A Rali Világbajnokság második fordulója az egyetlen igazi téli-havas versenye a Rali Világbajnokságnak. A Monacóból rajtoló szezonnyitó Monte-Carlo Ralin az észak-franciaországi változó télies körülményeknek köszönhetően a mezőny már belekóstolhatott a havas-jeges utakba. Ennek ellenére a Svéd Rali az, ahol igazán nagy kihívások elé néznek az ezekhez a körülményekhez nem szokott pilóták. Nem véletlen, hogy az északi pilóták előnyben lesznek itt, még akkor is, ha Sebastien Ogier, az M-Sport francia pilótája nyerte az elmúlt két év Svéd Raliját.
Ez a skandináv rali, amely Svédország mellett Norvégiába is ellátogat, mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Tavaly komoly veszélybe került a rali a különösen enyhe télnek köszönhetően. 21 helyett csak 13 gyorsasági szakaszt rendeztek meg. Az enyhébb teleknek köszönhetően az utóbbi időben egy kissé átalakult a rali arculata. Tömött hó helyett laza hókorlátok övezik a gyorsaságikat. A gumiválasztás Monacóhoz hasonlóan itt is kritikus fontosságú. A jeges utakon a szegecses gumik repítik a pilótákat, de amint aszfaltra érnek, a szegecsek miatt tapadást veszítenek a csapatok.
Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de időnként megesik. Így volt ez 2015-ben és 2016-ban is, amikor is a szezont nagyon dominánsan kezdő Sebastien Ogier a monacói győzelmet követően Svédországban is begyűjtötte az első helyért járó trófeát. Ogier mellett egyedül Sebastien Loebnek sikerült nem skandinávként a svéd dobogó legfelső fokára felállnia.
Sebastien Ogier dolgát tavaly nagyon megnehezítette Hayden Paddon, aki addig még sosem járt olyan közel ahhoz, hogy nevét beírja a Svéd Ralik történetébe, hiszen új-zélandi pilóta még nem állt a dobogó tetején. A kritikusan kevés hómennyiség miatt lerövidített ralin sokan defektekkel és egyéb műszaki meghibásodásokkal küszködtek. A Hyundai pilótája sem úszta meg, s bár nagyon megközelítette az élen haladó Ogier-t, az utolsó gyorsasági szakaszon, a Power Stage-en, eltört autójának hűtője, ami megpecsételte a sorsát. Gyors javításokkal megoldotta, hogy vissza tudjon manőverezni a 86 km-rel arrébb lévő szervizparkba, de végül csak a második helyen ért célba. A bronzérmes Mads Östberg lett az M-Sport Fordjával.
„Ezt a ralit nagyon élvezem, hihetetlen sebességet érünk el a havas-jeges utakon – s ez a sebesség még tovább nőhet idén az új autóknak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy nincs helye a hibázásnak, nagyon pontosan kell majd vezetni. Gyakran csak néhány másodperc választja el egymástól a versenyzőket, így minden kis idő számít majd. Ha egy újabb dobogós helyezést érünk el, az nagyszerű kezdete lenne a szezonnak és az idei elvárásokat már ilyen korán felülmúlnánk. Nem látom okát, hogy miért ne bizakodhatnánk, de ugyanakkor ez nagyon kemény munkát jelent majd a színfalak mögött. Még nem láttuk mindenki potenciálját, nagyon izgalmas, nagyon szoros csatát várok a Svéd Ralin.” – szögezte le Sebastien Ogier a versenyt megelőzően.
Az M-Sport remekül kezdte az évet, s a brit székhelyű csapat mindent megtesz annak érdekében, hogy az első ralin elért sikerük folytatódjon. Így két ötnapos tesztelés keretében próbált felkészülni a havas rali kihívásaira. Megpróbálták megtalálni a legmegfelelőbb beállítást a svédországi egyedülálló és kihívásokkal teli terepre.
Skandináviában enyhébbek a telek az utóbbi időben, így az itt szokásos mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégre is csak mínusz 2-3°C körüli hőmérséklet várható. Ha nem olvad el teljesen a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok dolgát. Ráadásul a pilóták Svédországban jellemzően úgy hajtottak, hogy a pályát szegélyező hófalakat is „használták” versenyzés közben, amelyek, melegebb időben nagyon megolvadva akár meg is foghatják a versenyautókat, amelyek így a hó foglyai lesznek.
Sebastien Ogier 2017-es csapat- és autóváltása egyelőre nem hozott változást, hiszen bár már egy Ford volánja mögött, de a monacói győzelmet ismét behúzta. Ez volt a francia zsinórban negyedik győzelme a hercegségben. A Toyota is szépen mutatkozott be a nagyközönség előtt. Tapasztalt pilótája, Jari-Matti Latvala ért célba ugyanis a második helyen a Yaris volánja mögött. Ogier csapattársa, Ott Tanak a bronzérmes helyre tudta célba kormányozni autóját.
A rali
A rali központját idén északabbra helyezték Torsby mellé (ahol biztosan hóval találkozhat majd a mezőny). Svédország és Norvégia fagyott erdein halad majd át a mezőny. A tavalyi útvonal több mint felét megváltoztatták, s bekerült egy teljesen új gyorsasági szakasz is, a Hof-Finnskog – amelyet még senki nem ismer a mezőnyből.
Csütörtök este a karlstadi ügetőre kilátogatók nagy csúszkálások szemtanúi lehetnek az esti látványos gyorsasági szakaszon. Ezt a szakaszt két napra rá ismétlik majd. A pénteki hét gyorsasági szakaszra a mezőny átutazik a szomszédos Norvégiába. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny, ahol visszatér a 14 éve nem látott Knon szakasz, s persze kihagyhatatlan a híres Colin’s Crest ugrató. A néhai Colin McRae-ről egy díjat is elneveztek, amelyet a leghosszabb ugrást elérő pilóta kap meg. Vasárnap a Torsby-nél megtartott Power Stage-el ér véget a rali.
A 2017-es Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 331,74 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1415,10 km.
Az elmúlt évek győztesei:
2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 J-M Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010 M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
2003 M Grönholm (Peugeot 206)
2002 M Grönholm (Peugeot 206)
2001 H Rovanperä (Peugeot 206)
2000 M Grönholm (Peugeot 206)
1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997 K Eriksson (Subaru Impreza)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994 T Radström (Toyota Celica)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 25 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 18 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 15 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 13 pont
- Craig Breen (IRL) Citroen WRT 10 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 10 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Skoda Motorsport 6 pont
- Stephane Lefebvre (FRA) Citroen WRT 6 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 5 pont
- Jan Kopecky (CZE) Skoda Motorsport 4 pont
Gyártók
- M-Sport WRT 40 pont
- Toyota Racing WRC 24 pont
- Hyundai Motorsport 20 pont
- Citroen WRT 10 pont
Forrás: Amber PR
Fotó: Amber PR