Egyéb versenyek esetében már ki lennék borulva, ha hat gyorsasági után negyven másodperc lenne a második helyezett hátránya. Egyéb versenyek esetében kiröhögném, aki hat gyorsasági után a rossz gumiválasztásra fogná, hogy ennyivel le van maradva az ellenfelétől. De ez a Monte és itt ez nem csak duma.
Korai ébredést követően három gyorsasági szakaszt kellett teljesítenie a mezőnynek és ez a három szakasz több eseményt produkált, mint máskor egy teljes verseny. Természetesen, mint azt a Monték esetében már megszokhattuk, ezúttal is kiemelt szerep jutott a gumiknak. Négyféle abroncsot hozott a Michelin lágy és szuperlágy slick-et, hógumit és kisszöges hógumit. Nem sorolom fel, hogy ki milyen kombóval vágott neki a csütörtök hajnalban, de végül azok jártak jól, akik slick-et nem vittek magukkal. Az első pálya nagyon havas-jeges volt, a második nagyrészt havas-jeges volt, aki itt a száraz aszfaltra való abroncsokkal próbálkozott - mint például a három Volkswagen is - az nem remélhetett semmi jót.
Jó gumi egyébként sem létezik az ilyen gyorsan változó útviszonyokra, hol hó, hol jég, hol pedig latyak vagy éppen vizes aszfalt váltakozott kilométerről kilométerre. A legkevésbé éppen egy pályaversenyzőtől várná az ember, hogy beletalál a ritmusba ilyen körülmények között, de láss csodát Kubica megnyerte az első két gyorsot. Az elsőn tizenötöt adva a helyi lakos Bouffier-nak, húszat a harmadik helyen érkező Ogier-nak. A negyedik helyezett egy másik Sebastien lett (Chardonnet), akiről tudjuk, hogy nagyon jó pilóta, de ő egy kétkerék(!) meghajtású autóval keveredett ide, ami előtt értetlenül állok magam is, meg még néhány ezren, de ettől még tény. Lényeg, a lényeg az első két gyors után vezetett az egykori F1-es pilóta, majdnem negyven másodpercre mögötte Ogier, Meeke és Bouffier, ebben a sorrendben.
Az első gyors krónikájához tartozik még, hogy elbúcsúztunk a Hyundai csapatának ötven százalékától, Neuville ugyanis hét kilométer megtételét követően jelentős károkat okozott a hetes rajtszámú i20 WRC-ben. Egy nagyon tempós jobbosban - Neuville szerint nem is volt igazán kanyar - alulkormányozottá vált a versenyautó, amit a belga nem tudott megfogni, de megtette helyette egy öles oszlop. Az autó jobb hátulja ugyan csúnyán összetört, a két versenyző pedig nekilátott újra menetképessé tenni a sporteszközt, mivel a Montén nincs Superally, azaz, ha kiestél, akkor ki vagy esve és nem rajtolhatsz másnap. Elsőként a sérült kipufogót matekolták le a helyéről úgy öt perc alatt, majd az egyik kormányösszekötő kiegyenesítése következett volna. Sajnos azonban az emelőjük is azon az oldalon volt rögzítve, ahol az ütést kapta a karosszéria és a szerszám olyan komolyan megsérült, hogy nem lehetett haasználni, pedig a kereket le kellett volna venni, hogy hozzáférjenek az összekötőhöz.
A harmadik gyorsaságin aztán érkezett Bouffier. Talán vannak, akik még emlékeznek a 2011-es Montéra, akkor éppen IRC verseny volt és ahol Bouffier a hetedik helyről egy gyorsasági szakasz alatt átvette a vezetést, mert leesett a hó és csak neki volt hógumija és akkora előnyre tett szert, hogy könnyen megnyerte a versenyt. Most is valami hasonló történt, Bouffier-nak sikerült negyven másodperc hátrányból tizenöt másodperc előnyt eszkábálni és átvette a vezetést a szakaszt követően. Mögötte a Citroennel Meeke, majd a Hyundai-al bemutatkozó Sordo sorakoztak, szegény Kubica visszacsúszott a negyedik helyre. Ogier ekkor a kilencedik volt (+1:19), Mikkelsen a tizenhetedik (+2:54), Latvala a tizennyolcadik (+3:04) helyig csúszott vissza, ami miatt biztosan fejek hullanak majd a Volkswagen meteorológiai részlegénél, de a jégkémek is alapos fejmosást kaphattak, mivel így elrontani a gumiválasztást nem szerencsés dolog az álmoskönyv szerint.
A szervizt követően a délelőtt már teljesített három pálya várta a még versenyben lévő csapatokat, de a körülmények rengeteget változtak a hegyekben. A hőmérséklet emelkedett, a jég a legtöbb helyen eltűnt és a havazás is esőre váltott, kiszámíthatóbbá téve ezzel a verseny folyását. Ilyen esetekben pedig a Volkswagen a még mindig a leggyorsabb autó a mezőnyben, Latvala és Ogier egy-kettő arányban osztoztak a gyorsasági szakaszgyőzelmeken. Ettől függetlenül Bouffier nevével kezdődött a sorrend a nap végén, a francia pilóta tartja a negyven másodperc körüli előnyét, mögötte Meeke majd Kubica a sorrend. Nyugodt álma nem lehet, hiszen Ogier nagyon jön. A délutáni gyorsokon negyven másodpercet dolgozott le a hátrányából és a negyedik helyen zárta a napot.
Teljes szívből tudtam szurkolni Sordonak, de sajnos első Hyundai-os versenyén kibabrált vele a technika. Történt, hogy a négyes és az ötös gyors közötti összekötő szakaszon leállította a Hyundai motorját és soha többé nem tudta beindítani. A Hyundai számára tehát nem kezdődött túl jól a szezon, első versenyük első napján kezdhették is lebontani és elpakolni azt a szolid kis palotát, amit a szervizparkban sátor helyett felállítottak.
Pénteken újabb négy pályán öt gyorsasági szakaszt teljesít a mezőny. A verseny leghosszabb gyorsaságija a 49 kilométeres Vitrolles - Faye kétszer is szerepel a programban és este már ismét a monacói tengerparton szerelnek majd a csapatok, hiszen a szervizpark is költözik Gap-ból.
A verseny állása az első nap végén ITT olvasható
Útvonallap ITT