A mai poszt nem arról szól, hogy melyik bajnokságban jobb menni, hol van nagyobb sport-, vagy éppen élvezeti értéke, de még arról sem, hogy melyikben nagyobb az őstehetségek aránya.
A nézőknek semmi sem jó. Hiába volt példátlan küzdelem az Országos Rallye Bajnokságban, és csaknem minden futamon más győztest avatnak. Nem emlékszem olyanra, hogy a bajnokság végéig ekkora tülekedés lett volna a bajnoki címért. Ráadásul hatalmas párharcok voltak kisebb kategóriákban is, így komoly tűzijátékot hoz minden Krózser vs. Ollé összecsapás, de Bessenyey és Zagyva is embereset küzdött Veszprémben. Az N4-es (tudom, hogy ezévtől 3. kategória) srácok sem aprózták el, és ott is akad 3-4 olyan páros, aki simán nyerhet, sőt abszolútban is meg-megvillan. Nekem tetszett az idei produkció. Persze kevesen vannak, nincsenek WRC-k, és különben is, régen mennyivel jobb volt. Korábban kiszámoltuk, hogy nulla versenykilométer mellett alsó hangon mennyibe kerül, és milyen versenyfelszereléseket kell megvenni. A kritikusok szerint attól, hogy drága még lehetne jó.
A magyar historicos mezőny most alakul csak, ezért meglehetősen kicsi, alig másfél tucat versenyzővel számolhatunk. Azért van ott is néhány páros, akik miatt érdemes őket is figyelni. (Különösen a fordos és porschés párosokra gondolok)
A Rallye2 bajnokság mezőnye is töredéke a 10-15 évvel ezelőttinek. Ráadásul, míg egy évtizede összesen négy kategóriában (N1, N2, A5, A6 - utóbbi csak Lada) küzdött nem ritkán hetvennél is több versenyző, könnyedén előfordult, hogy egyes kategóriákban 15-20 páros állt rajthoz. Mára ez megváltozott, a kis kategóriák mellett, illetve helyett az A6 már nem csak Ladáknak nyitott, de van N3 és A7 is, és persze van az F-csoport három kategóriája, amely teret enged az igazi nagyvasaknak (EVO-k). Valamilyen oknál fogva viszont a kit-carok, R-csoport és persze a WRC-k itt sem mehetnek. A sok kategória ellenére viszont alig harminc autó áll rajthoz egy-egy versenyen.
A ralitúra mezőnye elvileg a legnépesebb, nem ritkák a 80-100 névből álló nevezési listák. Bár Veszprémben ők is csak 34-en neveztek. Pedig van ott minden, EVO-hegyek, és komoly hátsókerekes szekció. A kategóriák elnevezése ugyan nem egészen FIA-kompatibilis, de itt is akad vagy fél tucat. A mezőny jelentős része nagy teljesítményű, összkerekes, vagy más drága technika. Állítólag nagyon jó a hangulat és késhegyre menő vívások is vannak. Bevallom, korábban voltam néhány túraversenyen, de az idei veszprémi teljesítményük meglehetősen csalódást keltő volt.
Végül nem feledkezhetünk meg az országos szinten több százra tehető sprintes társadalomról sem. A pécsi mezőnyt egy időben közelebbről is ismertem, jó kezű gyerekek, egyre komolyabb technikával küzdenek gyakran emblematikus gyorsaságikon. Elképesztő fejlődésen ment át a hazai ralisprint: tíz éve egy homológ módon megépített, és biztonsági felszerelésekkel telepakolt N-es Swift Gti is különcségnek tűnt, addig mára überigényesen épített gépek, köztük profi csapatok által üzemeltetett - ha nem is vébészintű, de raliegyben is irigylésre méltó - technikával. (Sőt már tíz évvel ezelőtt is voltak olyanok, akik - még ha nem is tudatosult bennük - egy kisebb autós ralikettes szezon költségvetését simán elsprintezték.)
Nagyon komoly mezőny: EVO-któl Trabantig minden játszik
Veszprém és a "kismecsek" után felerősödtek azok a kritikai hangok, hogy - vérmérséklettől függően - az ORB, a Historic, a Rallye2, az RTE, vagy éppen ezek tetszőleges kombinációját sz@ozták le.
Vannak akik szerint az RTE (mások szerint a Rallye2, vagy a sprintversenyek) mezőnye amellett, hogy partiban van (lenne?) az ORB-vel, minden más sorozatnál jobb, gyorsabb látványos. Nos, ez nem egészen igaz.
Maradjunk a tényeknél: Viszonylag ritkán fordul elő, hogy valamennyi mezőny ugyanazon a pályán, ugyanolyan körülmények között, lényegében együtt versenyezzen. Arra többször már van példa, hogy két mezőny ugyanazon a versenyen, azonos pályákon megy, mert a kisebbek extra lassítókat is kaphatnak. A sprintesek viszont ebből kilógnak, az ő versenyeik a legritkább esetben vannak másokkal együtt.
A számok nyelvén 2010-ben Egerben a Rallye2 győztese (Medvecz, Mitusbishi EVO VI. 47'46"6) az ORB-ben 8. gyorsasági után csak 42. lett volna. A túrás mezőny hat gyorsaságija az ORB utolsó (9-14) gyorsaságijával egyezett meg. Az eleje kapott is az ORB-től olyan három percet. A 2010-es Miskolcon megint csak nagyon kikapott a Rallye2 nagyautós mezőnye az ORB elejéről. (2-3 másodperccel kilométerenként.) Az idei számok hasonlóak: Egerben az első napon a Rallye2, második nap a Túra kapott perceket az ORB-től. Bükfürdőn Medveczék 20. hely körül álltak volna az ORB-ben, és a túrás élmezőny sem volt fasorban sem, mert kilométerenként két másodperc körül kaptak. Veszprémben pedig az egyébként műszakilag is elfáradt ORB perc felett adott a túra elejének.
A kisebb kategóriáknál nem ilyen egyértelmű a helyzet, bár ott az összehasonlítást az nehezíti, hogy az ORB-ből az igazi kisautós kategóriák (régen A5, N1, N2) eltűntek. Amennyire ez megállapítható, sajnos itt is megdőlnek a mítoszok, és bármennyire is hihetetlen, de az ORB mezőnye itt is percekkel gyorsabb.
A legnehezebben a Rallye2 és a túrás mezőny hasonlítható össze, hiszen ritkán mennek egymás ellen. 2008-ban, a Baranya Kupán így volt. Ott a két mezőny közötti különbség kisebb volt, de a Rallye2 gyorsabb volt. Sajnos a 2009-es eredmények egyik eredményközlő oldalon sincsenek hiánytalanul fent, azóta pedig nem volt összemérhető versenyük.
Amin viszont nincs értelme vitatkozni, az a látvány kérdése. A szépség ugyanis nem lehet vita tárgya. Mindenkinek más jön be.
Van azonban néhány olyan aspektus, amiről eddig még nem volt szó. Egyfelől az egyes bajnokságok mezőnyei más szabályok szerint épített autókkal versenyeznek, ami legalábbis megnehezíti az összehasonlítást. Másfelől pedig más távon kell versenyezniük. Ne felejtsük el, hogy ha nem 130 kilométerre kell az autót beosztani, hanem csak 50-re, vagy 70-re, akkor könnyebb bátran, vagy vakmerően menni. Ugyancsak könnyebb állatul közlekedni, ha nincs közünk ahhoz, amit csinálunk, csak bízunk benne, hogy általában össze szokott jönni. Ha viszont mégsem, akkor majd pár órás szervizben összetákolják.
Mi hiányzik a képről? "Mellényes" emeber...
Arról is kell szólni, hogy az ORB, a rali2, és az RTE versenyeihez képest a különböző ralisprint sorozatok szervezettsége komoly eltérést mutat. Vannak, amelyek a legháklisabb igényeknek is megfelelnek: igényes rajt, és stop áloomások, szalagozások mellett kötelezően beépítendő biztonsági felszerelések sora az autókban. És sajnos vannak olyanok is, ahol szembejövő autóval lehet találkozni az elvileg lezárt pályán.
A szembejövő civil autósok elég kemények
Vannak olyan helyzetek, műszaki megoldások, emberi hozzáállások amelyeket a sprintek, vagy a túra még elviselnek, sőt akár még sikerek is jöhetnek, de az ORB-ben nemhogy nem vezetnek eredményre, de kifejezetten biztos bukást jelentenek. Elképzelhetetlen mértékű különsbésgek vannak az egyes bajnokságokban, sorozatokban "elengedett" autók műszaki állapota, és a rajtengedélyhez szükséges biztonsági felszerelések között.
Mielőtt nekem estek: vannak olyan sprintversenyek, illetve sorozatok, amelyek szervezettségükben, színvonalukban, és biztonságukban messze kiemelkednek, sőt - megkockáztatom - simán hozzák az országos bajnokságok szintjét. (A versenyek biztonságával kapcsolatban egy hosszabb írásunk készül, így majd ott fogjuk kellő részletességgel a kérdést elemezni.)
Egy sprintversenyen is lehet így szalagozni
Sokkal fontosabb lenne, hogy ezt a négy elemet (sprint, túra, rallikettő, ORB) helyére tegye valaki ebben a rendszerben. Áltathatjuk magunkat, hogy milyen jó a magyar rali, de az a baj, hogy Turán Friciék vébés eredményeit leszámítva - még a Mecsek után sincs - erre nincs bizonyíték. Nézzünk az észtekre! Stabil vébés és IRC-s résztvevők, a bajnoki futamukat tesztversenyként használja az M-Sport, két páros vesz részt a Ford WRC-Akadémián. Na, az ő ralisportjuk mintha kicsit ütősebb lenne.
Egon Kaur (Fotó: wrc.com)
Milyen fokozatosságtól beszélünk, ha az ORB-ből gyakorlatilag kitiltott erős technikával versenyeznek az utánpótlás nevelést célzó bajnokságokban? Hol vannak az olcsó, de nagy létszámú kategóriák (N1, N2, A5?), ahol igazi verseny van?
Itt az ideje, hogy leszámoljunk egy illúzióval: a magyar ralisport csak Magyarországon világhírű. Az utánpótlás-bajnokságok teljesen alkalmatlanok a fiatal tehetségek felkutatására. Gyakran komolyabb teljesítményű autókkal közlekednek bennük, mint az ORB-ben, viszont nincsenek nagylétszámú, olcsó kategóriák, nincs valódi fokozatosság, és sokszor valódi verseny sincs. Ismét mondom: nézzünk az észtekre!
Valaki ebben a vitában azt mondta, hogy "A rali az egy! Ha nem focit néztek helyette nagy baj nem lehet." Nagyjából ez az egyetlen, ami biztos!
Ugye, nem felejtettétek el mecsekralis fotópályázatunkat? Válaszd ki a három legjobbat, töltsd fel, és nyerj! Részletek a facebook oldalunkon.