a jogot, az MNASZ által működtetett szakosztályok alá nem besorolható típusú autóversenyeket rendezzek. Amennyiben ebből sérülés, kár keletkezik, akkor állok a felelősségre vonás elébe.

Az elmúlt 15 évben egyetlen olyan eset sem volt, amikor az MNASZ és a közöttem folyó vitában én maradtam volna alul. Mindig, minden esetben az MNASZ hátrált meg, legyen szó gépjármű átalakítási engedélyekről, versenyautó vizsgáztatásról, média jogokról, rendezői felelősségről, szabályértelmezésről, stb.

Élhetsz álomvilágban, ettől ez még tény marad...

exhighand 2013.05.25. 11:08:30

Megkérdeztem egy nálam okosabbtól, hogy a nick név, amit szerinted ismernem kellene, kit is takar.

Megállapítom, hogy a média törvény értelmében az egyik legsúlyosabb elkövethető etikai hibát követted el azzal, hogy mint az oldalon moderációs joggal ( admin joggal) rendelkező személy, közvetlenül részt vettél egy vitában, anélkül, hogy az admin jogaidra felhívtad volna a figyelmet.

Megkérlek, hogy a jövőben tartózkodj ettől, vagy élek az ilyen esetekre a törvény adta lehetőségekkel.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.25. 12:05:31

@exhighand: Kedves olvasónk, és kommentelőnk. Engedje meg, hogy felhívjam néhány olyan dologra a megtisztelő figyelmét, amely úgy tűnik, eddig senkinek sem szorult magyarázatra:
1. ez egy blog, amelynek szerkesztője vagyok. Ez látható onnan, hogy én vagyok a blogposzt szerzője, és minden hozzászólásom mellett ott a blog URL-je. Bizonyára hallott már arról, hogy a bloggerek az oldalukon admin- (és ebből következően moderátori) jogosultsággal is rendelkeznek, ez egy ilyen műfaj.
2. felkérem, hogy a jövőben a tartózkodjon a más személyre vonatkozó, azt sértő, valótlan tény állításától, híresztelésétől, vagy való tény hamis színben való feltüntetésétől.

Kérem továbbá, szíveskedjen _pontosan_ megjelölni, hogy mely törvény mely rendelkezését sértettem meg.

Őszintén nagyra becsülöm, hogy Ön - hozzászólása szerint - rendelkezik jogi végzettséggel, vagyis ún. osztatlan képzés keretében jogász végzettséget szerzett, és az egyeteme szenátusa "doktorrá fogadta". (Bár eddig a végzettség felemlegetése ugyancsak nem volt szokás a rallyedream.blog.hu kommentjei között, remélem, hogy a jövőben sem válik ez gyakorlattá.)
Attól tartok, hogy a blog szerkesztői közül egyikünknek sincs képesítése/végzettsége/tapasztalata, amely feljogosítaná őket arra, hogy akár jogkérdésben, akár más ügyben vitát folytassanak Önnel.

Kérem, ne szegjék kedvét a fentiek, maradjon még velünk, legyen hűséges olvasónk, és tanulmányozza eddig megjelent mintegy ezer blogposztunkat! Szerkesztőtársaim nevében is mondhatom: legyen szíves, hozzászólásaival segítse elő az azokról kialakult eszmecserék sikerét, emelje a beszélgetések színvonalát.

exhighand 2013.05.25. 13:52:05

"Kérem továbbá, szíveskedjen _pontosan_ megjelölni, hogy mely törvény mely rendelkezését sértettem meg."

Nos aki a sporttörvényt ennyire tudja és érti, annak nyilván a média törvény önálló értelmezése sem okozhat gondot.

Részemről a témát lezártnak tekintem.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.25. 15:57:04

@exhighand: a jegyzőkönyv kedvéért: mindketten tudjuk, hogy semmilyen jogszabályt, vagy etikai normát nem sértettem meg. (És nem csak azért mondom, mert ha lett volna bármilyen norma, amit megsértettem, akkor ezt nyilván Ön is megírta volna, hanem mert sem az Mttv., sem pedig az Smtv. nem tartalamz olyan szabályt, amelyet kommentjében írt magatartással meg lehetett volna sérteni.)

nincs_nick 2013.05.26. 11:03:03

@exhighand: "Viszont olyan jogszabály sem létezik, amely kimondaná, hogy csakis létező országos szövetségek által működtetett versenysorozat szabályai szerint lehetne autóversenyt rendezni."

Igazad van, de "nem a törvény szellemisége szerint jársz el". A sporttörvény cikkben is említett 65. § (4) szerint:

"Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem)."

és

"A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti."

Mivel az autóversenyzés veszélyes üzem (ahogyan mai magyar bírói gyakorlat rögvalósága szerint már a autó ajtajának kinyitása is) nyilván kell a törvény szerint az engedély. Magyaros kiskapus megoldás, hogy ekkor csinálunk erre egy szövetséget és innentől a bírón múlik hogy haláleset esetén mikor mondja azt, hogy ennyi volt és téged von felelősségre (sajnos). A szabályozás úgy szar ahogy van, a törvényhozó hülyének tekinti a népet, mert fél tőle. Vö. Európa legszigorúbb fegyvertörvénye és a képviselők által önmaguknak kibulizott fegyvertartási engedélyek száma...

exhighand 2013.05.26. 13:54:21

A sporttörvény általad idézett szövege csak és kizárólag olyan sportra vonatkozhat, amelynek van országos sportági szövetsége, vagy szakszövetsége. Ha ilyen van, akkor csakis engedéllyel rendezhető verseny.

Nyilvánvalóan alkotmányos sportolási jogból nem lehet kizárni embereket csak azért, mert az általuk űzött sportnak nincsen szakszövetsége.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.26. 14:18:54

@exhighand: "alkotmányos sportolási jog" nincs. Legfeljebb a lehető legmagasabb testi és lelki egészséghez való jogból lehetne levezetni. És mint ilyen éppen az élethez való jog, valamint a lehető legmagasabb testi és lelki egészséghez való jog un. objektív állami intézményvédelmi (alapjogvédelmi) kötelezettségének teljesítése miatt lesz korlátozható. (Pl Svájcban évtizedeken keresztül nem lehetett autósportrendezvényt tartani.)

Röviden: az állam minden további nélkül mondhatja azt, hogy ha nincs szövetség, nincs verseny. Ebben az esetben nem erről van szó, hiszen van szövetség.

exhighand 2013.05.26. 21:22:30

@B. Capelluti:

Álláspontom szerint az FRT által szervezett sorozat egy másik sport volt, mint amiket az MNASZ összefog.

Megkerülhetetlen tény az, hogy a drift is egy másik autó sport és ezért nem az MNASZ felügyeli.

Abban viszont igazat adok, hogy elvben, a törvényi kiemelés miatt, az autó sport versenyekhez kellene egy valamiféle szövetség.

Csakhogy mit is nevezünk versenynek? Az edzést ugye semmiképpen sem. Tehát aki csak és kizárólag edzéseket szervez, annak számára nincsen szükség szövetségi engedélyre.

Természetesen egy esetleges baleset estén az elszámoltatás azonos lesz ( nagyon helyesen) mintha a baleset versenyen történt volna. De ez benne van, a szervezőnek ezt vállalnia kell és a nézőknek is.

Legyen előtted példa az, hogy az MNASZ versenyein a fotósok rendszeresen a nézők elől elzárt területen dolgoznak. legyen példa az MNASZ VIP belépő adta jogosultságok.

A világot nem lehetséges teljes mértékben leszabályozni, de ha netán sikerülne, hát élhetetlenné válna.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2013.05.26. 21:47:19

@exhighand:

"Megkerülhetetlen tény az, hogy a drift is egy másik autó sport és ezért nem az MNASZ felügyeli."

Ez nem igaz! Az MNASZ Drag és Drift szakága alá tartoznak a drift versenyek.

exhighand 2013.05.26. 22:01:23

Sainos rosszul tudod, ez a drift szövetség:

www.mgysz.hu/htmek/alapszabaly-2013.htm

Az alapító gyűlésén ott voltam, nyugodtan mondhatom, hogy az én felhívásomra jött létre ( meg a Kőházyéra). Kérdezd meg a Winklert...

Az MNASZ égisze alatt nem tudom, hogy az micsoda, de törvényi előírás alapján egy sportnak csak egy szakszövetsége lehet.

Ez csak a szokásos MNASZ lufi, addig tart, amíg valaki egy pici tűvel meg nem közelíti.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.26. 22:51:57

@exhighand: segítene, nem találom az MGYSZ honlapján, hogy mely nemzetközi szövetség tagja (ami legalább három földrészről, tizenöt tagországgal rendelkezik és legalább öt éve világ- vagy Európa-bajnoki versenyrendszert működtet). Az IRHA mondjuk pont nem jó a driftre, a gymkhanára és a triálra. Emellett - a driften kívül - nem találom a versenykiírásokat és a szabályzatokat sem. Azt a versenyrendszert pedig a kiírás szerint nem a szövetség működteti. És nem nyitom meg azt a vitát, hogy mi a sportág (autósport, vagy rali, drift stb.), és mi a szakág, illetve ennek a megkülönböztetésnek mi a jelentősége.

Ugyancsak nem találom a tagok listáját, és a közhasznúsági jelentéseket, a versenyző nyilvántartást, stb.

Engem a drift és drag szakágak mérsékelten érdekelnek, de az MNASZ-nek is van ilyen kiírása, gondolom, majd a folyton szakadó és békülő szervezetek egymással ezt lemeccselik.

btw.: az MGYSZ is ad hozzájárulást versenyekhez. (Hunakamo SE, NAG System Kft., Negyedmérföld Kft., Első Gymkhana SE., és a Fánió Kft. kapott engedélyt.)

A vevőtalálkozókon viszont az értékelés alapja az elért időeredmény volt, és a lebonyolítás semmilyen szempontból nem felelt meg a drift-szakág elemi szabályainak (de az MGYSZ-től sem kértek hozzájárulást). Ezzel szemben az FRT tavaly - ugyanilyen lebonyolítással - az MNASZ AGYB másodosztály bajnokságát szervezte, vagyis vitán felül állóan MNASZ-es szakág rendezvénye volt.

Nem, az elszámoltatás nem ugyanaz lesz, mintha egy szövetségi hozzájárulással tartott verseny lett volna. (Az edzésen sem, és az író-olvasó találkozón sem.)

exhighand 2013.05.27. 00:09:02

@B. Capelluti:

Közeledik az álláspontunk, most már csak azt kellene megemészteni, hogy szakszövetsége csak olimpiai sportnak vagy világszövetséggel rendelkező sportnak lehet.

Én továbbra is azon a véleményen vagyok, hogy adminisztratív eszközökkel nem korlátozható egy sportág versenyrendszere és biztos lehetsz benne, hogy fogok még autóversenyt, motoros szán versenyt rendezni MNASZ engedély nélkül és simán meg fogom úszni.

Azon egyszerű oknál fogva, hogy én nem vagyok csinovnyik.

Pl a te ( és többek) véleménye mentén nem rendezhető semmilyen extrém sportban verseny, aminek nincsen legalább országos szövetsége.

Vegyük például az Országos Bomba Hatástalanító versenyt. Az már most biztosra vehető, hogy a legközelebbi versenykiírást követően a verseny előtt egy nappal be fogom jelenteni az ORFK-n, hogy akadályozzák meg a verseny lebonyolítását, mert nincsen szövetségi engedélyük.

Szerinted le fogják tiltani azt a versenyt, amin csak katona és belügyes indul??

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.27. 00:38:45

@exhighand: nem szeretném elkeseríteni, de jottányit sem közeledik.

Szakszövetség? Arról meg ki beszélt? Már Önön kívül?

Visszatérünk a definíciós kérdéshez, amiről nem szándékoztam vitát nyitni: attól, hogy valamiből van verseny, még nem lesz sport. (Éneklés, szavalás, főzés, borverseny stb.) Így a bombahatástalanítás sem az.

Engedje meg, hogy nemcsinovnyikságához további sikereket, egy nem kívánt baleset után pedig eredményes védekezést kívánjunk a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt induló büntetőeljárásban. (Illetve, ha igaz, hogy a lacházi baleset nyomán igencsak meg szeretnék szigorítani a versenyrendezés szabályait, akkor kívánjuk, hogy már a megszületendő új tényállás miatt induló büntetőeljárásbeli védekezését is koronázza majd siker.)

exhighand 2013.05.27. 08:27:38

"attól, hogy valamiből van verseny, még nem lesz sport."

Nos Uram, akkor végre el kellene döntened, hogy miről is beszélsz, mi mellett érvelsz.

Mert a fent idézett érved alapján bizony akkor az FRT rendezvénye sem sport és így akkor arra sem húzhatók rá a sporttörvény előírásai.

Hacsak nem a következő axioma az érvelésed alapja:

1. minden autós rendezvény, ahol egynél több személy vetélkedik bármiféle összehasonlítás alapján, az autósport

2. minden ilyen rendezvény az MNASZ ispánsága alá tartozik.

3. fenti definícók csak és kizárólag az autóval végzett rendezvényekre igazak.

Ezennel ezt a témát is lezártam.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2013.05.27. 09:03:19

@exhighand: az frt ugyanezzel a lebonyolítással rendezte meg az MNASZ AGYB másodosztályú versenyeit. Kellő tisztelettel, illő alázattal kérdezném, hogy ha nem sport, akkor mégis hogyan? Vagy a borverseny is sport? Vagy az iskolai tanulmányi versenyek?

Elmondaná, hogy az MGYSZ drift szakága - ha a drifthez semmi köze az MNASZ-hez - miért szerzi be minden versenyéhez az MNASZ előzetes hozzájárulását? (www.mnasz.hu/letoltes/regisztralt_versenyek_2013.pdf)

exhighand 2013.05.28. 01:06:55

Sajnos idős vagyok már ahhoz, hogy minden tévedést én javítsak ki, szükség lenne arra, hogy a fiatalabbak önállósan szerezzék be az információkat.

"Elmondaná, hogy az MGYSZ drift szakága - ha a drifthez semmi köze az MNASZ-hez - miért szerzi be minden versenyéhez az MNASZ előzetes hozzájárulását?"

Tudni illene, hogy a regisztráció az nem engedély. Mindössze annyit jelent, hogy a regisztrált versenyeken MNASZ licences is elindulhat, azaz a regisztrált verseny automatikusan nem "tiltott". Tehát nem azért regisztrálnak, mert különben nem rendezhetnének, tehát ez nem engedély kérés.

De mint jeleztem, a témát lezárnám, pedig igazából nagyon érdekel, hogyan lesz valakiből ennyire elkötelezett MNASZ hívő.
89 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása