A TOYOTA GAZOO Racing a múlt héten leleplezte a Toyota Yaris WRC versenyautót és bemutatta a 2017-es versenyszezon pilótáit: már csupán alig egy hónap van hátra a 2017-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) monacói rajtjáig, és a Toyota gyári csapata pedig az utolsó lépéseknél tart felkészülésében és türelmetlenül várja a startot. A TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatának mindennapjait több mint egy éve csordultig kitölti a műhelymunkával, teszteléssel és edzésekkel töltött több ezer óra. Valamennyi erőfeszítésük egyetlen célra irányul: tökéletesen fel akarnak készülni a Monte-Carlo Rallyra.
Az autósport csúcsát képviselő rally világbajnokság WRC olyan új kihívást és lehetőséget jelent a Toyota számára, aminek révén még magasabb szinten képezheti munkatársait, új technológiákat fejleszthet ki, és a világ minden táján számtalan különböző útfelületen szerezhet tapasztalatokat. Mindez értékes segítséget jelent abban, hogy a világvezető márka „még jobb autókat” alkothasson.
„Nagy örömmel mutatom be a WRC-n induló autónkat, csapatunkat és partnereinket. Szeretném kifejezni hálámat és tiszteletemet a rajongók ezreinek, akik 17 évet vártak erre a napra, valamint a rally szervezőinek, résztvevőinek és az autógyáraknak, akik távollétünkben is látványosan fejlesztették a rally-sportot. Mindenkinek köszönjük, most pedig visszatértünk!” – fogalmaz a Toyota, és egyben a WRC csapat elnöke, Akio Toyoda.
„Az autókat és az embereket egyaránt hatalmas próbatétel elé állítja ez a versenysorozat. A TOYOTA GAZOO Racing ’utál’ veszíteni – és természetesen a WRC-be sem ezért térünk vissza. Volt alkalmam Tommi oldalán kipróbálni a Yaris WRC-t, és meggyőződhettem róla, hogy jó okkal bízunk a csapat versenykészségében. Finn, német és japán csapattársainkkal minden tőlünk telhetőt megteszünk majd az előttünk álló utolsó hónapban, hogy rajongóink okkal örüljenek a Toyota visszatérésének és jogosan mondhassák: büszke vagyok arra, hogy a Toyotának szurkolok. Bízom benne, hogy számíthatunk a támogatásukra.” – teszi hozzá az elnök.
Yaris WRC: a WRC-gépek új generációja
A Yaris WRC-t úgy fejlesztették ki, hogy minden szempontból megfeleljen a 2017-es versenyszezonban érvényes FIA műszaki előírásoknak, így az autó a WRC-gépek új generációjának tagja, amely a következő évadokban új magasságokba röpíti majd a sportágat. A Yaris WRC 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses motorja 380 lóerőnyi teljesítményt ad le, és a nagy szabadságot biztosító aerodinamikai előírásoknak köszönhetően az autó dizájnja egyszerűen lenyűgöző. A Yaris WRC tervezését, megépítését és kifejlesztését egy tapasztalt mérnökcsapat végezte, amelynek Tom Fowler, Simon Carrier és Mikko Ruoho is tagja.
„A Yaris WRC egy remekül megtervezett autó, hihetetlen potenciállal.” – avat be Tommi Mäkinen, a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatfőnöke. „Az új előírások sokkal szabadabb kezet adtak a fejlesztőknek. És bár még alaposan ki kell tapasztalnunk az autóban rejlő lehetőségeket, már most kijelenthetjük, hogy ez a gép megbízható és gyors. Alig várom már, hogy lássam, mire képes versenykörülmények közt!”
Egymás képességeit remekül kiegészítő pilótákból összeállított csapat
- január 19-én két Yaris WRC áll rajthoz a Rally Világbajnokság nyitó futamán Monte-Carlóban; a volán mögött Jari-Matti Latvala és Juho Hänninen ül majd. A szezon során tesztpilótaként a fiatal finn versenyző, a WRC2 Bajnokság idei győztese, Esapekka Lappi is részt vesz a csapat munkájában.
Jari-Matti Latvala: az ász
Jari-Matti Latvala 2002 óta versenyez a WRC-ben, s azóta újra meg újra lenyűgözi a rally közönségét: a 2016-os szezont például 16 futamgyőzelemmel zárta. 169 rajtjával és három bajnoki érmével kétségtelenül a Miikka Anttilával közösen autózó Jari-Matti a WRC egyik legjobb pilótája. Hihetetlen tapasztalata és páratlan teljesítménye komoly előnyt jelent a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapat számára.
„Rallys pályafutásom egy Toyota Corolla GT volánja mögött kezdődött 2001-ben, és első eredményemet egy Corolla WRC-vel értem el a Rally Világbajnokságon a 2013-as észtországi futamon. Így aztán több szempontból is úgy érzem, hogy hazatértem! Nagy örömmel csatlakoztam a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatához; szerencsésnek tartom magam, amiért részese lehetek e történetnek, és remélem, rengeteg győzelmet aratunk majd!” – fogalmaz a népszerű pilóta.
Juho Hänninen: a tapasztalat erejével
Juho Hänninen, a TOYOTA GAZOO Racing WRC másik pilótája (és navigátora, Kaj Lindström) szintén a kezdetektől részt vett a Yaris WRC fejlesztésében. Juho hatalmas WRC-tapasztalata és autóismerete nagy érték a csapat számára.
Esapekka Lappi: a fiatal tehetség
A WRC2 frissen megkoronázott királya, a finn versenyző mindenkit lenyűgözött sebességével, pörgésével és alkalmazkodó készségével. Miután kipróbálta magát az Európai Rally Bajnokság R5 kategóriájában és világszintű tapasztalatot szerzett a WRC2 Bajnokságban, a fiatal finn most új kihívást talált, hiszen ő lett a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapat tesztpilótája.
„Őrületes lehetőség ez számomra és navigátorom, Janne Ferm számára. Egy álom vált most valóra. Éveken át keményen dolgoztunk, hogy eljussunk ide – és végre sikerült! Izgalmas és ösztönző élmény a csapat tagjává válni, és rendkívül hálásak vagyunk a lehetőségért. Alig várom már, hogy megkezdjük a tesztprogramot a TOYOTA GAZOO Racing csapattal és a Yaris WRC-vel!” – fogalmaz lelkesen a fiatal tehetség.
HÁTTÁRINFORMÁCIÓK
A Yaris WRC műszaki adatainak bemutatása
A Toyota Yaris WRC egy új generációs WRC versenygép, amely a 2017-es Rally Világbajnokság technikai előírásai szerint épült; az autó 1,6 literes közvetlen befecskendezéses turbómotorja 380 lóerős.
Motor
Típus: soros, négyhengeres turbómotor, közvetlen üzemanyag-befecskendezés
Lökettérfogat: 1600 cm³
Legnagyobb teljesítmény: 380 LE fölött
Legnagyobb forgatónyomaték: 425 Nm fölött
Furat / löket: 83,8 mm / 72,5 mm
Légbeömlő: 36 mm a FIA előírásoknak megfelelően
Erőátvitel
Sebességváltó: 6 fokozatú, hidraulikus
Sebességváltó végáttétel:
Négykerékhajtás, 2 db mechanikus differenciál, aktív központi differenciál nyomatékosztó opcióval.
Tengelykapcsoló: kéttárcsás szinterkuplung
Futómű/felfüggesztés
Elöl/hátul: MacPherson
Rugóút: titkos
Kormánymű: hidraulikus, fogasléces
Fékrendszer: Gravel 300 mm lég- és folyadékhűtésű, Tarmac 370 lég- és folyadékhűtésű
Méretek és tömegek
Hosszúság / szélesség / magasság: 4.085 mm (a légterelővel) / 1.875 mm / állítható
Nyomtáv: állítható
Tengelytávolság: 2.511 mm
Maximális tömeg: 1.190 kg
Teljesítmény
Gyorsulás: titkos
Végsebesség: 201 km/óra (áttételezéstől függően)