A rali világbajnokság idei második, ám egyetlen igazi havas versenyét évtizedek óta Svédországban rendezik, minden év februárjában. 2009-ben a svéd verseny helyett Norvégiában tartották meg a WRC havas futamát.
Mindegy hány futam szerepel az adott év naptárában, az észak-európai havas verseny helye és ideje volt az egyik legbiztosabb pont a világbajnokság helyszínei és időpontjai között. Az elmúlt években azonban egyre inkább hallani arról, hogy a közeljövőben megváltozhat ez a hagyomány.
Így fest jelen pillanatban a futam egyik legszimbolikusabb ugratója, a Colins Crest Arena.
Az elmúlt évtizedekben csupán egy alkalommal (1990-ben) került sor a svéd verseny törlésére, ám idén újra nagyon rezeg a léc a futam szervezői alatt. Svédországban, a verseny által érintett területeken (Karlstad és Hagfors) semmi hó nem maradt az utakon és a szokatlanul magas hőmérséklet következtében teljesen fellazult a szakaszok talaja. A norvég gyorsokat szerencsére még mindig hó és jég borítja, így a verseny teljes törlésére idén nem kerül sor, de még a mai nap sem tudni pontosan hány szakaszt tartanak meg, s végül hány pont jár majd a futam pontszerző helyein célbaérkező egységeknek.
Lássuk, hogyan változott az idei svéd rali programja.
Az elmúlt héten sorra érkeztek a hírek északról, melyekre a verseny rendezősége és az FIA szakemberei is folyamatosan reagálni kényszerültek. A változtatások a pályabejárások egy nappal való odébb tolásával kezdődtek, kedd és szerda helyett szerda - csütörtök írhatták fel a versenyzők a szakaszokat. Már ez sem kis feladat az idei versenyen, hiszen a versenyhez hasonlóan itt is már csak szöges "'virsligumikkal" mehetnek a párosok, amik alaposan megdolgozták és sokszor teljesen tönkretették a kijelölt útszakaszokat. Ennek több versenyző is hangot adott, az elmúlt 3 év világbajnoka Sebastien Ogier egyenesen "hülyeségnek" nevezte az egész verseny megtartását. Robert Kubica navigátora (aki ezúttal egy WRC2-es lengyel pilóta, Solowow segítője lesz) is nemtetszésének adott hangot Facebook oldalán. Nem véletlenül panaszkodott a navigátor, azóta csapata a Cersanit Rally Team versenyzői biztonságát szem előtt tartva visszalépett a versenyen való indulástól és lemondták a svéd versenyen való részvételüket.
(Eddig csak ők döntöttek így, de egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy mások is követik még a pénteki rajtig a lengyel csapat példáját.)
A pályabejárás idejének módosítása mellett a szakaszok sem maradtak változtatás nélkül. Az eredetileg kiírt 21 gyorsaságiból 8 véglegesen törlésre került, a verseny gyorsasági kilométereinek száma pedig közel 100km-el rövidült, így 241 km-t mennek majd versenytempóban az indulók.
A historic mezőny számára - érthető módon - az egész verseny törlésre került.
A gumikérdés. Ha ennyire rossz a helyzet és hó helyett sár, víz és óriási pocsolyák borítják az utakat jogosan merülhetne fel a kérdés, hogy a svéd gyorsokon miért nem a körülményekhez megfelelő murvás gumival indulnak a versenyzők? A válasz igencsak egyszerű és sajnos elég érthető is. Először is azért nem használhatnak a csapatok murvás abroncsokat, mert a svéd rali az éve kiírásban havas versenyként szerepel, melyet kötelezően szöges gumival kell teljesíteniük az indulóknak. Ez tiszta sor és a józan észre hallgatva még esetleg módosítani is lehetne ezt a részét a dolognak. A másik ok viszont sokkal nyomósabb, mely szerint a gumiszállítóknak esélyük nem lenne megoldani azt a logisztikai problémát, melyet ez a döntés okozna. Magyarul fizikai képtelenség lenne megfelelő mennyiségű murvás gumival ellátni a mezőnyt. Így maradnak a szöges gumik, még ha a körülmények ezt egyáltalán nem indokolnák.
Annyi kedvezményt kaptak a résztvevők az FIA-tól, hogy a szakaszok számának csökkentése mellett megemelték a verseny ideje alatt felhasználható gumik mennyiségét 24-ről 28-ra emelték.
Hogy áll most a helyzet? Ha a beírt mínuszok beteljesednek és napközben sem kúszik pozitív tartományba a hőmérők higanyszála, úgy nagy valószínűséggel megtartják mind a 13 'megmaradt' szakaszt és teljes értékű futamot tartanak a hétvégén. Ha azonban mégis úgy döntenek, hogy törlik a svéd gyorsokat (mint ahogyan ez a lehetőség meg is fogalmazódott szerda estére) úgy csak a pénteki napot tartanák meg és a megszerezhető pontok felét kapnák a legjobbak.
Ami biztos, hogy holnap kezdetét veszi az idei svéd rali, hat szakasszal és több, mint 100 kilométernyi gyorsaságival. De, hogy utána hol és hány szakaszt tartanak meg, még mindig nem teljesen biztos.