Megdőlt az eddigi WRC sebességrekord, Neuville újra az élről búcsúzott, svéd rali, 2. nap
A vártnál is jóval komolyabban folytatódott a svéd rali szombat reggel. Az összetettben 9., napi első gyorsaságit - mely a korábbi években nem szerepelt a programban - szó szerint túl gyorsan teljesítette a mezőny. Értem ezalatt azt, hogy a szakaszgyőzelmet megszerző, Ford Fiesta WRC-vel versenyző Ott Tanak 13 perc 45 másodperc alatt teljesítette a 31,6 km-es pályát. Ez számszerűsítve 137,81 km/órás átlag(!)sebességet jelent, ami jóval meghaladja az FIA szabályaiban 130-ban maximalizált limitet.
A tempót jól mutatja, hogy még a 10. leggyorsabb időt teljesítő Evans is 135-ös átlagot ment. Ennek fényében sajnos - nem meglepő módon, de legalább a szabályokat betartva - a következő körből, biztonsági okokra hivatkozva törölték ezt a pályát. Valószínűleg még ennél is rövidebb idő alatt és még magasabb átlagsebességgel közlekedtek volna a 2017-es új versenyautók.
Az ifjú észt pilóta nem csak a reggeli első gyorson győzedelmeskedett, a szervizig hátralévő további két szakaszon sem talált legyőzőre, csökkentve ezzel lemaradását az ezüstös pozícióban autózó Latvalához képest. Közben Ogier megelőzte Meeke-t, Neuville pedig bár szakaszt nem nyert, magabiztosan őrizte előnyét.
A délutáni első gyors törlését követően még mindig három szakasz szerepelt a programban. Az első Latvala nyerte (minimális különbséggel Tanak előtt), a másodikon pedig Neuville mutatta meg magát és növelte tovább előnyét, ami ekkorra már 43 másodpercre hízott.
A nap zárásaként visszatértek az autók a csütörtök esti nyitószakaszra, a nyúlfarknyi, kevesebb, mint 2 kilométeres karlsadi paralelre. Ezeket a gyorsokat általában nem szeretik a versenyzők, hiszen - az ő szempontjukból - semmi sem jók. Ahogy azt már korábban több nagy pilóta is megmondta, itt szinte csak veszíteni lehet. Ezt most már Neuville is így gondolhatja, miután a Monte-Carlo Ralihoz hasonlóan itt is a szombati utolsó gyorsaságin vesztette el elsőségét. A belga versenyző újfent egy apró hibát vétett, melynek súlyos ára lett: i20 WRC-je a szalagkorlátnak csapódott és nem tudta önerőből befejezni a versenyzést. Így a szuperrali szabályok szerint (időbüntetéssel) állhat újra rajthoz holnap, a verseny befejező napján.
Fotók: Red Bull Content Pool/Jaanus ReeNeuville-hez hasonlóan Kris Meeke is idén már második versenyét rontotta el. A Red Bull TV által élőben közvetített pályán hibázott és csúszott le az út menti árokba Citroenjével. Bár őt sikerült kiszabadítani a nézők segítségével, mégis több, mint nyolc percet vesztett emiatt.
A nap hőse a Colin McRae-ről elnevezett 'ugratóverseny' győztese: Mads Ostberg lett, aki kettőből kétszer is óriásit repült a vargaseni ugratón. Elsőre 42, másodjára a tavalyi rekordtól egy méterrel lemaradva, már 44 métert repült Fiestájával. Miután a tegnapi napot hátsó szárnyának elvesztése után nem tudta befejezni a norvég pilóta, mára a Colin Crest díj megszerzését tűzte ki célul, melyet így sikeresen teljesített is. Saját bevallása szerint az ugratóra vezető kanyart elrontotta, és ezért nem sikerült a rekorddöntés. De a 44 méteres távolság így is elegendőnek bizonyult a dicsőséghez.
3 szakasszal a vége előtt gyakorlatilag az ölébe hullott a győzelem lehetősége a toyotás Jari-Matti Latvalának. De a holnapi közel 60 km-es össztáv alatt még az eddigieknél is nagyobb izgalmak várhatóak: Ott Tanak hátránya mindössze 3,6 másodperc - ennyi választja el az észt pilótát élete első WRC győzelmétől. Emellett az Ogier szurkolók sem szomorkodhatnak, a ralizseni is még bőven lőtávolban van ugyanis. 16,6 másodperces hátránya kissé soknak tűnhet (annak tudatában, hogy valóban már csak 3 gyors maradt vasárnapra), Ogiert ismerve egyáltalán nem lenne meglepő, ha a nevető harmadik szerepébe bújva végül a dobogó legfelső fokára ugorna a verseny végére.
Vasárnap minden kiderül, melyről természetesen mi is beszámolunk majd.