Ha megnézzük a magyar raliversenyzőket, azt kell észrevennünk, hogy kicsit el vannak késve. A magyar élmezőny nem hamvasarcú törtetőkből áll: Bútor Robi és Herczig Norbi 36, Turán Frici 37, ASI 39, Janika 43 éves. Mindannyian megdolgoztak, és mai napig keményen dolgoznak azért, hogy versenyezhessenek, és nyerjenek. A fiatalok hiányának viszonylag egyszerű oka van: versenyzéshez megbízható háttér és egzisztencia kell, ez pedig itthon hiányzik a huszonéveseknek. Pedig vannak jónéhányan, akik már beköszöntek, "hahó, tehetséges fiatal vagyok", azonban itthon a 90-es évek vége, illetve az ezredforduló után ifjú titán nem robbant be a ralisportba úgy, hogy az élmezőny állandó szereplője maradjon.
21 éves Bútor Robi - önerőből
Hogy kerülnek IRC-s és VB-s csapatok közelébe máshol a fiatalok? Tudatosan keresik őket, és ha megtalálták, még tudatosabban kezdik őket felépíteni. Igen, ez sokba kerül. Vagy mégsem? Hogyan kellene megtalálni az átütő tehetségű gyerekeket? Nem vagyok biztos benne, hogy itt nem lenne viszonylag olcsó, ám annál nagyobb odafigyelést igénylő feladat.
Magyarországon a ralisportban - ilyen-olyan okokból - nem honosodtak meg a márkakupák. Úgy tűnik, nálunk senki sem vevő 10-20 egyforma (tényleg egyforma!) kisautó pilótáinak öldöklő küzdelmére. Pedig van ahol ez a tehetségkutatás egyik első lépése.
Van ahol nem márkakupa a kiindulási alap. Skóciában 13-16 éves srácok közül keresik a jövő Colin McRae-it. Vezetéstechnikai és elméleti képzést is kapnak, és a legjobb jövő szeptemberben egy junior rali licenceszel fog rajthoz állni 2012 márciusában. A hét fiú és egy lány első alkalommal már egy becsövezett 1000-es Nissan Micrában ülhetett, és idén szeptember 18-án a brit rallycross bajnokság knockhill-i futamán is autóba ül. (Forrás: rallybuzz.com)
Vannak olyan - komoly autósport-hagyományokkal rendelkező - országok, ahol csaknem mindenki megfordul a márkakupákban. Mai napig nyálcsorgatva nézem a francia ralibajnokságokat, ahol Citroen Saxo-, majd Saxo T4 kupát írtak ki, de jöttek a 206-os Peugeotok, és az utóbbi években a Suzuki Swiftek.
A Suzuki Swiftnél kevés alkalmasabb kupás autó akadna, ezért gyakorlatilag csaknem valamennyi európai bajnokságban van kupasorozatuk. Az osztrákoknál rögtön pályázni is lehet ugyanazokkal az autókkal. Érdekes módon nálunk az Ignis-kupa mégy csak eldöcögött, de a Swift meglehetősen rövid élet után lehelte ki a lelkét. Amit én azért sajnálok különösen, mert tavaly ment ott egy "kisgyerek", aki toronymagasan verte a mezőnyt. Demjén Martin idén viszont csak egy futamon indult, pedig a legjobb korban lenne ahhoz, hogy felfedezzék.
Az is az igazsághoz tartozik, hogy egy-egy villanás, vagy egy kiskategóriás győzelem nem feltétlenül jelenti azt, hogy az ügyes gyerek őstehetség is egyben. Ahhoz azért ennél kicsit több kell. De, hogy kiderüljön, megvan-e ez a több, ahhoz ez is kellene.
Nézzük csak meg, hogy ezt a franciák hogyan is csinálják? Az FFSA, az "ottani MNASZ" nemcsak, hogy keresi a tehetségeket, de fel is karolja őket. Vannak ugye a kisautós márkakupák, ahol viszonylag komoly a merítés. Ha valaki a kupából komolyan kiemelkedik, akkor a hóna alá nyúlnak és segítik egy kicsit. Nem túl sikeres az ebbéli munkálkodásuk, "csak" két Seb-et adtak a rali világbajnokságbak: Loeb-öt és Ogiert. (Korábban szintén sikerült gyári, illetve gyári közeli csapatokhoz igazolnia Nicolas Bernardi-nak, Stephane Sarrazin-nek, Alexandre Bengue-nek.)
Az FFSA úgy döntött, hogy idén két aszfaltos VB futamra befizeti az egyik nagy reménységét, a korzikai Pierre Campana-t. A változatosság kedvéért nem francia autóba (gondolom minek törjék magukat, amikor a PSA csoport "táblás házzal" megy), hanem egy MINI WRC-be.
Hogy mit lehet tudni a srácról? Csak annyit, hogy 26 éves (1985. május 1-én született), éveken keresztül hazai és európai márkakupákban, mint például a Renault Clio Cup (R3) jeleskedett, majd felkarolta az FFSA, és idén az IRC-ben villog. Jól áll a kétkerekes értékelésben, de sokan akkor csettintettek igazán elismerően először, amikor a kiélezett IRC mezőnyben a Korzika Ralin negyedik lett, és megnyerte a kétkerékhajtásúak értékelését. (Mondjuk három évvel ezelőtt a JWRC mezőnyben is dobogós volt az akkor még VB futamnak számító korzikai versenyen, szóval tényleg nem egy nyeretlen kétévesről beszélünk.)
Az FFSA pedig elérkezettnek látta az időt, hogy benevezze a Német Ralira, és persze az otthoni VB futamon is megmérettetheti magát. Ha a projekt annyira sikeres lesz, mint a legutóbbi ugyanilyen alkalommal volt, akkor Campana-nak minden esélye meglesz, hogy állandó résztvevője legyen a VB-nak. 2009-ben Ogier élt a lehetőséggel.
És Pierre már tesztelte is az autót:
Amíg a francia srác WRC-t tesztel, addig nálunk egy nevezési díj-elengedési akció sem vetődött fel. Tudom, hogy az MNASZ nincs tele lével, de egy picit jobban törődhetne a tehetségkutatással és -gondozással.
Ha tetszett, szavazz ránk a Goldenblogon!