Hárman is álltak korábban az élen, mégis Robert Kubica zárta első helyen a 31. Janner Rally első napját. A magyar különítménynek viszont rossz sorozata van.
A Fapados Montén nincs hó. Mondjuk már nem is nagyon vártuk, hiszen napok óta az időjósokat figyeltük. A "kismonte"-jelleget azonban nem csak a hol havas, hol latyakos, hol meg porszáraz aszfaltnak köszönheti ez a verseny, hanem a folyamatosan változó útviszonyoknak. Na, ezzel nem is volt baj: a fagypont alatti éjszakai hőmérsékletnek köszönhetően a köd remekül lecsapódott az aszfaltra, és ha már ott volt, hát jól oda is fagyott. Ennek köszönhetően hatalmas gumiháború kezdett kibontakozni. Voltak - mint pl. Bessenyeiék -, akik szögessel vágtak neki a napnak, voltak, akik csak előre tettek fel szögest, mások pedig a leglágyabb keverékű abroncsokkal próbálkoztak. Mindkét döntésben bőven volt kockázat, hiszen minden, nem jégen megtett kilométer a szögek ellensége, ráadásul jégen kívül egyértelmű bukóban lehet vele az ember. Azt, hogy szög nélkül a jégen mennyit ér egy mégoly lágy keverékű abroncs, talán nem kell részletezni.
Az első, közel 19 km-es gyorsasági szakasz igazi nehézségét az jelentette, hogy a legváratlanabb helyeken fekete jég borította az utat, ezért senki sem tudott hibátlanul menni. Nem mondanám, hogy estek-keltek, de az árokjárás, kisebb-nagyobb kövek okozta károk általánosak voltak. Nem kimondottan lelkesedett a mezőny eleje sem, a sajtóanyagok inkább panaszáradatnak tűntek. A szakaszt a lengyel Kajetan 'Kajto' Kajetanowicz nyerte, de csak másfél másodpercet adott az 54 éves Rajmund 'Mundl' Baumschlagernek, de honfitársa, Kubica is lőtávolban maradt. A magyarok egymással versenyeztek, a Production Cup-ban egy másodpercen belül volt egymáshoz Kisérdi, Hadik és Lukács Csucsu. (Ezzel a kategória 6-8 helyeit foglalták el.) Bzzz-ék nyerték a kategóriát az első gyorsaságin, Klausz Kristófék pedig a 9. helyen álltak.
A második, 10 kilométeres gyorsaságit megint Kajto nyerte, a Minivel versenyző cseh Pech és Kubica előtt. A múlt héten még a Szilveszter Rallye-n versenyző Harrach gróf pedig Baumschlager előtt lett a negyedik. Baumschlagert az ág is húzta, hiszen volt egy korai rajtja. Navigátora, Klaus Wicha elmondta, hogy a rajtban rosszul látták az órát, mert az autóban lévő kamera a navigátor elől kitakarta, azt csak a pilóta láthatta, akinek egyedül kellett rajtolnia és kiugrott. Oké, plusz 10 másodperc. A mezőny ezen a gyorson is csúszkált, többen meg is forogtak. A legjobb magyar Csucsu volt egy abszolút 14. idővel. Összetettben Kajto, Kubica és Pech volt a sorrend. A Production Cup élén Harrach, Csucsu 6., Hadik 7. és Érdi 8. helyen állt. Ugyan a szakaszon csak második lett, Bessenyey Európa-bajnokhoz méltóan vezette a 2WD-t.
A Harrach család első említése egy 1195-ben kiadott oklevélben olvasható. Számos műemléket és államférfit adtak a világnak. A ralisport szeretete is családi vonás lehet, ugyanis Beppo édesapja, Ernst is nem csak rendszeresen rajthoz állt a családi birtokon szervezett, mára hagyománnyá vált ralisprinten, de többször meg is nyerte azt. Beppo egyébként minden allűrtől mentes, rendszeresen jön Magyarországra versenyezni.
A harmadik, alig 9 kilométeres szakaszt Kubica nyerte. Úgy tűnik, új navigátorával, Maciej Szczepaniakkal kezdenek összeszokni. A szervizpark előtt Kajto, Kubica, Pech, Baumschlager volt a sorrend. A Production Cupban a magyarok pontszerző helyen, a 2WD-t Bessenyey vezeti, mi kell még? Nem gondoltam volna, hogy nagyjából ez volt az utolsó pillanat, amikor felhőtlen az örömöm.
A szervizpark után még egyszer ugyanez a kör következett. A hosszún elmúlt a jég, viszont az első körben felhordásos lett. Volt is nagy öröm, boldogság. Esni azon is lehet (lásd az orfűi jobbost). Baumschlager jól választott gumit, és - szemben az ellenfeleivel - bevállalta a szög nélküli abroncsokat, így elkente a mezőny száját: a korábban vezető Kajtónak egy másodpercet adott kilométerenként, Kubicának, akik tizenkét kilométert defekttel ment, még többet. (Ehhez képest viszont alig kapott) Át is vette a vezetést a skodás. Bessenyeyék alól viszont elfogyott a hajtás. Hadikéknak is megkotlott a váltójuk, Csucsuék pedig megforogtak. Az osztrák Aignerék pedig egy tempós szakaszon elhagyták a hátsó szélvédőjüket. Nem nagyon volt melegük utána.
Bzzz: "A 2014-es Janner rally első napjának summája... Az első szakaszon szöges abroncsokkal csak a biztonságot szem előtt tartva haladtunk, ami egy kategória első időre volt elég. Nagyon örültünk Yulival, de tudtuk ez még nagyon csak a kezdet. A második és harmadik szakasz is kellemes volt, nem siettünk még annyira sem, mint az elsőn, így újabb két szakasz második hely jelent meg a nevünk mellett és az első szervízt az első helyen várhattuk. Ez komoly fejlődés volt a tavalyi évhez képest, főképpen, hogy ez a tempó most nem volt egyáltalán kockázat vállalós, ami egy ilyen felületen nagyon fontos. A negyedik szakaszra is a szöges abroncsokkal mentünk ki, bár azt mondom utólag hogy talán a vizes gumik jobbak lettek volna, de sajnos 4 kilométerrel a cél előtt hajtás eltűnt a kocsiból. Odáig az osztrák Böhm-nél olyan 20 másodperccel voltunk gyorsabbak, de tudjuk az autósportban nincs ha. Így sajnos a pálya szélére kényszerültünk. Itt is szeretnénk megköszönni a sok-sok bíztató sms-t, hívás és viber üzenetet, nagyon jól estek nekünk. A kocsi jelentjük újra harcra kész, új féltengelyt kapott így ha már búcsúznunk kellett az első helyről, azért holnap mindent meg fogunk tenni érte, hogy a 7 bónuszpontot begyűjtsük."
Az ötödiken a négyszeres lengyel bajnok Kajto egy tizeddel volt Baumschlagernél gyorsabb. Utánuk Harrach, Kubica és Pech volt a sorrend. Összetettben nem történt változás. Érdi jött egy kategória negyedik időt, Csucsu pedig egy megforgás után hatodikat. A 2WD-ben Klausz Kristófék a 9. helyen álltak. (Ebben a kategóriában jegyezzük meg a német Julius Tannert nevét, hiszen egy R1-es Citroen DS3-mal, a mezőny egyik leggyengébb autójával ekkor stabilan hatodik, de lesz még ő dobogós helyen!)
Kajto győzelmi esélyei a hatodik gyorsaságin, két kilométerrel a rajt utájn foszlottak szerte. Eldobta a Fiestát. A szakaszt Kubica nyerte Baumschlager és Harrach előtt. Összetettben az első három (Baumschlager, Pech és Kubica) között nagy hirig bontakozott ki, ugyanis hat szakasz után 15 másodpercen belül voltak. A szervizparkban sikerült Csucsuékkal beszélni, akik elmondták, hogy lecsúszott a turbócsövük, de mennek tovább.
A szervizpark után két új szakasz következett, kétszer. Az első, 8,7 kilométeresen Pech egy tizedmásodperccel volt gyorsabb, mint Kubica, és csak két tizeddel verte Harrachot. Baumschlager a szervizparkban hosszabb végáttételre váltott, de ez végül nem bizonyult jó döntésnek, hiszen erőtlennek érezte a Skodát. Összetett sorrendjében ugyan nem történt változás, de egyre szorosabbá vált a verseny. Csucsuék újra kategória negyedik, Érdiék pedig hetedik időt jöttek.
A nyolcadik gyorsasági a nap leghosszabbját (23 km) Kubica nyerte Pech és Baumschlager előtt. Az osztrák ezzel a harmadik helyre esett vissza, és a cseh minis állt az élre. A jegyzőkönyv kedvéért jegyezzük meg, mindössze 3,4 másodperc különbség volt a szakasz végén közöttük. Érdi jött egy kategória harmadik időt, Csucsuéknak megint műszaki gondjaik adódtak. A Production Cupban Harrach már másfél perccel vezet.
A kilencedik gyorsaságin ismét Kubica volt a leggyorsabb Pech (megint csak egy tized volt a különbség!) és Baumschlager előtt. Az összetett sorrend még mindig nem változott, de Kubica nyomás alatt tartotta Pechet (köztük csak 1,9 másodperc) A Production Cupban érdekelt két magyar páros jól felszívta magát, hiszen Érdi harmadik, Csucsu pedig negyedik időt autózott. (Tibi ezzel a kategóriában már negyedik helyre zárkózott fel, és Csucsu is elindult vissza felfelé.)
Tizediknek újra jött a hosszú gyors, immár vaksötétben, ahol Kubica nem talált ellenfélre, és 8,3 másodperccel volt Pechnél gyorsabb, Baumschlager is vagy 15-öt kapott. Harrach pedig - egész napos teljesítménye fényében egyáltalán nem meglepően - megint bejött negyediknek. Összetettben pedig ezzel Kubica átvette a vezetést. A lengyel és a cseh versenyző sem kaland nélkül teljesítette a gyorsasági szakaszt, de nem panaszkodtak. A Production Cupban Harrach három percnél nagyobb előnnyel zárta a napot. Ehhez az is kellett, hogy a második helyen álló Neubauernek megkotlott az első differenciálműve, és hátsókerekessé vált az Imprezája. A 2WD-ben a Bessenyey kiesése óta vezető Böhm várja első helyen a vasárnapot.
Érdi Tibiék az abszolút 13. (kategória 4.) helyről, Csucsuék a 18. (kategória 8.), Klausz Kristófék pedig 41. (kategória 7.) helyről várják a folytatást.
Fotó: www.fiaerc.com