2014. január 6-án rali szakági fórumot tartottak. Bombahírként robbant a Duen.hu facebook oldalán a hír, hogy - a 2013. évi bajnokság első három helyezettje - "Kazár Miki, Turán Frici és Herczig Norbi közösen azt kéri az RSB-től, hogy a 2014-es évben ne legyen WRC, hogy kiegyenlítettebb legyen a küzdelem." Az internetes fórumokon kitört lázadás garantált volt.
Megkérdeztük az MNASZ Ralisport Bizottságának vezetőjét, Pénzes Zsoltot, aki elmondta. hogy valóban érkezett a WRC-k kitiltására vonatkozó felvetés, de a rali szakág vezetése eltökélt a WRC-k versenyeztetésének engedélyezése mellett, azt sportszakmai szempontból fontosnak tartja. A kérdésről azonban még nem született döntés. arra az MNASZ hétvégi közgyűlése előtt nem is kerül sor.
"Mindig is pártoltuk a WRC-k versenyben való szerepeltetését, mert szerintem a nézőknek és ezáltal a ralisportnak szüksége van rá. Fantasztikus látványt és élményt nyújt a sportág kedvelőinek, ha ezek az autók is versenyeznek, arról nem is beszélve, hogy milyen élmény vezetni ezeket a csúcskategóriájú autókat. Szóval, ha minket kérdeznének, biztosan a WRC-k mellett voksolnánk. Ugyanakkor ha a Szövetség úgy látja, hogy ezen kategória kizárása mellett dönt, s így szorosabb lehet a mezőny, akkor azt is tökéletesen elfogadjuk. A mi célunk, hogy ütőképes autóval tudjunk versenyezni, függetlenül annak gyártmányától, kategóriájától.
Nem félünk a kihívástól! Ha csak S2000-essel lehet menni 2014-ben, akkor mi azzal is szívesen versenyzünk. Boldogok leszünk, ha egy komoly autóval részt tudunk venni a Bajnokságban, és hogy ez milyen lesz, azt majd a Szövetség döntése utáni lehetőségek határozzák meg. Viszont már nagyon várjuk a Szövetség állásfoglalását, hogy el tudjuk kezdeni az idei szezon tervezését." - felelte érdeklődésünkre Turán Frici.
WRC-ügyben választhatnak a szövetségek: vagy megengedik, hogy az 1.6 turbós korszak előtti, 2000 köbcentis, intelligens hajtású autókkal a nemzeti bajnoki címért harcoljanak a bajnokságban, vagy ezt kizárják. Utóbbi esetben vagy "száműzik" ezeket az autókat külön kategóriába (esetleg a mezőny végére), vagy olyan szabályokat alkotnak, amelyek kizárják, hogy WRC-vel részt lehessen venni a bajnoki sorozat futamain. (Tovább is lehetne ragozni, hogy szabad-e meghívásos versenyen indulni velük, vagy sem.)
A hazai sportszabályozás előbb az abszolút értékelésből zárta ki a WRC-ket, majd száműzte őket a mezőny végére (S-csoport). 2013-ban jött a fordulat, és visszaengedték a legerősebb autókat az Országos Rali Bajnokság abszolút értékelésébe. Sajátos, hogy a kitiltáskor, a visszaengedéskor és a héten is fellángolt a vita, hogy mitől is lesz jó bajnokság és mitől lesznek majd tömegek a ralipályák mellett. A WRC-k nemzeti bajnokságokban való versenyeztetésének sportszakmai megítélése sem egyszerű, ezért is választanak az egyes szövetségek különböző utakat.
Kazár Mikit is megkérdeztük:
- Szerinted legyenek WRC-k?
- Azt gondoljuk, hogy annak idején jó döntés volt, hogy visszajöttek a WRC-k, hiszen a közönség valóban a csúcskategóriás autókra kíváncsi. Az elmúlt esztendõkben azonban nemzetközi szinten nagyon sokat fejlõdött a technika. Megjelentek az RRC és az R5-ös autók, amelyekkel szintén nagyon színvonalas csaták alakulhatnak ki. Ez a nemzetközi trend, ezért a hazai élmezõny tagjai is támogatják ezt az irányt. A WRC-s és az S2000-es párosok ezért közösen kérték, hogy induljunk el errefelé. Azt gondolom, hogy a jövõben - ha úgy alakul - akkor, az R4-es, S2000-es, RRC-s és R5-ös autók színvonalas hazai bajnokságot adhatnak, valamint a csatába a Mitsubishik is beleszólhatnának. Ebben az esetben az FIA elképzelései szerint mennénk, és ez bizonyára hasznára válna a magyar ralinak.
- Meglepő volt, hogy a tavalyi bajnokság eleje ezzel a felvetéssel érkezett?
- Nem volt meglepő, annak idején mindenkinek lehetősége volt WRC-t hozni. Tavaly az elejét megnyomtuk, utána pedig beosztottuk az elõnyünket. Sikerült a tervünk, hiszen WRC-vel is bajnokok lettünk. Most azonban úgy is meg akarjuk mérni magunkat, hogy nincsenek akkora technikai különbségek. Hozzunk újszerû autókat, amelyek a szurkolók számára is érdekességként és újdonságként hatnának. Reméljük, hogy ezt az elképzelést az RSB is támogatni fogja, ellenkező esetben a szlovák-magyar közös futamok eredményei ismét boríthatják a mi sorozatunkat.
- Hogy áll a bajnokság kérdése?
- Ez egy jó kérdés. Volt egy RSB tájékoztató a versenyzõk felé. Itt egy hatversenyes naptár került elõ. A jelenlegi helyzet szerint Székesféhérvár lesz az új helyszín, a Mecsek Rallye [ORB futamként - B. Capelluti] pedig sajnos nincs benne a sorozatban és Bükfürdőre sem megyünk. A mostani állás szerint sorrendben Eger, Miskolc, Székesfehérvár, Veszprém, Kassa és Budapest lesz a versenyközpontok helyszíne, de a naptár még csak ideiglenes, nincs jóváhagyva.
- Picit csalódottak vagyunk, hogy a szövetségen belül mindenkinek megvolt már a díjkiosztója, a rali szakágnak viszont áthúzódott erre az évre. Rövidesen azonban ezt is pótolják majd, a hírek szerint a Hungaroringen gyűlünk majd össze erre az ünnepségre. Az elmúlt évekhez hasonlóan most is egy kicsit nehezen indul minden, de nagyon bízom benne, hogy zökkenőmentesebben folytatódik majd ez az esztendő. - tette hozzá a 2013-as bajnok.
Be kell valljam, nekem is porcosodik a Gr. B-s autók mellett a régi WRC-kre. Minden alkalommal libabőrös leszek, ha egyet élőben látok. Nem vagyok azonban meggyőződve arról, hogy 1-2 WRC újra százezres tömegeket mozgatna meg. Ahhoz komoly mezőnyre, nem üres, vagy egy-két autós kategóriákra, és különösen nem 30-40 indulóra van szükség. A nézők küzdelmet, győzni akarást akarnak látni: ing-gatya rohadjon le, de ha ez nem oldható meg, legalább legyen látványos a közlekedés. (Félreértés ne essék, önmagában kilencven Lada - íven, lassan, balfaszkodva - semmivel sem izgalmasabb, mint harminc öblögető evós.) Aztán kellenének versenyek - ha tetszik bajnokság -, amin lehet versenyezni, és ahová el lehet utazni. Nem sportszakmai kérdés, de úgy látom, itthon messze nem aknázza ki senki a ralisportban rejlő turisztikai potenciált, a szállásadók szívességet tesznek, hogy elfogadják a pénzemet. Viszont senki sem fektet hangsúlyt arra, hogy a nem raliszurkoló családtagoknak, barátoknak is programot nyújtsanak. Pedig ha három hosszú hétvége fér bele egy család naptárába, akkor legalább kétszer oda fognak utazni, ahol anya meg a gyerekek szeretnének menni, és esélyük se lesz majd megszeretni a ralit, mert "ott nincs mit csinálni". Legyen elég, hogy lenne. (Pl. Én nézem az Orfűi visszafordítókat, anya meg pancsol a gyerekkel a magyarhertelendi strandon, este pedig együtt a család.)
Mindezek egymástól elválaszthatatlanok, ha verseny nélkül nincs mezőny, mezőny nélkül nincs néző, néző nélkül nincs hirdető, hirdető nélkül nincs verseny.
2003-ban ilyen volt a WRC-mezőny
Apropó hirdetők! A hazai importőrök számára, akik közül amúgy is csak kevesen álltak be egy-egy csapat mögé, a kétliteres WRC-k legfeljebb mérsékelten lehetnek érdekesek, hiszen az azok alapjául szolgáló típusokat már nem gyártják, így kétséges, hogy mekkora reklámértéke lehet egy régi - 2010 előtti - modellnek. (A 2011-től futó 1,6 turbós WRC-kkel nem lehet a nemzeti bajnokságokban versenyezni.) Lehet még egy hátránya az öregecskedő bér-WRC-knek: mondjuk úgy, nem múltak el nyomtalanul a pályákon töltött évek, kalandok, törések.
Van, akinek van összehasonlítási alapja
Csak igen pontatlan becsléssel tudnánk megtippelni, hogy mennyibe is fáj egy WRC-s szezon, az ugyanis nagy mértékben függ a bérlő igényeitől (a "csak beülök, és már indulok is" megoldás az egyik véglet, a "gumi, nyál nélkül" a másik), a tesztkilométerektől, a biztosítástól, valamint a kiegészítő szolgáltatásoktól.
Komplex, és nagyon érzékeny rendszer ez, így is tessék kezelni! A WRC-k kitiltása éppúgy nem oldja meg a magyar ralisport nyűgjeit, mint az engedélyezésük.