Évek óta nem látott hómennyiség, ütközés, óriási ugratások és komoly meglepetések jellemezték a rali világbajnokság egyetlen igazi havas futamát.
Az már a verseny előtt is borítékolható volt, hogy a Monte Carlo Rali győztese, Sebastien Ogier nem fog a favoritok közé tartozni a svéd rali végső győzelméért folytatott harcban. A világbajnoki tabellát vezető versenyzőként ugyanis neki kellett takarítania a sokszor friss hóval borított pályákat.
Na de arra - szerintem - senki nem mert volna fogadni, hogy a végén az abszolút 10-be sem fog beférni az ötszörös világbajnok. Na jó, ehhez azért némi sumákság is kellett, de erről majd később.
Fotók - a mémeket leszámítva - Red Bull Content Pool/Jaanus Ree Photography
Ogierhez hasonlóan Tanak is hasonló körülmények között versenyezhetett a hétvégén, és bár ő a franciával szemben még szakaszokat is nyert, egy buta hiba - még ha nem is feltétlenül az övé - teljesen tönkrevágta az észt pilóta versenyét. A Citroennel egész évben induló Meeke-t próbálta megelőzni az idei évtől Toyotával versenyző Tanak, de előzés helyett a C3 bal hátulját sikerült megtorpedóznia, ami az út széli hófalba röpítette a Yaris WRC-t. Ezzel a mozzanattal minden esélye elszállt a toyotás párosnak, kiszabadításuk ugyanis több, mint két percet vett igénybe.
A legjobb toyotás az utolsó gyorsaságin hibázó Paddont megelőző Esapekka Lappi lett, aki az abszolút negyedik helyen ért célba. Óriási kontraszt ez a tavalyi év után, amikor is itt szerezte a visszatérő csapat első győzelmét a most két perces hátránnyal célbaérő Latvala.
A fordos még csalódottabbak lehetnek, hisz legjobbjuk a mindössze abszolút nyolcadik Suninen lett és alaposan lemaradtak a konstruktőri versenyben is.
Na de micsoda öröm volt a dobogón! Thierry Neuville az első nap elején vette magához az összetett vezetést, melyet onnantól már senki sem tudott elvenni tőle. A Hyundai belga pilótája tavaly közel egy perces előny birtokában bukott és esett ki, de idén tanult korábbi hibájából és biztos előnyével már nem kockáztatott, még az utolsó szakaszon megszerezhető plusz pontok kedvéért sem.
Legalább ennyire boldog volt a célban az élete legjobb helyezését ezzel az abszolút második hellyel elérő Craig Breen is, akit az utolsó szakasz végén édesanyja várt a beíróban. Különösképp is fontos siker ez számára, hiszen nem egész évben ülhet a C3 WRC volánja mögött.
Harmadikként egy újabb Hyudai versenyző, Andreas Mikkelsen zárt, szoros küzdelemben, mindössze nyolc és fél másodperccel lemaradva Breen mögött.
A negyedik-ötödik helyen az utolsó szakasz utolsó kilométerein történt helycsere, Paddon ugyanis hibázott egyet és így lehetett negyedik Lappi.
Meg kell még említsük az idén és életében most először C3WRC-vel versenyző Mads Ostberget, aki folyamatosan remek teljesítményt nyújta lett hatodik. Egyelőre nincs hír a folytatásról, de ezt a futamot látva nem kizárt, hogy találkozunk még vele az idei futamokon.
Na de térjünk vissza a többszörös világbajnok Ogierre, aki újfent bebizonyította, hogyan is zsebelhette be az elmúltévekben a világ legjobbjának járó trófeát. A sors fintora, hogy az első napi teljesítményének köszönhetően a második nap is ő takarított - és persze erről panaszkodott is végig egész hétvégén, de a verseny végén egy komolyat húzott és mindent egy lapra tett fel.
Az utolsó pontszerző helyen, azaz a 10. pozícióban állt egy gyorssal a vége előtt, de rajtpozíciója miatt szinte esélye sem volt a legjobb ötbe kerülni az utolsó mért gyorsaságin, ahol akár öt plusz pont is szerezhető a szakaszgyőzelemért. Ekkor jött a csapattaktika, mely ezúttal 25 perc késést jelentett a remélt jóval jobb rajtpozícióért cserébe. Ezzel biztosan elvesztette a már "meglévő" egy potocskáját,
de minden esélye megvolt annak ötszörsének a megszerzésére is. Így mikor a verseny dobogósai már a serlegükkel tartottak az utolsó gyűjtő felé, Ogier csak akkor rajtolt és az élő közvetítésből kimaradva ért be a powerstage második helyén és zsebelte be az ezért járó plusz négy pontot. Bár messze még a vége, év végén sokat jelenthet még ez a húzás. S hogy mindez mennyire szabályos? Azt döntse el mindenki maga... hisz a büntetését megkapta érte,de persze jutalom nélkül sem maradt.
A havas svéd versenyt március elején a szezon első murvás ralira, a Mexikó rali követi. Ott a jelenlegi összetett állás miatt Neuville lesz a takarító, de ami még ennél is izgalmasabb, hogy azon a versenyen visszatér a kilencszeres világbajnok Sebastien Loeb is. Izgi lesz, az már biztos :)