A változatos és izgalmakkal teli Monte Carlo Rali után a világbajnokság egyetlen - elvileg igazán - havas futamára, Svédországba utazott a WRC mezőnye.
Míg korábban méteres hófalak és masszív hótakaró jellemezte a versenyt, az elmúlt években egyre jobban kopnak azok a bizonyos szöges gumik, melyeket kizárólag ezeken a versenyen használnak az indulók. Ráadásul mindezt korlátozott mennyiségben: a 3 napnyi száguldásra összesen 24 darab áll rendelkezésükre, további négy jár még a hivatalos teszten (shakedownon) való részvételért.
Emiatt - és persze a kevés hó miatt is - fordulhatott elő, hogy az idei bemelegítésen a megszokottnál jóval lassabban poroszkáltak végig a versenyzők, ezzel is spórolva a szöges gumikészletükkel. Meeke rögtön az első körében hibázott, de miután megjavították versenyautóját, azért futott még egy harmadik legjobb időt is. Ostberg volt a leggyorsabb, Latvala lett a második, míg Ogier csak a 11. helyen végzett. Persze ezek az eredmények nem igazán sok jelentőséggel bírnak.
A reggeli tesztelés után este nyolc órától kezdődött a verseny a karlstadi szuperspeciállal. A két kilométernyi paralel - pályán nem csupán a stopper, de egymás ellen is versenyezhettek az indulók. A párosok a nézők kívánságai alapján lettek összerakva, így fordulhatott elő, hogy Ogier Kubica ellen autózhatott.
A gyorsaságit egyébként minimális előnnyel ugyan, de Andreas Mikkelsen nyerte, Ogier és Tanak előtt. Ettől függetlenül másnap a világbajnoki pontversenynek megfelelő sorrendben rajtoltak a versenyzők.
Csütörtökön egy viszonylag kevés versenytávú, ugyanakkor mégis hosszúnak mondható nap várt a mezőnyre, ugyanis csak a nap elején és végén szervizelhették a kocsikat. Két 7 és egy 17 kilométeres gyors szerepelt kétszer-kétszer a napi programban, melyek nagy része Norvégia területén található. Összességében a napi penzum alig több, mint 60 gyorsasági kilométert jelentett, de a napi össztáv így is bőven 300 kilométer felett volt. Szerviz nélkül így csupán annyi (szöges)gumival gazdálkodhattak a versenyzők, amennyi épp náluk volt.
Használt vs. új abroncsok: a különbség szemmel látható...
Az első két - rövidebb - gyorson Ogier kezdett a legjobban. Már az első szakasz után átvette a vezetést az összetettben, a következőn pedig még tovább növelte előnyét Mikkelsennel szemben. A "hosszún" viszont Mikkelsen volt a leggyorsabb és 1,6 másodpercre faragta hátrányát. Apró érdekesség, hogy ezen a 17 kilométeres pályán Henning Solberg alig maradt le a szakaszgyőzelemről és abszolút második időt futott Fiestájával.
A két kör között szerviz helyett mindössze gyűjtő volt, majd kicsit más sorrendben ugyan, de újra az előző 3 szakasz következett. A hatodik gyorson egy ideig úgy tűnt megszületett a Hyundai első részsikere, de végül jött Tanak a Forddal és övé lett a szakasz legjobb ideje. Ogier "csak" az ötödik lett, Mikkelsen viszont a harmadik. Összetettben hátránya mindössze fél másodpercre csökkent, melyből a következő 17km-es gyorsasági végére két tizedes előny lett, ezzel át is vette az abszolút első helyet Ogiertől.
A napi utolsó pályán Mikkelsen azonban taktikai megfontolásból kicsit visszavett a tempóból és "átengedte" az első helyet csapattársának, hogy péntek reggel újra a francia versenyző indulhasson elsőnek a szakaszokon. A napot harmadikként Latvala zárta, így a képzeletbeli dobogó mindhárom fokán a VW pilótái állhattak: Ogier, Mikkelsen (+5,8 mp) és Latvala (+12,2m) sorrendben. A negyedik helyen az egész nap jól teljesítő és szakaszgyőzelmet is bezsebelő ifjú észt, Tanak végzett, mögötte fej-fej mellett a citroenes Ostberg és a fordos Hirvonen végeztek.
Az újoncok versenye. A Hyundai Motorsport számára eddig egészen jól alakul a svéd verseny, hiszen Monte Carloval ellentétben itt mindkét párosuk versenyben van még, jelenleg a rajtszámuknak megfelelő; 7. (Neuville) és 8. (Hänninen) helyen állnak. De már a szakaszgyőzelemtől is csupán karnyújtásnyira, azaz egészen pontosan fél másodpercre voltak!
A Hyundai csapata mellett két másik versenyzőnek is óriási újdonság a havas ralizás: Kris Meeke és Robert Kubica sem indult még korábban sem Svédországban, sem igazán havas versenyen. A Citroenes brit pilótának csapattársa, Mads Ostberg segített a felkészülésben, míg Kubicának Marcus Grönholm adott tanácsokat a versenyt megelőzően.
A két "újonc" fej-fej mellett áll: Meeke a 10., Kubica pedig a 11. helyezett az első hét gyors után.
Pénteken a csütörtökinél már egy jóval hosszabb és remélhetőleg még izgalmasabb nap vár a mezőnyre: 4 különböző gyorsaságival és majd 120 kilométernyi száguldással, ráadásul reggeltől-estig tart majd a küzdelem!