A Rali Világbajnokság második fordulója az egyetlen igazi téli-havas versenye a Rali Világbajnokságnak. A Monacóból rajtoló szezonnyitó Monte-Carlo Ralin az észak-franciaországi változó télies körülményeknek köszönhetően a mezőny már belekóstolhatott a havas-jeges utakba. Ennek ellenére a Svéd Rali az, ahol igazán nagy kihívások elé néznek az ezekhez a körülményekhez nem szokott pilóták. Nem véletlen, hogy az északi pilóták előnyben lesznek itt, még akkor is, ha Sebastien Ogier, az M-Sport francia pilótája nyerte az elmúlt két év Svéd Raliját.

Ez a skandináv rali, amely Svédország mellett Norvégiába is ellátogat, mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Tavaly komoly veszélybe került a rali a különösen enyhe télnek köszönhetően. 21 helyett csak 13 gyorsasági szakaszt rendeztek meg. Az enyhébb teleknek köszönhetően az utóbbi időben egy kissé átalakult a rali arculata. Tömött hó helyett laza hókorlátok övezik a gyorsaságikat. A gumiválasztás Monacóhoz hasonlóan itt is kritikus fontosságú. A jeges utakon a szegecses gumik repítik a pilótákat, de amint aszfaltra érnek, a szegecsek miatt tapadást veszítenek a csapatok.

Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de időnként megesik. Így volt ez 2015-ben és 2016-ban is, amikor is a szezont nagyon dominánsan kezdő Sebastien Ogier a monacói győzelmet követően Svédországban is begyűjtötte az első helyért járó trófeát. Ogier mellett egyedül Sebastien Loebnek sikerült nem skandinávként a svéd dobogó legfelső fokára felállnia. 

Sebastien Ogier dolgát tavaly nagyon megnehezítette Hayden Paddon, aki addig még sosem járt olyan közel ahhoz, hogy nevét beírja a Svéd Ralik történetébe, hiszen új-zélandi pilóta még nem állt a dobogó tetején. A kritikusan kevés hómennyiség miatt lerövidített ralin sokan defektekkel és egyéb műszaki meghibásodásokkal küszködtek. A Hyundai pilótája sem úszta meg, s bár nagyon megközelítette az élen haladó Ogier-t, az utolsó gyorsasági szakaszon, a Power Stage-en, eltört autójának hűtője, ami megpecsételte a sorsát. Gyors javításokkal megoldotta, hogy vissza tudjon manőverezni a 86 km-rel arrébb lévő szervizparkba, de végül csak a második helyen ért célba. A bronzérmes Mads Östberg lett az M-Sport Fordjával.

 „Ezt a ralit nagyon élvezem, hihetetlen sebességet érünk el a havas-jeges utakon – s ez a sebesség még tovább nőhet idén az új autóknak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy nincs helye a hibázásnak, nagyon pontosan kell majd vezetni. Gyakran csak néhány másodperc választja el egymástól a versenyzőket, így minden kis idő számít majd. Ha egy újabb dobogós helyezést érünk el, az nagyszerű kezdete lenne a szezonnak és az idei elvárásokat már ilyen korán felülmúlnánk. Nem látom okát, hogy miért ne bizakodhatnánk, de ugyanakkor ez nagyon kemény munkát jelent majd a színfalak mögött. Még nem láttuk mindenki potenciálját, nagyon izgalmas, nagyon szoros csatát várok a Svéd Ralin.” – szögezte le Sebastien Ogier a versenyt megelőzően.

Az M-Sport remekül kezdte az évet, s a brit székhelyű csapat mindent megtesz annak érdekében, hogy az első ralin elért sikerük folytatódjon. Így két ötnapos tesztelés keretében próbált felkészülni a havas rali kihívásaira. Megpróbálták megtalálni a legmegfelelőbb beállítást a svédországi egyedülálló és kihívásokkal teli terepre.

 

Skandináviában enyhébbek a telek az utóbbi időben, így az itt szokásos mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégre is csak mínusz 2-3°C körüli hőmérséklet várható. Ha nem olvad el teljesen a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok dolgát. Ráadásul a pilóták Svédországban jellemzően úgy hajtottak, hogy a pályát szegélyező hófalakat is „használták” versenyzés közben, amelyek, melegebb időben nagyon megolvadva akár meg is foghatják a versenyautókat, amelyek így a hó foglyai lesznek.

Sebastien Ogier 2017-es csapat- és autóváltása egyelőre nem hozott változást, hiszen bár már egy Ford volánja mögött, de a monacói győzelmet ismét behúzta. Ez volt a francia zsinórban negyedik győzelme a hercegségben. A Toyota is szépen mutatkozott be a nagyközönség előtt. Tapasztalt pilótája, Jari-Matti Latvala ért célba ugyanis a második helyen a Yaris volánja mögött. Ogier csapattársa, Ott Tanak a bronzérmes helyre tudta célba kormányozni autóját.

A rali

A rali központját idén északabbra helyezték Torsby mellé (ahol biztosan hóval találkozhat majd a mezőny). Svédország és Norvégia fagyott erdein halad majd át a mezőny. A tavalyi útvonal több mint felét megváltoztatták, s bekerült egy teljesen új gyorsasági szakasz is, a Hof-Finnskog – amelyet még senki nem ismer a mezőnyből.

Csütörtök este a karlstadi ügetőre kilátogatók nagy csúszkálások szemtanúi lehetnek az esti látványos gyorsasági szakaszon. Ezt a szakaszt két napra rá ismétlik majd. A pénteki hét gyorsasági szakaszra a mezőny átutazik a szomszédos Norvégiába. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny, ahol visszatér a 14 éve nem látott Knon szakasz, s persze kihagyhatatlan a híres Colin’s Crest ugrató. A néhai Colin McRae-ről egy díjat is elneveztek, amelyet a leghosszabb ugrást elérő pilóta kap meg. Vasárnap a Torsby-nél megtartott Power Stage-el ér véget a rali.

 A 2017-es Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 331,74 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1415,10 km.

Az elmúlt évek győztesei:

2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 J-M Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010 M Hirvonen (Ford)
2008    J-M Latvala (Ford)
2007    M Grönholm (Ford)
2006    M Grönholm (Ford)
2005    P Solberg (Subaru Impreza)
2004    S Loeb (Citroën Xsara)
2003    M Grönholm (Peugeot 206)
2002    M Grönholm (Peugeot 206)
2001    H Rovanperä (Peugeot 206)
2000    M Grönholm (Peugeot 206)
1999    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997    K Eriksson (Subaru Impreza)
1996    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995    K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994    T Radström (Toyota Celica)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:

Pilóták

  1. Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 25 pont
  2. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 18 pont
  3. Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 15 pont
  4. Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport                          13 pont
  5. Craig Breen (IRL) Citroen WRT 10 pont
  6. Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT                                    10 pont
  7. Andreas Mikkelsen (NOR) Skoda Motorsport                                6 pont
  8. Stephane Lefebvre (FRA) Citroen WRT   6 pont
  9. Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport   5 pont
  10. Jan Kopecky (CZE) Skoda Motorsport   4 pont

Gyártók

  1. M-Sport WRT 40 pont
  2. Toyota Racing WRC 24 pont
  3. Hyundai Motorsport 20 pont
  4. Citroen WRT 10 pont

Forrás: Amber PR
Fotó: Amber PR

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr4112239606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Szólj hozzá! hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása