A Német Rali első napján a Volkswagenek vezetnek a Hyundaiok és a Fordok előtt. A Turán-Zsiros páros pontszerző helyen várta a folytatást.
Andrea Mikkelsen (Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool)
2016-ban a Német Rali a világbajnokság első igazi aszfaltos futama. (A Monte a havas-latyakos pályák miatt külön kategóriának számít, csak odavaló gumikkal.) A Mosel-völgyének szőlőhegyei és a Panzerplatte az elmúlt tizenöt évben a világbajnoki sorozat ikonikus gyorsasági szakaszai lettek, és többen is hazai pályának tekintették: Loeb szülőhelyéhez sokáig ez volt a legközelebbi VB-futam, nyilván egyetlen német gyári csapatként a Volkswagennek is presztízskérdés az itteni szereplés. (Mondhatni, nyerni járnak ide.) Meglepő módon azonban nem ők versenyhez legközelebbi gyári csapat, hanem a Hyundai, akiknek a főhadiszállása csak mintegy kétszáz kilométerre van Triertől, a versenyközponttól.
Érdemes kicsit Trierben és a környékén is körülnézni! A rajt-cél dobogó a világörökségi római-kori Porta Negra előtt van.Itt volt az Alpoktól északra az első püspökség, és Trier érseke egyike volt a Német-Római Birodalom egyik választófejedelmének. Ebből a nem rali-fanatikusoknak is jut bőven látnivaló. A borbarátok pedig a Mosel-völgy fehérboraira is alapozhatják a programjaikat.
Az idei világbajnokság sokkal kiegyensúlyozottabb, mint az elmúlt években: kettőnél több futamot senki sem tudott nyerni, évek óta ennyi futamgyőztes sem volt: Ogier (Volkswagen, 2), Latvala (Volkswagen), Paddon (Hyundai), Meeke (Volkswagen, 2), Neuville (Hyundai), Mikkelsen (Volkswagen). A gyártók közül csak a Ford nem jutott eddig a csúcsra, bár az észt Tänak Lengyelországban igen közel volt hozzá.
A verseny a korábbi éveknek megfelelően indult: Ogier megnyerte az első gyorsasági szakaszt. A verseny kiélezettségét jól jellemzi, hogy 22 kilométeren csak 1,2 másodperc különbség volt az előnye csapattársa, Mikkelsen előtt, és az első hét volt kilométerenként másodpercen belül. A második, 23,4 kilométeres gyorsasági szakaszon a hyundaios Neuville "visszavágott", és 0,9 másodpercet adott Mikkelsennek és hyundaios Sordónak. Ezzel egyébként Mikkelsen át is vette a vezetést, amit azóta is birtokol. A fordos Camilli nem sokáig jutott, az első gyorsaságin befejezte...
A második körben Mikkelsen is megszerezte első szakaszgyőzelmét (SS3), és eddigre kezdett kialakulni, kik fognak vele a dobogóért csatázni: Neuville, Ogier és Sordo volt már csak eddigre lőtávolban, a legjobb fordos Tänak már leszakadni látszott. Az új-zélandi Paddon "hatodik ropogón" került kalandba, de viszonylag jól megúszta, csak fénysérült lett az autója. A negyedik gyorsaságit Ogier nyerte, Mikkelsen csak negyedik lett, így az első négy között 12 másodpercre csökkent a különbség. A nap végi ollmuthi szuperspeciált Ogier nyerte, az első négyben változás már nem történet. (A jegyzőkönyv kedvéért: több, mint száz kilométeren ez szabad szemmel alig látható.)
A WRC2 mezőnyében 19-en rajtoltak el, többen gyári-, vagy félgyári támogatással. Lappi már nyert idén WRC2-es futamot, Kopeczky pedig évek óta a Skoda gyári menője. És természetesen ott a mezőnyben a magyar Turán-Zsiros páros is. Ebben a kategóriában a német Armin Kremer és a Skoda nem sok izgalomról gondoskodott: A nap végére közel fél perccel vezet a finn Lappi előtt, és hiába nyert több gyorsaságit a cseh Kopecky, bő másfél perc hátrányból, az ötödik helyről várja a folytatást. A belga de Mevius már percen kívül áll a harmadik helyen úgy, hogy negyediknél jobb időt nem is autózott.
„Meglehetősen vegyes napot zártunk ma a Német Ralin, de szerencsére amilyen nehéz volt a kezdet, olyan szép lett a nap vége. Az első két gyorsaságin sajnos technikai gonddal küzdöttünk, le kellett cserélnünk a hátsó differenciálművet az első kör után. A második szakaszt követően azonban már egész jó időket mentünk és 8-ak is voltunk a kategóriánkban, ami már pontszerző hely. A tempónk kifejezetten jó volt, eredményes, gyors köröket futottunk. Azonban még ez nagyon a verseny eleje, a holnap minden bizonnyal sorsdöntő lesz, ugyanis közel 150 kilométert kell teljesítenünk 9 szakaszon. Bízom benne, hogy sikerül továbbra is jó tempókat mennünk és megtartjuk a pozíciónkat” – mesél az első napról Turán Frici.
„Az autó beállításai végig rendben voltak, sikerült jól eltalálnunk. Talán a 2. körnél választhattunk volna jobb abroncsot, de mivel jósoltak egy kis esőt, eszerint döntöttünk. A többieknek bejött a kockáztatás, mi azonban le voltunk maradva az első körös technikai hiba miatt, így megpróbáltunk biztosra menni. Ebből a versenyből még bármi kisülhet, túl vagyunk az esti szervizparkon, minden készen áll arra, hogy holnap ott folytassuk, ahol ma abbahagytuk és megtartsuk a pontszerző pozíciónkat. Sőt ha koncentráltan autózunk és gyorsak vagyunk, talán javíthatunk is a jelenlegi eredményünkön” – teszi hozzá bizakodva Zsiros Gabi.