Papírforma szerint Sebastien Ogier nyerte a Monte Carlo Rallye-t, de jutott izgalom az utolsó napra. Erről természetesen az időjárás gondoskodott, mert a Turini hágón hirtelen leesett harminc centi hó. Ráadásul a rosszabbik fajtából. A skandináv népek több tucat szót használnak a hóra, függően attól, hogy milyen állagú, ezt a szóban forgó havat magyarul latyaknak hívjuk, mert nem vagyunk skandinávok.
Ma délelőtt szabadfoglalkozás volt a program a Montén, az első gyors csak délután fél háromkor kezdődött. Két pálya teljesítése után vissza a tengerparti szervizbe, majd újra a már ismert pályák következtek, ezúttal sötétben. És ködben. És esőben. És hóban. Az első pálya mindjárt a legendás Col de Turini-t is magában foglaló La Bolléne - Moulinet (23,4 km) volt, amit a vadonatúj Sospel - Breil sur Roya (16,5 km) követett, utóbbin második alkalommal már a Power Stage pontokért is hajtottak a versenyzők.
A kora délutáni indulásnál nem volt nagy variálás a gumikkal, mindenki négy szögessel indult útnak, a csomagtartóban pedig két szögeletlen téli volt betárazva, kivéve Elfyn Evans-t, aki két szuperlágy slickkel vágott neki. A híradások szerint mindkét pályán folyamatosan hullott valamilyen csapadék, a magasabb részeken hó, az alacsonyabbakon pedig eső. Ogier nem sietett túlságosan, de ahhoz eléggé, hogy megnyerje mindkét gyorsaságit és kicsivel tovább növelje az előnyét.
A nagy kérdés az volt, hogy vajon Bouffier vagy Meeke csinál hülyét magából azzal, hogy elesik és veszni hagyja a dobogós helyét, de mindketten túlélték visszaértek a szervizbe, igaz, Bouffier csúnyán odaverte az egyik kerekét, csoda, hogy "maradtak atmoszférák" a gumiban. A többiek is jöttek szépen sorban, különösebb változás nem volt, kivéve egy Hirvonen - Evans helycserét a hatodik hetedik helyen, de ezt előre borítékolni lehetett, amikor Evans betette a két slicket a csomagtartóba, a Sospel gyorsaságin ugyanis bokáig ért a víz, vagyis inkább a hólé, azt meg nem szereti a slick, oda a szögeletlen hógumi a legjobb opció.
Egy könnyű estebéd elköltését követően ismét feldübörögtek a motorok és újra megindult a karaván. Elsőként ma is a szlovák Melichárek rajtolt, amitől már tegnap is a hideg rázta a másodiknak rajtoló Mikkelsent, mert nem győzte kerülgetni a pályákon és folyamatosan zokogott, hogy hadd rajtoljon már három percre. Mivel fent a hágón töretlenül hullott a hó, már az előfutó autóknak is - kétkerék meghajtású Renault Megane-ok voltak szolgálatban - komoly gondot okozott feljutni a hegyre, egyikük el is akadt, így a rajt is csúszott néhány percet. A szlovák versenyző derekasan küzdött, de nem úszta meg. A privát Fordot sikerült úgy elásni, hogy elzárta az utat a mögötte érkezők előtt, így kisebb forgalmi dugó alakult ki. A versenyigazgató végül úgy döntött, hogy kiveszi a gyorsaságit a programból és mindenkinek átlagidőt ad - igen, tudom, hogy tudod, hogy etap lett, de nem csak te olvasod, Rali Matyi! -, mert ha már az összkerekes csúcsgépeknek mélytorkozássá fajult a versenyzés, mi lesz a kétkerekesekkel. Tavaly is elmaradt a második menet a Col de Turinira, akkor a nézők fegyelmezetlensége miatt vették ki.
Szóval maradt a Power Stage, ahová Mikko Hirvonen késve érkezett és később ki is állt, a Fiesta WRC generátora ugyanis megadta magát, ezek a WRC-k pedig áram nélkül nem mennek egy tapodtat sem. Latvala nagyon végigküldte a Polót, ő és navigátora izgatottan várták, hogy a mögöttük érkezők közül lesz-e bárki is gyorsabb a fontos három pontért zajló versengésben. Elsőként Ostberg érkezett, aki ezen a versenyen inkább a célba érkezésre koncentrált, így ideje jócskán elmaradt Latvalától. Kris Meeke Citroenje volt a következő érkező, kevesebb, mint öt másodperccel maradt el a finn idejétől, de itt volt és a harmadik helynél hátrébb már nem végezhetett. Húszat spájzolt ezen a gyorson Bouffier, de neki is meg lett a hőn áhított második hely, Latvala pulzusa azonban továbbra sem csendesedett, hiszen a világbajnok bármire képes lehet. Jött is Ogier, de ideje két tized(!) másodperccel elmaradt csapattársáétól, így a három pont Latvalához került.
Nagy hiba lenne a Montén látott teljesítményekből következtetni a szezon erőviszonyaira, úgyhogy megteszem. Azt a jóslatomat továbbra is fenntartom, hogy a Volkswagent senki nem verheti meg, és azt is, hogy Ogier könnyű vágtában lesz világbajnok, nagyjából augusztus környékén. Citroenéktől valószínűleg látunk majd kiugró eredményeket. Meeke fantasztikusan autózta végig ezt a nehéz versenyt, annak ellenére, hogy mindenki biztos volt abban, hogy legkésőbb az utolsó gyorson az árokban köt ki, egyértelműen a verseny pozitív meglepetése. Ostbergnek minden bizonnyal kell még egy kis idő, amíg megszokja a csapatot és az autót, ő később érkezett, mint az észak-ír. M-Sport vagy Ford, kinek hogy tetszik. Hirvonen... Nemcsak a sokkal rutintalanabb csapattársa verte a verseny nagy részében, hanem hét és fél percre volt egy privát Fordostól, amikor kiesett. Ezt azért nehéz megmagyarázni. Evansra nincs panaszom, az ő tapasztalatával ez a hatodik hely parádés eredmény. Mikkelsennek össze kell kapnia magát, szerencséjére Svédország következik, ott villanthat valamit. Írnék a Hyundairól is de nem nagyon van mit. Sordo jól ment amíg ment, Neuville lökhárítójára meg lehet licitálni a francia vaterán jófogáson. Bouffier-t is jó lenne látni több versenyen a WRC-ben és le a kalappal a teljesítménye előtt. Javasolnám Malcolm Wilsonnak, hogy aszfalton ültesse be Hirvonen helyére, mert azt simán tudja, mint Mikko.
Ki kell emelni a mezőnyből ezt a Sebastien Chardonnet nevű suhancot is, akinek volt pofája abszolút 11. helyen megérkezni a céldobogóhoz. Egy kétkerekes kocsival, agyonverve nem kevés összkerekest. Valószínűleg nem stimmel valami a fejében a srácnak, mert a verseny elején autózott abszolút negyedik időt is, de biztosan tud vezetni is, mert most valamelyik monaco-i kocsmában ünnepel és nem a Grace Hercegnő Kórházban lábadozik. Már tavaly is szóltunk, hogy érdemes megjegyezni a nevét. Ha másról nem a borról menni fog az asszociáció.
Folytatás február első hétvégéjén Svédországban.
Hely | Rsz | Versenyző | Csoport | Idő | Büntetés | Össz. idő | Kül. előző | Kül. első | |
1. | 1 | S. OGIER (FRA) | M | RC1 | 3:55:14.4 | 3:55:14.4 | |||
2. | 11 | B. BOUFFIER (FRA) | RC1 | 3:56:33.3 | 3:56:33.3 | +1:18.9 | +1:18.9 | ||
3. | 3 | K. MEEKE (GBR) | M | RC1 | 3:57:08.7 | 3:57:08.7 | +35.4 | +1:54.3 | |
4. | 4 | M. OSTBERG (NOR) | M | RC1 | 3:59:08.3 | 3:59:08.3 | +1:59.6 | +3:53.9 | |
5. | 2 | J. LATVALA (FIN) | M | RC1 | 4:01:22.7 | 4:01:22.7 | +2:14.4 | +6:08.3 | |
6. | 6 | E. EVANS (GBR) | M | RC1 | 4:03:51.8 | 4:03:51.8 | +2:29.1 | +8:37.4 | |
7. | 9 | A. MIKKELSEN (NOR) | M | RC1 | 4:06:56.7 | 4:06:56.7 | +3:04.9 | +11:42.3 | |
8. | 22 | J. MELICHAREK (SVK) | RC1 | 4:16:50.6 | 00:20 | 4:17:10.6 | +10:13.9 | +21:56.2 | |
9. | 48 | M. GAMBA (ITA) | RC2 | 4:19:05.1 | 4:19:05.1 | +1:54.5 | +23:50.7 | ||
10. | 31 | Y. PROTASOV (UKR) | WRC2 | RC2 | 4:20:57.5 | 4:20:57.5 | +1:52.4 | +25:43.1 | |
11. | 56 | S. CHARDONNET (FRA) | RC3 | 4:26:32.4 | 4:26:32.4 | +5:34.9 | +31:18.0 | ||
12. | 37 | L. BERTELLI (ITA) | WRC2 | RC2 | 4:28:47.9 | 4:28:47.9 | +2:15.5 | +33:33.5 | |
13. | 36 | R. BARRABLE (IRL) | WRC2 | RC2 | 4:30:22.3 | 4:30:22.3 | +1:34.4 | +35:07.9 | |
14. | 41 | E. BOLAND (IRL) | RC2 | 4:33:15.3 | 4:33:15.3 | +2:53.0 | +38:00.9 | ||
15. | 74 | F. SIAS (FRA) | RC4 | 4:41:45.6 | 4:41:45.6 | +8:30.3 | +46:31.2 | ||
16. | 43 | J. MONDET (FRA) | RC2 | 4:44:32.8 | 4:44:32.8 | +2:47.2 | +49:18.4 | ||
17. | 32 | A. KREMER (DEU) | WRC2 | RC2 | 4:45:56.0 | 00:10 | 4:46:06.0 | +1:33.2 | +50:51.6 |
18. | 47 | C. CARRET (FRA) | RC2 | 4:47:54.4 | 4:47:54.4 | +1:48.4 | +52:40.0 | ||
19. | 65 | L. VIALLE (FRA) | RC3 | 4:50:56.2 | 4:50:56.2 | +3:01.8 | +55:41.8 | ||
20. | 80 | F. JOLY (FRA) | RC4 | 4:51:58.3 | 00:30 | 4:52:28.3 | +1:32.1 | +57:13.9 |